Staika eller Allak?

Dagens I-landsproblem.
Jag behöver köpa ett nytt tält, mitt Staika är slut efter 28 års användning.
Först tänkte jag ju bara beställa ett nytt Staika, men har blivit lite sugen på ett Allak 2.
Tältet ska bara användas på klippor i skärgården under paddelturer.
Som jag förstår är Allak inte symmetriskt som Staika, halvorna är mer som spegelvända, men jag har inte sett någon bra bild eller beskrivning
hur det ser ut fastän jag lusläst Hillebergs hemsida.
Det lockar att kunna öppna upp båda absiderna mot sjöutsikten på morgnarna, på Staika blir ju en absid åt fel håll utsiktsmässigt, men det är samtidigt en fördel om vinden vänder, man kan alltid käka frukost i lä i någon absid.
Viktskillnaden har ingen betydelse för mig, men Allaks mindre packvolym är bra. Jag tror Allak pallar oväder i skärgårn lika bra som Staika.
Ni som har velat mellan Allak 2 och Staika, hur har ni resonerat?
 
Har inte testat något utav dem, men jag har läst på om dem i förberedande syfte inför kommande byte.

Du tar ju upp en del skillnader. Att Staika är ett black-label, med allt vad det innebär, har du nog koll på.

Staika är säkert något mer vindtåligt. Dels är det black-label, men det har också en brantare lutning som låter vinden rinna över lättare.
Har nog inte så jättestor betydelse annat än i extremfallet.

Stången som håller ut absiderna på Allak korsar ju inte i mitten på toppen, utan är förskjuten. Det är väl det som gör att absiderna får en annorlunda form. Spegelvända har jag inte förstått att de är, men jag har kanske missuppfattat det.


Jag hade valt Allak utan tvekan.
Möjligheten att öppna upp tältet är ju helt suveränt. Bra ventilation, alltid en absid åt rätt håll, bra utsikt, osv.
Den enorma "mössan" måste ju dessutom blockera en hel del sol.
Som paddlare har du även möjlighet att dra kanoten genom tältet om du skulle behöva komma undan regnet för reparationer eller så =)
 
Förutom skillnaderna som nämnts ovan, så har Staika lite större liggbredd på 140cm i innertältet medan Allak 2 har 130cm (som är vanligast för HB's 2-personers tält), om det har någon praktisk betydelse vid valet?
För användning och slitage på klippor har även Staika som black label kraftigare golvväv.
 
Ett annat Hilleberg alternativ på (nästan) självstagande är Tarra. Det är absidernas hörn som behöver en fästpunkt, 2+2. Något som med sten/sand påse som tälttillbehör är enkelt att ordna. Den väger ca 0.3 kilo mer än staika men rymligare och med väl tilltagna absider. Black label och klart stormsäkert med sina fyra stänger. Som ett alternativ alltså.
 
"Som jag förstår är Allak inte symmetriskt som Staika, halvorna är mer som spegelvända, men jag har inte sett någon bra bild eller beskrivning
hur det ser ut fastän jag lusläst Hillebergs hemsida."

??? Jag tycker Hillebergs hemsida är mycket tydlig vad gäller tältets design/utformning. Vad är otydligt? Vad undrar du över?
 
Jag kan förstå funderingen.

Denna film tycker jag gav en bra överblick av Allaks utformning.
https://www.youtube.com/watch?v=8wFPlGKoImQ

Jag har haft och har flera Hilleberg (dock ej Allak). Allak är super men Staika är och förblir favorit bland de tält jag haft och har.

OM 1) inte gram ska jagas 2) Allak 3's extra utrymme (även höjd) 3) Vill prova något nytt (och sedan sakna Staika:)
- Staika hade varit mitt val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
cajoh Tarra eller Staika? Bo och sova 6
mikstr Tarra eller Staika?? Bo och sova 1
Adventure Trango 2 eller Staika? Bo och sova 2
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
pod Staika vs. Genius 20 Bo och sova 5
FarbrorBlå Saivo vs Staika, vilket är det perfekta ”paddeltältet Bo och sova 5
esping Staika Bo och sova 2
Fibbe Billigt alt.till HB Staika? Bo och sova 12
Lt.Karlsson Stänger till Hilleberg Staika Bo och sova 1
Granbacken Staika Bo och sova 0
fem Hilleberg Staika??? Bo och sova 1
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...