Solcell driven power bank är det nödvändigt?

Visst

Svar till Fjällkjell´s svar ovan:

-För mig var det inte alls självklart att få ut full märkeffekt vid så låg solvinkel och lång atmosfärspassage, vilket ger förlust av energirikt blått ljus.

Jag argumenterar för lösningen mer som ett oberoende av elnätet i krissituationer än som full bekvämlighet med 15 Amperetimmar per dygn.

Jag håller fullständigt med dig. Både för det du beskriver och för stugor/nödstugor med ett läge långt från bebyggelse men med behov av el för t.ex.nödtelefon.

Trådskaparen frågade om hon skulle ha med sig en solcellspanel (inbyggd) för att ladda en power bank och mina kommentarer har hela tiden avsett den frågan. På hennes fråga måste man ändå säga att det är inte värt att köpa en sådan eftersom den inbyggda laddaren är i stort sett värdelös.
 
jag har en PowerTraveller som jag använt en del på sommaren.

https://www.outdoorexperten.se/p-35778-powertraveller-solar-adventurer-3500-mah.aspx

Den har ett mindre inbyggt batteri och fungerar som den ska. Låter den ligga i solen hela dagarna och laddar på natten från den.
Tror inte den laddas upp till max av solen, iallafall inte på en dag, men den fungerar. Brukar ladda den full hemma innan avfärd. Sedan underhålls-laddar solen den. Väger mindre än min 10.000mAh powerbank...
 
Till xxargs m.fl: Ska man hålla på mycket med mobilen behövs en lös solpanel som ni skriver. Man får vinkla den mot solen för att få märkeffekt. Jag får det även sent på dagen.

Lös solpanel verkar som ett bra alternativ.

Till seobserver: En panel stor som en uppvikt tabloid skulle ge ca 27 watt vid solsken, några watt vid mulet. Det är väldigt ambitiöst. Jag gissar att frågeställaren inte tänkte köra en surfplatta utan en mobiltelefon.

Här är en tråd om solcellsladdare på forumet.
 
Hej jag är rätt så ny på allt det här men mina kompisar sa att jag borde köpa en solcell driven power bank.

1. Är det nödvändigt?
2. Är det någon annan som har en?
3. Vilket märke och vad är ett bra pris i så fall?

1) Beror på vad du vill göra? Vill du använda telefonen ganska mycket behövs ju såklart mer el än om den bara ska med för att ta ett foto lite då och då.

Om du inte ska vara ifrån civilisationen så länge så behövs det antagligen inte. Du säger du är rätt ny, då gissar jag att du inte kommer vara ifrån stugor eller annan civilsation med tillgång till elnät mer än 3-4 dagar? I sådana fall brukar ju oftast en vanlig powerbank räcka (om du nu inte ska använda telefonen jättemycket).

2) Nej, har ingen. Brukar jag slå av telefonen eller ställa på flygplansläge när jag vill fota. Då klarar jag mig åtminstone någon vecka utan att ladda (kanske längre, aldrig provat och aldrig fått slut batteri).

3) Ingen personlig rekommendation men "Goal Zero" är väldigt populära bland klättrare, oklart om de är så bra eller om det har med marknadsföring att göra.
 
Är det bara telefonen det gäller kan det vara både enklare, billigare och lättare att köpa några extrabatterier. Förutsatt att man har en telefon man kan byta batteri i förstås och att man inte ska vara ute jättelänge och använda telefonen massor.
 
En powerbank är definitivt mer vikteffektiv på kortare turer, men ska du vara ute länge eller har hög strömförbrukning är en solcell ett bra alternativ. Så länge du har några soltimmar och har tid att vara stationär medan du laddar.

Uppe i norr är kvällssolen tillräckligt stark för att man ska kunna ladda några timmar efter middagen, men längre söderut får du ta långlunch.

Du behöver en 20-wattare om det ska bli effektivt. Vid klart väder får du ut väl över 2A. En 20-wattare klarar också lättare dis på himlen, vilket en 10-wattare inte gör.
Vinkeln mot solen är mycket viktig. Hänga solcellen på ryggsäcken funkar inte.

Sen får man ha koll på grejerna. Mobiltelefoner kan i vissa fall börja med vissa saker som tar ström när de sitter i "vägguttaget". Stäng av blåtand, wifi, datatrafiken, osv.

Vikten på en 20-wattare ligger på dryga halvkilot. Välj själv om det är värt vikten.

Jag tycker det är värt att släpa på.
 
Du behöver en 20-wattare om det ska bli effektivt.

Det förutsätter ett väldigt stort energibehov. Den genomsnittlige friluftsmänniskan använder bara en bråkdel i fält tror jag. Då blir det tillräckligt med en mycket mindre panel.

En annan tanke: Om man dimensionerar panelen för mulet väder borde man också kunna räkna med att ha den på ryggsäcken uppåt (bästa riktningen vid mulet) eller snett bakåt om huvudet är ivägen. Då kommer den att ladda hela dagen.
 
10W ger 1A om det är bra sol, men det innebär ändå dubbelt så lång laddtid. Dessutom blir det väldigt känsligt för dålig instrålning, så laddtiden blir många gånger mer än dubbel. Litet dis på himlen och så är du nere i för låg ström, och då kommer mobilen ömsom ladda och ömsom inte ladda, vilket innebär en skärm son tänder och släcker. Det laddar ingenting med andra ord.


Angående ryggsäcksladdning är det inte praktiskt försvarbart när det gäller mobiler. Effekten blir för låg, och mest troligt drar du ur batteriet när skärmen tänder hela tiden. Även om mobilen är avstängd tänds skärmen. En powerbank kan du nog ladda så, men då tappar du hälften igen i effektförlust när du laddar mobilen.

Min rekommendation baseras på att en 20W laddar ordentligt. Det medför att man vid bra väder han ladda halva mobilen, 2000mAh, under lunchen, eller när solen tittar fram under en mulen vecka. Den laddar ordentligt när det behövs.
I mina ögon kan man välja en hyfsat skrymmande 10W och hoppas på någorlunda väder, eller en något mer skrymmande 20W som är väldigt bra. Allt under 10W är ploj för mobiler.

Vill man spara vikt köper man en Nokia på Clas ohlson för två hundra kronor och slipper strömproblemet helt =)
 
Jag gjorde en tur inom Stockholms län från mitten av aug - början av sep iår. Med mig hade jag en 5W solcellspanel. Vid solsken kunde jag ladda upp all min elektronik på några h. Att ha solcellerna på ryggsäcken under marsch gav mycket lite effekt. När jag kommit in i sep. kunde jag bara ladda elektronik några h. mitt på dagen när solen var som starkast. Sedan var solen för svag.
 
Intressant ämne

Det verkar som om vi är ganska många som försökt med lite olika lösningar och vi kommer nog fram till att en fungerande lösning i svensk fjällmiljö kräver en ganska så stor solcellspanel.

Den fråga som trådskaparen inte svarat på är vad hon skall ha för utrustning igång. Det gör att hon inte får särskilt bra svar.

En mobiltelefon som ligger och söker sändare där det inte finns några drar ganska fort ur batteriet men skall man köra flygläge och bara gps så räcker en fulladdad 3-4 dagar om man använder den 7-8 timmar per dag. Då räcker alltså en skapligt stor powerbank till ett par uppladdningar dvs. mer än en vecka.

Det sker ju inga drastiska förändringar på solcellsfronten men utvecklingen går väl framåt - får vi hoppas
 
Jag har varit självförsörjande 50 dygn med.10W panel mycket flighmode men viewranger naiveigering med gps.Laddade även en Garmin Tactix och lite R6 batterierer.

Hade 13000mAh powerbank.

Man får ha lite framförhållning mot mulet väder.

Jag räknade ut att med en 20W panel och 20000-23000mAh powerbank så skulle jag klara mig ett år runt med lite ransonering under dec/jan.
Jag skulle även fått tredubbla R6 batterimängden med uppladdnimgsbara och lite primär lithium som reserv
 
Till Skogsbaronen: Med tröskeleffekten du beskriver, att mobilen kräver en viss ström för att ladda, har du rätt!
Den effekten tänkte jag inte på. Där går det bort på tok för mycket laddningstid.

Det får bli en powerbank mellan solpanel och förbrukare. En sådan som börjar ladda även vid små strömmar. Finns tydligen olika effektiva powerbank-versioner att köpa. Billiga med 50 % verkningsgrad, dyrare med runt 80-90%.

Ett sätt att komma runt ovanstående problem för den händige skulle kunna vara att ladda batterier direkt med en liten solpanel. Ex 6V 378 mA 135 x 112 mm som får sitta uppåt på ryggsäcken hela dagarna om det är mulet. Strömbegränsare ska inte behövas, man sätter en spänningsregulator på 4,2 V emellan. Alternativt en högeffektiv spänningsomvandlare, om sådana fungerar vid så låga strömmar som det blir vid mulet väder. Den lösningen skulle räcka för mig, inte för genomsnittssvenskens hemmanavändning vid mulet. Jag stänger av mobilen när jag inte använder den vid långturer. I fjällen och till vardags navigerar jag utan GPS.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...