4 frågor om kite-surfing

1. Vilka märken ska man titta på? Vilka är det kvalitet i? Får gärna vara någorlunda billiga. Webbshopper, butiker eller beg. beroende på hur bra materialet håller?

2. Vad ska man ha för storlek? Börjar gärna någonstans i mitten, vill gärna ha en som är hyffsat snabb. Ja, jag vet att man ska börja lätt, men vill inte köpa kit efter kit. Har kikat på 10 kvm:arna, 22-40 kn, stämmer det?

3. Har någon åkt hela svenska kusten med kite?

4. Finns det någon Stockholmsklubb? Stockholmsfirmor?

// Jocke
 
Kitesvar

1. Vilka märken ska man titta på? Vilka är det kvalitet i? Får gärna vara någorlunda billiga. Webbshopper, butiker eller beg. beroende på hur bra materialet håller?

Innan man tittar på att köpa är det klart bättre att gå kursen och testa igenom vad man ska ha. De flesta som köper innan, köper fel prylar och då är det bara pengar i sjön. Hållbarhetsmässigt är de flesta kajtar ganska lika. På en dyrare kajt betalar man för användarvänlighet, design och ibland bättre material/konstruktion. Oftast är det svårt att veta vad man egentligen betalar för. Vi använder Best som i Sverige säljs av Surfstore.se, det är bra och billiga prylar. Annars är det bra att hålla sig till samma som andra har och det som dina lokala återförsäljare har. Då blir det lättare med garantier, reservdelar och service (Låter nästan som om du ska köpa bil). I Stockholm finns Kitekraft i Sollentuna och Skidsport i Bromma, sen finns det några andra säljare som man hittar på kitenation.se

2. Vad ska man ha för storlek? Börjar gärna någonstans i mitten, vill gärna ha en som är hyffsat snabb. Ja, jag vet att man ska börja lätt, men vill inte köpa kit efter kit. Har kikat på 10 kvm:arna, 22-40 kn, stämmer det?

Olika märken har olika vindrange, men gerellt i Sverige brukar man börja med en tolva.

3. Har någon åkt hela svenska kusten med kite?

Det tror jag inte. Det verkar vara en onödigt komplex sak att företa sig. Denna typ av downwinders gör helst längs långa sandstrandskuster, som i Brasilien, Egypten eller Namibia.

4. Finns det någon Stockholmsklubb? Stockholmsfirmor?

Stockholmskulubben heter Stockholm Kiteboardingklubb och du hittar dem på http://www.kitenation.se Firmorna likaså.

/Johan
http://enkitesurfares.blogspot.com
 
kitesurfing...

vet en kitesurfare....som fick skitsnygg axel...efter att ha brakat in i en bergvägg...skicka nån länk gärna nån...så får jag se hur det ska gå till när man inte brakar in i bergväggar...
kram anna
 
Precis som Johan säger så bör du gå en kurs innan du köper grejer.
De flesta stora märken har bra kvalitet nu. North, Naish och Cabrinha är riktigt bra märken med genomtänkta säkerhetslösningar.
I Stockholm har du Ozone och Caution.

Vi var två killar som försökte köra sträckan Malmö - Göteborg i höstas, men två linor gick av efter 15 mil så vi fick avbryta. Men det är inte omöjligt att köra hela svenska kusten om du tänkt pausa under vägen.

När du känner dig laddad att börja är du välkommen till oss på kurs. Förresten tjänar du in kursavgiften i form av rabatter när du sedan köper utrustning genom någon av våra samarbetspartners.



Good winds!
 
Hur gick det?

Fråga 3 på denna tråden är ju faktiskt riktigt intressant! Hur gick det Joakim, blev det något kutat och ännu viktigare är det någon som tagit sig an att kita hela svenska kustremsan? Det borde ju fungeraäven om det krävs en stor portion meck och förmodligen en del fuskstrspatser:)

Angående kites så kan jag något partiskt tillägga att slingshot också tillhör det bästa av det bästa i kvalitet och användarbarhet. Det viktigaste är dock att du fick tag på något som funkar för dig. Hoppas att du fortfarande är ute och rastar utrustningen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...