Lagring av digitala bilder

nef

Nef är Nikons eget raw-format. Schysst att du kollar. Jag förstod inte vad de menar med "stöd för". Än har jag inte stött på att det inte går att lagra speciell filformat i på diskar.

/Tommy
 
Re: Minneskort

Lite olika alternativ finns beroende, var du åker, hur många bilder du skall ta och hur viktiga de är.

- Hårddisk med inbyggd kortläsare
- iPod med hårrdisk och iPod camera connector
- många minneskort
- bränna bilder på CD/DVD i större städer
- ladda upp bilder via internet i större städer

Tyvärr är jag luttrad gällande dataprylar som slytar fungera vid sämsta möjliga tillfälle, och skulle inte vilja spara alla bilder på en enhet. iPod + bränna bilder på CD/DVD skulle jag snog själv välja. Ger mig dessutom en anledning till att köpa en ny iPod :)

Lasse och Anki som har siten resesiten Limewave, http://www.limewave.com, har mycket erfarenhet och kan ev ge ett bra tips.

Mvh Casi
 
Kolla om någon av dina bekanta har en ftp server. Då kanske du kan få ett konto på den och använda till att skicka upp "backup" på dina bilder.

/Ulf
 
Re: nef

Tommy E; sa:
Nef är Nikons eget raw-format. Schysst att du kollar. Jag förstod inte vad de menar med "stöd för". Än har jag inte stött på att det inte går att lagra speciell filformat i på diskar.

/Tommy
Det funkar säkert då, vi körde ju Minolta Raw som inte heller är specifikt angivet.
Har inte fått grepp om sonen ännu, men återkommer med testresultat så fort jag kan.
 
Följande prov är nu genomfört.
#Ett tomt CF-kort sattes i datorn
#Word, Excel och div andra filer skapades och kopierades till kortet.
#Kortet sattes i Jobo-disken och filerna kopierades dit.
#Jobo-lådan anslöts till datorn och filerna kopierades tillbaka utan problem. Fortfarande läsliga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.