Skogsområden i Skåne

Hejsan alla!

Jag har inget att göra nu i helgen så tänkte dra ut och campa lite i någon skog hemma i Skåne. Då jag inte är så bevandrad inom vildmarkslivet i Skåne undrar jag om det är någon som kan rekommendera ett bra skogsområde? Typ av skog spelar ingen större roll, både löv och barr fungerar fint. Det är dock ett plus om den är någerlunda stor och om det finns en sjö eller annat vattendrag i närheten.

Tack så mycket!
 
Köp äventyrskartan i bokhandeln. Åsarna är i princip mest skogsklädda. Där drar även Skånelederna fram. Söderåsen eller Hallandsåsen ligger närmast dig.
Go tur

3 dubbelpostningar som nr 1, måste vara rekord!
 
Eftersom det är så många trådar så får man ju svara lite i alla..
Åk till Sövde och gå ut runt Snogeholm.

Enklast för den som inte vet är att gå in på http://www.skaneleden.se/
Där finns ju allt man behöver veta...har man sedan vandrat hela systemet så får man börja leta lite djupare..
Skåneleden är bra...om man kan leva med lite grusväg då och då.
 
Nu höll jag på att svara i den här tråden, men såg att den är gammal.
Jag vet inte vad forumkulturen på Utsidan är gällande "bumpningar" (jag är rätt nyreggad) men jag är intresserad av tips på skogsområden värda ett besök.

Som norrlänning och nyborn skåning saknar jag inte sällan den där djupa skogskänslan, många skogar, speciellt granskogarmerna här känns inte sällan som skogsplantager än trollskogar. Fast visst finns det en del fint. Vedema hall, Klåveröd, olika ställen på Hallandsåsen mm.
 
Nu höll jag på att svara i den här tråden, men såg att den är gammal.
Jag vet inte vad forumkulturen på Utsidan är gällande "bumpningar" (jag är rätt nyreggad) men jag är intresserad av tips på skogsområden värda ett besök.

Som norrlänning och nyborn skåning saknar jag inte sällan den där djupa skogskänslan, många skogar, speciellt granskogarmerna här känns inte sällan som skogsplantager än trollskogar. Fast visst finns det en del fint. Vedema hall, Klåveröd, olika ställen på Hallandsåsen mm.

En del trolsk skog finns i nodöst - kring sjöarna Immeln och Raslången , t ex Nyteboda.
http://www.lansstyrelsen.se/skane/s...eservat/osby/nytebodaskogen/Pages/_index.aspx

/Patrik
 
Hur är det i Nytebodaskogen nuförtiden? Jag har läst en del om att skogen blivit svårframkomlig och tråkig sen Gudrun härjade som värst. Typ att det föll så mycket träd att det numer är kalhyggesvegetation där, med massa sly osv.
 
Hur är det i Nytebodaskogen nuförtiden? Jag har läst en del om att skogen blivit svårframkomlig och tråkig sen Gudrun härjade som värst. Typ att det föll så mycket träd att det numer är kalhyggesvegetation där, med massa sly osv.

Här finns odaterad info (men post-Gudrun) från länsstyrelsen, de pratar med om barnborrar
http://www.lansstyrelsen.se/skane/s...eservat/osby/nytebodaskogen/Pages/_index.aspx

/Patrik, som inte varit där sedan Gudrun härjade
 
Aha. De där barkborrarna.

Får hoppas att Kronoskogen i Ängelholm klarar sig undan nåt liknande öde då

Efter Simone och Sven är det rena plockepinn därinne. Tusentals träd verkar ha fallit.
 
Facebookgrupp för skåneäventyr

Tjena!
Fick fnatt igår efter att ha snackat med Fredrik Hansson om att ta sökandet efter någon att äventyra med i Skåne till en annan nivå.
Startade därför facbookgruppen "Äventyr från Skåne" Av anledningen att vi misstänker att flera av oss säkerligen är mer aktiva där än vad vi är på utsidan. Samt att det är betydligt enklare att hålla koll på om och vad någon har skrivit för nytt inlägg angående evenemang, resor, tankar, idéer och tips på hur vi kan komma ut o träffa liksinnade.
Sök på äventyr från Skåne så hittar ni rätt. Kriterier är enbart att ni bor/ är stationerade i Skåne!

MVH Sam A.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...