Treriksröset

Jag ska till treriksröset i september.
Det ska finnas en buss från karesuando till kilpisjärvi men jag hittar ingenstans vilken buss (buss nr)det är.
Någon som vet det?
 
Söker man i tidtabellen står inget bussnummer, endast att "Gold Line" kör. Linjen är Rovaniemi - Kittilä - Kilpisjärvi.
 
Du får skilja på Karesuando på svenska sidan och Karesuanto på finska sidan! Så först buss till Karesuando och sedan promenera över bron till Karesuanto för att ta bussen till Kilpis. Om du ändå ska upp i de trakterna missa inte Pältsa!
 
13:06 Karesuando


2,3 km (29 min)
14:35 Karesuvanto
Rovaniemi - Kittilä - Kilpisjärvi mot Retkeilykeskus piha
16:25 Retkeilykeskus piha


450 m (6 min)
16:30 Kilpisjärvi, Finland
Biljetter och information
Matkahuolto / Gold Line - 00 358 200 4000

Mvh Veni
 
Kolla så det passar

I somras reste min sambo till Kilpisjärvi. Hon fick ta taxi från Karesuando till Kilpis eftersom dom fixat så att bussen från Kiruna kom fram 30 min efter bussen till Kilpisjärvi åkte. Vår gissning är att dom gjort så för att få lite hotellgäster i byn.

Men kolla upp så att bussarna passar från där du kommer.

Min sambo bet helt enkelt i det sura äpplet och tog en taxi för att slippa spendera en natt i Karesuando. Kostade 1100 kr fast pris. Det är tydligen många som gör så och ibland har man tur och kan dela taxi med någon.

Trevlig resa!
 
I somras reste min sambo till Kilpisjärvi. Hon fick ta taxi från Karesuando till Kilpis eftersom dom fixat så att bussen från Kiruna kom fram 30 min efter bussen till Kilpisjärvi åkte. Vår gissning är att dom gjort så för att få lite hotellgäster i byn.

Men kolla upp så att bussarna passar från där du kommer.

Min sambo bet helt enkelt i det sura äpplet och tog en taxi för att slippa spendera en natt i Karesuando. Kostade 1100 kr fast pris. Det är tydligen många som gör så och ibland har man tur och kan dela taxi med någon.

Hej, Så är det säkert. Själv har jag också kunnat dela på en taxi och en annan gång fick jag övernatta i Karesuando. Men byn har faktiskt några sevärdheter, kyrkan och Laestadius Pörte. Sedan finns det ca. 20km norr minnesmärken från andra världskriget.
Mvh Veni
 
Någon som vet vad bussen kostar mellan kiruna-karesuando och karesuando- kilpisjärvi. Förstår inte riktigt de finska tabellerna.
 
Centralsryrning från två håll.

I somras reste min sambo till Kilpisjärvi. Hon fick ta taxi från Karesuando till Kilpis eftersom dom fixat så att bussen från Kiruna kom fram 30 min efter bussen till Kilpisjärvi åkte. Vår gissning är att dom gjort så för att få lite hotellgäster i byn.

Men kolla upp så att bussarna passar från där du kommer.

Min sambo bet helt enkelt i det sura äpplet och tog en taxi för att slippa spendera en natt i Karesuando. Kostade 1100 kr fast pris. Det är tydligen många som gör så och ibland har man tur och kan dela taxi med någon.

Trevlig resa!
Blir lätt så då någon sitter centralt på Länstrafiken i Norrbotten l Luleå(?) och planerar turerna och kollegan i Finland sitter i Rovaniemi(?) utan kontakt med varandra. Det är ju definitivt inte dom "perifiera" förbindelserna som prioriteras, utan bägge turerna får anpassa sig till mera ",centrala" rutter i respektive land....
 
... Själv har jag också kunnat dela på en taxi och en annan gång fick jag övernatta i Karesuando. Men byn har faktiskt några sevärdheter, kyrkan och Laestadius Pörte. Sedan finns det ca. 20km norr minnesmärken från andra världskriget. Mvh Veni
Och inte att förglömma, strax nordväst om Karesuando finns den allra nordligaste punkten på det allmänna svenska vägnätet - i Maunu by. Om man ändå blir 'fast' i Karesuando ett dygn så kan det vara ett bra tillfälle att pricka av det stället från bucket listen... (Den östligaste punkten ligger vid avloppsreningsverket i Haparanda. Alla de övriga ligger i nedre halvan av Sverige...)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...