Slakten i Kaitumdalen! (tjuvjakt)

Re: Re: Re: Gärna ekonomiska ersättningar

brandmansmicke; sa:
Och, Stadan, på vilket sätt kom småviltsjakten in i det här och varför är den så "utbota" korkad?

Vad är din lösning på problemet, med en helhetssyn för glesbygd?
Om utgångspunkten är att lösa konflikterna som ligger till grund för dagens rovdjursproblematik, så kan man inte se det som en isolerad fråga. Renägarna, och för den delen småjordbrukarna, lider av kortsiktighet. Ena dagen är det ett hot mot än det ena, än det andra. Nästa dag är de lösningen på problemen, vilka de nu är för dagen. Monumental inkonsekvens. Samtidigt som de inte får tillräcklig ersättning för rovdjursrivna renar så förlorade de kontrollen över småviltjakten. Samtidigt är det fagert tal om Sameriksdag och hur viktiga de är för kulturen. Min poäng var att det går inte ihop, och den korkade småviltjakten är den del i detta mönster. Resultatet är att staten inte är trovärdig.

Den fria småviltjakten är korkad därför att: den förvaltas inte lokalt, de som brukar marken kan inte ta ansvar för den, effekterna är i vissa områden väldigt negativa för t.ex. jaktfalk som minskat pga minskad tillgång på ripa. Det har i flera fall lett till jakt på fridlysta arter pga jägarnas inkompetens att känna igen sina bytesarter.

Lösningarna tror jag måste växa fram. Men börja med en revidering av hur jordbruksstöden och rennäringsstöden fungerar och se till att stöden inte går till intensiv stordrift. Subventioner ska enbart gå till hållbart extensivt brukande, som bibehåller biologisk mångfald och kulturella traditioner. Det är ett stort steg bara det. Poängen är att det kommer inte att gå att lösa rovdjursproblemen utan att se till brukarnas hela sitution. Det var det jag menade med asprin mot benbrott.

/Staffan
 
skapande och förstörande av biotoper

Att vi människor skapar nya biotoper som gynnar arter som ej är naturligt förekommande i vårt land, eller gynnar arter som ej är utrotningshotade, är inget bra argument om dessa nya biotoper samtidigt missgynnar inhemska arter eller arter som är utrotningshotade.

Utan att gå in på detaljer är samtliga rovdjur i Sverige idag under eller nära sina minimigränser vad överlevnad gäller. Varför inte använda Laponia och andra stora områden som är glest befolkade för dessa djur och för rovdjur i synnerhet. De är alla inhemska i området.
F ö är det inte jag som säger att Laponia är Europas sista vildmark. Utan det används av turistnäring och politiker för att slå sig för bröstet om hur bra vi är i Sverige. (Men det är lika sant som att vi i Sverige är bra på kreatursskötsel, att vi svenskar saknar fördomar osv.)
Vad jag menar är om vi nu vill ha "en sista vildmark" ska den väl innehålla de 4 stora rovdjuren, annars är det väl inte en vildmark?
I Laponia har jag mött björn, lo och järv men inte varg även om jag sett spår av dem. Den dagen vargen har en fast stam i Laponia (tillsammans med de andra arterna) kan vi kalla den för Europas sista vildmark.

Trevlig helg
Rolf
 
Som det verkar är de flesta här överens om att man vill att Laponia mm ska vara så vild och "äkta" som det bara går. En RIKTIG vildmark m.a.o. Kan det vara så att det som saknas för att en sån vildmark ska kunna finnas / etableras är en rejäl parkskötsel? Och vilka skulle vara bättre lämpade för denna parkskötsel än de samer som har nyttjat denna mark i århundraden, för att inte säga årtusenden, och fotrfarande gör det? Bör kanske samebyarna som idag ägnar sig åt renskötsel fås att att ägna sig åt parkskötsel istället? Dvs byta från att ha hand om renar på sin mark till att sköta hela faunan och floran på denna mark? OCH få betalt för det?

En stilla undran.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Som det verkar är de flesta här överens om att man vill att Laponia mm ska vara så vild och "äkta" som det bara går. En RIKTIG vildmark m.a.o. Kan det vara så att det som saknas för att en sån vildmark ska kunna finnas / etableras är en rejäl parkskötsel? Och vilka skulle vara bättre lämpade för denna parkskötsel än de samer som har nyttjat denna mark i århundraden, för att inte säga årtusenden, och fotrfarande gör det? Bör kanske samebyarna som idag ägnar sig åt renskötsel fås att att ägna sig åt parkskötsel istället? Dvs byta från att ha hand om renar på sin mark till att sköta hela faunan och floran på denna mark? OCH få betalt för det?
En stilla undran.
/ G
Jag som trodde jag dragit sträck i detta men jag tycker detta är ett bra förslag. Om man kan tillåta samebyarna att skapa fler arbetstillfällen än enbart renskötsel kommer fler att kunna stanna kvar i Sapmi och man kan även få en inflyttning i gamla byar.
Sedan måste rennäringslagen moderniseras. Sapmi kan styras av samer men man måste få ett system där inte renägandet ger makten i samebyn. Rendriften är bara en del av den samiska kulturen. //RJ
 
walk_alone; sa:
Jag som trodde jag dragit sträck i detta men jag tycker detta är ett bra förslag. Om man kan tillåta samebyarna att skapa fler arbetstillfällen än enbart renskötsel kommer fler att kunna stanna kvar i Sapmi och man kan även få en inflyttning i gamla byar.
Sedan måste rennäringslagen moderniseras. Sapmi kan styras av samer men man måste få ett system där inte renägandet ger makten i samebyn. Rendriften är bara en del av den samiska kulturen.
Även jag tycker att det är bra förslag Tigern, i synnerhet med Rolands komplettering. /SD
 
tigertamjaren; sa:
Som det verkar är de flesta här överens om att man vill att Laponia mm ska vara så vild och "äkta" som det bara går. En RIKTIG vildmark m.a.o. Kan det vara så att det som saknas för att en sån vildmark ska kunna finnas / etableras är en rejäl parkskötsel? Och vilka skulle vara bättre lämpade för denna parkskötsel än de samer som har nyttjat denna mark i århundraden, för att inte säga årtusenden, och fotrfarande gör det? Bör kanske samebyarna som idag ägnar sig åt renskötsel fås att att ägna sig åt parkskötsel istället? Dvs byta från att ha hand om renar på sin mark till att sköta hela faunan och floran på denna mark? OCH få betalt för det?

En stilla undran.

/ G

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Om det skall vara vild mark så skall det vara VILT där inget parkarbete skall utföras. Om du betalar för det så okej.Man kan ju ha några rangers men jag har inte lust att lågga ut en krona till på norrlänska bidrag.
 
walk_alone; sa:
tigertamjaren; sa:
Som det verkar är de flesta här överens om att man vill att Laponia mm ska vara så vild och "äkta" som det bara går. En RIKTIG vildmark m.a.o. Kan det vara så att det som saknas för att en sån vildmark ska kunna finnas / etableras är en rejäl parkskötsel? Och vilka skulle vara bättre lämpade för denna parkskötsel än de samer som har nyttjat denna mark i århundraden, för att inte säga årtusenden, och fotrfarande gör det? Bör kanske samebyarna som idag ägnar sig åt renskötsel fås att att ägna sig åt parkskötsel istället? Dvs byta från att ha hand om renar på sin mark till att sköta hela faunan och floran på denna mark? OCH få betalt för det?
En stilla undran.
/ G
Jag som trodde jag dragit sträck i detta men jag tycker detta är ett bra förslag. Om man kan tillåta samebyarna att skapa fler arbetstillfällen än enbart renskötsel kommer fler att kunna stanna kvar i Sapmi och man kan även få en inflyttning i gamla byar.
Sedan måste rennäringslagen moderniseras. Sapmi kan styras av samer men man måste få ett system där inte renägandet ger makten i samebyn. Rendriften är bara en del av den samiska kulturen. //RJ
Jag instämmer. Ett utmärkt förslag.

Om samerna vill bort från den av Frazze beskrivna extensiva, stordriftsrenskötseln, tillbaks mot renskötsel i betydligt mindre, ursprunglig skala, och leva efter och bevara samisk kultur, kan inkomsbortfallet kompenseras med lön från Sverige och/eller EU.

Som motprestation ges samerna uppgiften att förvalta "Europas sista vildmark" med bl.a. rovdjursstammen, med genetikernas resultat och rekommendationer som tungt vägande, och förbinder sig att ingen industrialisering sker i fjällvärlden. Sapmi kanske under de förutsättningarna kan bli en "storkommun" med kommunalt självstyre?

Raskesven
 
crazy; sa:
men jag har inte lust att lågga ut en krona till på norrlänska bidrag.

Och jag har inte lust att lägga en krona på bidrag till 08-regionen, när de har en så otroligt avig inställning till resten av Sverige. Visst finns det skillnader i det KOMMUNALA skatteutjämningssystemet, det är därför systemet finns. Gillar du inte solidaritetstanken byt land (jag är inte socialdemokrat och har svårt med det själv) eller försök förändra det politiskt. Notera också att skatteutjämningssystemet är bara kommunalt, det finns så mycket mer i samhällets ekonomi som inte kommer fram i kalkylerna när bara kommunernas ekonomi granskas.

Betala fullt självkostnadpris för lokaltrafiken i sthlm (och trängselavgifter för bilar), vi gör det för vår lokaltrafik, och sluta klaga.

Utlokalisera alla statligt anställda i verk, mm som är en ren vinst för Stockholmsregionen. Jag läste häromdagen, att antalet statligt anställda i Sthlm överstiger en femtedel av hela norrbottens läns innevånare och antagligen ca 1/20 av Sthlms. Hmmm, hur skulel vår region se ut om vi "fick gratis" 13 000 jobb (motsvarande andel).

Det senaste bytet av skatt, från förmögenhetsskatt på bostäder till ökad skatt på arbete, är en typisk stockholmsprodukt. Återigen, regionerna med höga världen i fastigheter är vinnare, norrland förlorare. Vi kan knappt ens jobba för att klara oss, staten tar de pengarna också.

Micke - har knappt fått ett bidrag i hela mitt liv (visst studiemedel har jag fått). Bor dessutom i en norrlandskommun som är nettobetalare i skatteutjämningssystemet!
 

avslutad210712

Gäst
walk_alone; sa:
avslutad210712>> Ahha... men renarna trampar inte ner potatislanden. Dom fattar inte ens att det är ett potaisland!
De söker sig till ormården där det finns lösjord så de kan ligga i den. Jag vet inte om det är för att de söker svalka eller gör det för att få lindring mot flygfän.
Men naturligtvis måste potatisodlarna få ersättning för intånget och även få bidrag för att hägna in potatislandet. Det är ett pris vi betalar för att behålla ren och samestammen.
-Patric->> Nationalekonomer? Aldrig har så många prata så mycket om något de aldrig begripit.... detta inkluderar även mig.
___________________________________________________// RJ

Nej och rovdjuren fattar inte att renarna är tamboskap eftersom det springer vind för våg. Ser nog bara en bit mat *L*.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Organiserad tjuvjakt Jakt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.