Stuga längs Skåneleden

Jag och några grabbar brukar 2ggr om året hitta på något speciellt tillsammans för att återuppleva "gamla dagar".
Denna gång är det jag och en kille till som är ansvariga för aktiviteten.

Vi hade tänkt att vi, i maj, skulle ut och vandra lite längs någon runda på Skåneleden och sedan stanna till för olika, roliga aktiviteter m.m
Aktiviteten innebär övernattning.

Av olika anledningar har vi bestämt oss för att försöka hitta en stuga eller liknande att övernatta i och tänkte därför kolla med er om ni känner till någon som kan passa.

Jag hade föreslagit att vi skulle chansa på att "Dahlbergs stuga" vid Skäralid är tillgänglig och tom, för den hade varit perfekt, men problemet är alltså att det inte kan garanteras att den är det. Vi vill inte gärna ha folk som övernattar på samma ställe som oss för att vi inte skall störa varandra.

En stuga som är relativt liten (tillräckligt stor för 7personer) gärna med en öppen spis och gärna några bord och stolar men helst med lite "vildmarkskänsla" är alltså vad vi är ute efter. Behöver man hyra den är detta inget problem.

Tips mottages tacksamt!

//Peter
 
Mellan Skäralid och Röstånga

Det finns 2 stugor mellan Skäralid och Röstånga som står öppna för allmänheten.

Den första ligger bara 1-2 km från Skäralid, den andra ligger kanske 4-5 km från Skäralid.

Du ser dem på kartan då de ligger längs leden. Kolla annars på Nationalparkens hemsida.

Det finns plats för ett 20-tal personer i stugorna, gissar ni får trängas med 1 del danskar.

Det finns ihopspikade våningssängar att sova i, ta med dubbla liggunderlag då plyfa är hårt att sova på. Vet inte hur det är att elda i stugorna, de är förmodligen helt utkylda så här års.

Stiffe
 
Tack för tipset men det är alltså precis dessa stugor som vi hade tänkt att inte använda.
Den ena är "Dahlbergs stuga" och den andra är "Liagården" och vi vill alltså inte trängas med andra (framförallt inte Danskar :))
Fler tips!
//Peter
 
Kontakta nationalparkens besökscentrum - jag har för mig att det finns en tredje stuga i söderåsens nationalpark (ej längs skåneleden, men ganska nära den längs vitmarkerad led) som man kan boka.
 
Ok!

Det finns en stuga eller snarare gård man kan hyra några 100 meter från leden strax innan man passerar vägen mellan Kågeröd och Ljungbyhed. Kanske 2 km från Svartesjö och Dammen.

Förmodligen är den fullbokad just nu då det är vinterlov och av skidsugna Danskar.

NYTORP (6 +6 bäddar, priset gäller 6 bäddar)
Dygn, måndag-fredag 700:- 700:-
Weekend 1 300:- 1 200:-
Vecka 2 500:- 1 900:-
HALLAHUS (10 bäddar)
Dygn, måndag-fredag 700:- 700:-
Weekend 1 500:- 1 350:-
Vecka 2 800:- 2 500:-

Googla någon av dessa!

Stiffe
 
Där fanns ju några riktigt bra tips!
Jag har hittat en stuga som ligger något närmare Skäralid också men dessa kan ju vara aktuella om den andra inte är tillgänglig.
//Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...