Hur farliga är myr?

Hej!
Älskar att gå i skog och mark. Gör det minst en gång i veckan.
Det finns myr/kärr överallt i skogen här jag går.
Nu sist så trampade jag i med högra foten och det sjönk till nästan låret,
jag fick panik men lyckades rätt snabbt ta mig loss.
Är det farligt att vandra i myr/kärr? Vad ska man tänka på? Ska man ha med sig nåt?
Mvh
 
Hej!
Älskar att gå i skog och mark. Gör det minst en gång i veckan.
Det finns myr/kärr överallt i skogen här jag går.
Nu sist så trampade jag i med högra foten och det sjönk till nästan låret,
jag fick panik men lyckades rätt snabbt ta mig loss.
Är det farligt att vandra i myr/kärr? Vad ska man tänka på? Ska man ha med sig nåt?
Mvh

Tycker det är skillnad mellan myr och kärr. Allvarligaste för min del var att trampa ner i ett myrhål på ensamvandring, med 20 kg på ryggen, då jag kollade mer på kartan än marken.

Att ta sig genom kärr och annan sankmark så har jag gjort det några gånger på tjurruset, vandringsmässigt väljer jag annan väg.
 
Jag tränar en hel del på myr. Det är jobbigt men jag tycker inte det är farligt. Visst trampar man ner till grenen ibland och har man otur kan man bli ännu blötare. Men värre än så känns mycket ovanligt.

Många vandrare, bärplockare, jägare och löpare spenderar tillsammans tusentals timmar på myrar varje år. Ändå känner jag inte till något fall när någon dött (det finns säkert men folk dör på isar, i skogen med mera hela tiden). Det finns "bottenlösa" myrar som vissa tror svalt flygplan (flygplan simmar dåligt). Landar du med fallskärm mitt i ett stort sådant område är det för mig oklart hur det går för dig. Men min erfarenhet är att du märker när underlaget tappar bärighet och till slut vänder man tillbaka (kanske väldigt blöt efter att kravlat/simmat tillbaka till fastare "mark") utan att det egentligen är farligt.

Själv kommer jag fortsätta att aktivt söka mig till myrar och känna mig trygg med det.

God tur
 
Jag tränar en hel del på myr. Det är jobbigt men jag tycker inte det är farligt. Visst trampar man ner till grenen ibland och har man otur kan man bli ännu blötare. Men värre än så känns mycket ovanligt.



Många vandrare, bärplockare, jägare och löpare spenderar tillsammans tusentals timmar på myrar varje år. Ändå känner jag inte till något fall när någon dött (det finns säkert men folk dör på isar, i skogen med mera hela tiden). Det finns "bottenlösa" myrar som vissa tror svalt flygplan (flygplan simmar dåligt). Landar du med fallskärm mitt i ett stort sådant område är det för mig oklart hur det går för dig. Men min erfarenhet är att du märker när underlaget tappar bärighet och till slut vänder man tillbaka (kanske väldigt blöt efter att kravlat/simmat tillbaka till fastare "mark") utan att det egentligen är farligt.



Själv kommer jag fortsätta att aktivt söka mig till myrar och känna mig trygg med det.



God tur



Planet finns utanför Malmbäck. En draken som dök rakt er


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det finns förvisso fler plan, i Dalarna bl.a.
Men myrar är ofta "läsbara" huruvida det är en utmaning att ta sig över eller inte. Klampar man rakt ut i vad som helst utan att se sig för eller läsa terrängen så kan säkerligen vad som helst hända. Sällan är myrar sådana utan direkt anslutning till vattendrag som går under.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.