Trekkertent Saor

Konstigt

Någon erfarenhet har jag inte men jag tycker det är konstigt att det väger så mycket i DCF-utförande. Det tyder på att man inte jobbat med vikten på tältbågarna och tältpinnarna. Jämför t.ex Big Agnes Tiger Wall i DCF som väger 8 hg trots att det har betydligt större liggyta.

Generellt tycker jag att det är för tungt för att vara ett enmanstält.
 
Ser ut som ett trevligt solotält tycker jag.

Efter en snabb googling så fann jag denna tråd som innehåller lite mer bilder. http://www.trek-lite.com/index.php?threads/trekkertent-saor-sr1-and-others.3650/
Dock så ser tältet i tråden ut att vara i stil med Hillebergs Niak och de som finns på hemsidan idag påminner mer om Unna, väldigt sparsamt med bilder på hemsidan...


Med tanke på konstruktionen så tycker jag inte heller att vikten känns jättehög:
DCF-modellen väger endast 890gram och då är det ändå ett dubbeldukstält med dubbla stänger.
 
Någon erfarenhet har jag inte men jag tycker det är konstigt att det väger så mycket i DCF-utförande. Det tyder på att man inte jobbat med vikten på tältbågarna och tältpinnarna. Jämför t.ex Big Agnes Tiger Wall i DCF som väger 8 hg trots att det har betydligt större liggyta.

Generellt tycker jag att det är för tungt för att vara ett enmanstält.

Håller inte med.
Att jämföra med Big Agnes tältet tycker jag är dåligt.
Big Agnes har golv i DCF det har inte Trekkertent. Big Agnes har också tunnare väv (så tunn att Zpacks inte har det i sina tält då de tycker den håller för dåligt).
Dessutom är tältstängerna på Big Agnes tältet i kolfiber och inte aluminium som Trekkertent.

Tycker tältet ser mycket intressant ut. Har funderat på ett Hilleberg Niak som solotält för kalfjäll men nu har det fått konkurens av detta tält.
 
DCF är det nån sorts Cuben fiber / Dyneema? Tältpinnar är inte med när tältet levereras. Lättaste DCF-modellen har Mesh i innertältet.

Jag tror också att detta tält kan vara lämpat för enmansbruk på fjället. Ett alternativ till det Terra Laser Competition jag har.

Thure
 
Intressant!

Verkar va en Unna-kopia(?) med lägre vikt?! Är ju bra för köparen ju fler alternativ som finns iaf...Det är ju ganska dyra hekton lättare med cuben...
 
Fortfarande knapphändigt om Trekkertent Sour på Youtube och deras hemsida. Finns företaget kvar? Vågar man köpa grisen i säcken? Tältets utformning med DCF och riktigt innertält passar bra i svenska förhållanden. Skulle vilja se en riktig review. Priset är högt men överkomligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...