Friluftskurser?

Tjena.

Jag var ute med några polare i somras och skogsvandrade några dagar, vilket vi gillade och skulle vilja göra mer av. Kanske ta oss upp till fjällen också. Men ingen av oss kan så mycket egentligen om sånt, vi höftade mest, men vi skulle vilja lära oss mer. Är det någon som vet några kurser man kan gå för att lära sig om allt, typ karta och kompass, matlagning, sjukvård och allt sånt? Vi har googlat runt lite men verkar inte hitta något. Är vi de enda som är i behov av såna här kurser, hur gör alla när de själv är nya och ska ut på mer omfattande turer?

Själv är jag taggad på kajak också, men där finns ju kurser man kan gå, även om det inte verkar ha exakt de uppläggen jag söker.
 
Sommarfjällkurs

Vi gick Svenska Turistföreningens "Sommarfjällkurs" i trakterna av Storulvån nu i somras. Riktigt bra kurs med tre övernattningar i tält och massor med tid att diskutera med en erfaren guide. Dessutom en del teori och praktikpass ute på fjället med navigation, sjukvård, vadning mm. En massa bra tips på vad man ska tänka på vid val av lägerplats mm. De har visst döpt om kursen till nästa år, men innehållet verkar vara detsamma. https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/jamtland-hostfjallkurs-kring-storulvan/
 
Kolla in nordicbushcraft.se eller allinnature.se
De har båda kurser med inriktning mot Friluftsliv.

Tänker mig att gå nån av kurserna nästa å för att få lite inspiration.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Om du vill kika på några inspirationsrika filmer om friluftsliv tycker jag du ska kika på bla Peter Persson hemsida in i vildmarken finns även på youtube
 
Om du vill kika på några inspirationsrika filmer om friluftsliv tycker jag du ska kika på bla Peter Persson hemsida in i vildmarken finns även på youtube
Tackar för tipset!
Jag har koll på hans blogg, youtube osv en mycket inspirerande person.



Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.