Kan man förlita sig på STFs platsgaranti

Hej allihop!

Jag sitter och knåpar på planer för en påsktur runt jämtlandstriangeln. Vanligtvis brukar jag förlägga mina turer utanför högsäsongen, men av olika skäl blir det nu en tur under påskhelgen. Jag såg dock att både Storulvån och Blåhammaren är helt fullbokade några av datumen. Min fråga är därför, vad händer om man bara "dyker upp" vid en av dessa stationer utan bokning? Blir man utskickad att sova i snön? :)
 
Du kan få sova på golvet på en madrass. Jämtlandstriangeln är rätt populär. Finns andra rutter att välja.

Thure
 
Det är nog säkrast att kolla med dom. Förr om åren var man alltid lovad en plats på åtminstone golvet. Men nu för tiden känns det som att de kräver en bokning under högsäsong på Fjällstationerna.

Fjällstugorna funkar platsgarantin fortfarande alla fall
 
Det är nog säkrast att kolla med dom. Förr om åren var man alltid lovad en plats på åtminstone golvet. Men nu för tiden känns det som att de kräver en bokning under högsäsong på Fjällstationerna.

Fjällstugorna funkar platsgarantin fortfarande alla fall

Jag sov på golv på fjällstation senast i somras. Det är ingen som blir utslängd i snön. Möjligen kan det bli lite trångt.
 
En påsk för länge sedan har jag på Sylarnas fjstn fått sova i bastun på träbänkarna - fick såklart vänta med att gå och lägga mig tills bastutiden var över och det var städat och vädrat, men ändå helt ok. Prisvärt för en student som jag var då.

/Patrik
 
Hur är det i fjällstugorna, om jag har bokat är jag ändå inte garanterad en plats i säng? Det kan vara så att den är upptagen av någon som inte bokat men ändå kom fram tidigare. Stämmer det?
 
Hur är det i fjällstugorna, om jag har bokat är jag ändå inte garanterad en plats i säng? Det kan vara så att den är upptagen av någon som inte bokat men ändå kom fram tidigare. Stämmer det?

Man kan ju tycka att en bokad sängplats hålls fram tills en viss tid på kvällen, sedan släpps den till köande på plats. Har du bokat säng och kommer sent så får du istället en madrass på golvet.
Men jag vet inte om det är så.

"Vanliga" hotell håller ju oftast en bokning fram till en viss tid om man inte i förväg anmält sen ankomst, brukar oftast kräva "deposition" i form av kreditkortsnumer eller förskottsbetalning.

Varför inte fråga i STF-forumet här på utsidan - de borde kunna ge korekta svar om sin verksamhet.

/Patrik
 
Hur är det i fjällstugorna, om jag har bokat är jag ändå inte garanterad en plats i säng? Det kan vara så att den är upptagen av någon som inte bokat men ändå kom fram tidigare. Stämmer det?
Det går inte att boka fjällstugor. Du kan förhandsbetala din vistelse men sängarna delas ut i den ordning man kommer. Det finns många extra madrasser så du får alltid en madrass på golvet åtminstone. Är det extremt mycket folk så brukar de som vill och kan få dela säng.
 
Det är lite av charmen med fjällstugorna, man vet aldrig hur man får sova.
Går man med mindre barn får man "alltid" frågan om man kan dela säng. Det är ju ganska stora sängar, så det är inga problem.
Sovit en natt i tvättrummet i Viterskalsstugan med familjen. Sov fantastiskt bra, tyst och kolsvart.

Är Stf medlem och förbetalar alltid. Smidigt att bara visa upp kvittot och så blir det ju lite billigare också.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Det går inte att boka fjällstugor. Du kan förhandsbetala din vistelse men sängarna delas ut i den ordning man kommer. Det finns många extra madrasser så du får alltid en madrass på golvet åtminstone. Är det extremt mycket folk så brukar de som vill och kan få dela säng.

Du får tak över huvudet. Även madrasser kan ta slut om det kommer många som vill övernatta. Så länge gästerna anländer när övriga är vakna går det att lösa genom att alla hjälps åt och makar ihop sig.
 
Det är lite av charmen med fjällstugorna, man vet aldrig hur man får sova.
Går man med mindre barn får man "alltid" frågan om man kan dela säng. Det är ju ganska stora sängar, så det är inga problem.
Sovit en natt i tvättrummet i Viterskalsstugan med familjen. Sov fantastiskt bra, tyst och kolsvart.

Är Stf medlem och förbetalar alltid. Smidigt att bara visa upp kvittot och så blir det ju lite billigare också.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Och för mig är det tvärt om. Lite av det ocharmiga med att just bo i STFs stugor. Därför vi inte går mellan stugor när vi har barnen med utan isf tältar eller har en stuga som vi gör dagsturer ifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...