Slänga gastuber?

Jag monterar brännaren på tuben och låter den sista gasen brinna ut i rumstemperatur. Sedan lämnar jag kvar brännnaren på tuben med öppen kran i ytterligare några timmar för att försäkra mig om att tuben är tom, innan jag punkterrar tuben och slänger den i återvinningen.
 
Hoppas ingen råkar ut för oplanerat poff. Jag avser ändå lämna mina till återvinningscentralen opunkterade men så har jag inte så värst långt dit.

Var och en gör sina val och hoppas ingen skadar sig.

/Patrik

Jag har svårt att se att det kan bli en "poff" när du punkterar behållaren om du inte har något (gnista, öppenlåga, glöd etc) som kan tända en gas+luft blandning i närheten. Möjligen kan det bli ett "pys" om det mot förmodan skulla vara någon gas kvar i behållaren. Att för säkerhets skull punktera behållaren utomhus är en bra rekommendation.
 
Tror att det var xxargs som tipsade om att om man kan buckla tuben med tummen så är den i princip tom och kan punkteras.

Har själv tillämpat denna princip sen dess på allt från gasoltuber till luftfräschare och färgburkar. Inga problem. Den gas som kan läcka ut blir i klass med den lilla mängd som spills när man kopplar på eller av köket.
 
Jag har svårt att se att det kan bli en "poff" när du punkterar behållaren om du inte har något (gnista, öppenlåga, glöd etc) som kan tända en gas+luft blandning i närheten. Möjligen kan det bli ett "pys" om det mot förmodan skulla vara någon gas kvar i behållaren. Att för säkerhets skull punktera behållaren utomhus är en bra rekommendation.

Jag tänker mig att med stor portion otur kan det bli gnista av att man driver metall att punktera med t ex spik genom tubens metall. Metall mot metall kan med otur bilda gnista.

Osannolikt ja, men helt omöjligt nej. Och om det inte framgått så är jag en försiktig general.. :)

/Patrik
 
Gasol i gasform är tyngre än luft. Möjligen därför smart att låta öppningen vara nedåt när tuben töms före punktering. Att det under tömningsförloppet kortvarigt är explosiv gasblandning i gaspatronen kan nog inte uteslutas.

Thure
 
Gasol i gasform är tyngre än luft. Möjligen därför smart att låta öppningen vara nedåt när tuben töms före punktering. Att det under tömningsförloppet kortvarigt är explosiv gasblandning i gaspatronen kan nog inte uteslutas.

Thure

Dessutom kan ju poffet uppkomma precis utanför gastuben om det där bildas lagom blandningsförhållanden och gnistan uppkommer, t ex av punkteringsverktyget. Naturens strävan efter jämvikt och balans kommer ju att leda till en blandning/utspädning.

/Patrik
 
Dessutom kan ju poffet uppkomma precis utanför gastuben om det där bildas lagom blandningsförhållanden och gnistan uppkommer, t ex av punkteringsverktyget. Naturens strävan efter jämvikt och balans kommer ju att leda till en blandning/utspädning.



/Patrik


Blir ingen gnista av aluminium. Botten av tuben är nog järnhaltig metall. Men lyckas du antända gasen som är kvar så säger det endast puff! Vågar man använda butanbrännare, så är det ofarligt att punktera en tom burk.
Som andra säger låt den brinna slut via brännaren och vänta några minuter med öppen kran. Då är riskerna obefintliga, klart farligare att tanka bilen eller laga mat på brännaren.
Du skrämmer andra med din otekniska fobi att den exploderar.
Edit
Jag kör med en vanlig Svecia konservöppnare som skaftet är bortaget och punkterat runt gänghalsen med denna. Sen kör jag botten så det tydligt syns att den är punkterad.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
bc5b1e3f8a0c0761302645d672f0bd5b.jpg


Observera att jag uppmanar ingen att göra detta utan berättar bara hur jag gör. Vill man köra både med hängslen och livrem så köp en Canister på XXL för 79kr som andra redan visat.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
a85d82073f596032ef07476034a9773b.jpeg
 
Senast ändrad:
Lämna åter

Ursäkta en dum fråga men var slänger man tomma gastuber? Den lokala macken tar inte dom längre. Minns en kompis som punkterade en tom tub på en vandring o slängde den i soptunnan som fanns där men på tuben står det att den inte får punkteras. Vad göra?

Finns det inget som heter leverantörsansvar som gör att man alltid kan lämna tillbaka skräpet där man köpt en vara?
 
Nån som är intresserad av vintagegastuber ala primus gamla sort (dom gula) , dom är la som en förkrympt 450grammare.
Var en i buscraftforum som hittat några på loppis , dom var halfulla men går att återfylla själv.

Kanske nått för samlaren som vill ha originaltub till sitt gamla kök
 
Blir ingen gnista av aluminium. Botten av tuben är nog järnhaltig metall. Men lyckas du antända gasen som är kvar så säger det endast puff! Vågar man använda butanbrännare, så är det ofarligt att punktera en tom burk.
Som andra säger låt den brinna slut via brännaren och vänta några minuter med öppen kran. Då är riskerna obefintliga, klart farligare att tanka bilen eller laga mat på brännaren.
Du skrämmer andra med din otekniska fobi att den exploderar.
Edit
Jag kör med en vanlig Svecia konservöppnare som skaftet är bortaget och punkterat runt gänghalsen med denna. Sen kör jag botten så det tydligt syns att den är punkterad.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
bc5b1e3f8a0c0761302645d672f0bd5b.jpg


Observera att jag uppmanar ingen att göra detta utan berättar bara hur jag gör. Vill man köra både med hängslen och livrem så köp en Canister på XXL för 79kr som andra redan visat.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
a85d82073f596032ef07476034a9773b.jpeg

Du får gärna tycka att jag skräms men när ett antal personer som vet, eller tror sig veta, vad de gör säger att det går bra så tycker jag gott det kan balanseras med någon med mer skeptiskt hållning. Däremot låter jag var och en göra sina val. Om det vore så enkelt att göra, varför står det inte på tuberna att man ska göra så? Jag tycker egen punktering av tom tub är överkurs för normala konsumenter. För mig är det en enkel sak att laga punktering på cykeln men för många cyklister är det något man tar till cykelverkstaden. Nu är kanske inte att laga en punktering förenat med samma faror om man gör fel men alla har olika förkunskaper och jag föredrar "better safe than sorry".

Jag skulle inte sova gott om någon råkat ut för poff och jag varit med och förordat egenpunktering av gastub, som i efterhand visat sig inte varit helt tom.
Jag respekterar er som förordar att självpunka (om man vet vad man gör) men väntar mig motsvarande förståelse tillbaka.

/Patrik, hoppas vi slipper poff, antingen pga kunskap eller försiktighet
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.