Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat?

För dunsovsäck och quilt, kolla gärna på Cumulus i Polen. Har själv Lite line 400 som jag är otroligt nöjd med. Lätta, liten packvolym och varma.

Snabb och bra kundservice har de också, enligt min erfarenhet.
 
När du väljer sovsäck, beakta även hur du sover dvs om du är i-vändare och vill kunna vända dig i säcken och ex sova på sidan väljer du en lite ledigare skärning på sovsäcken som medger denna rörelsefrihet. För en med-vändare eller om du sover på rygg kan en mer klaustrofibiskt skuren sovsäck funka, medan andra tycker detta är direkt obekvämt. Många "lättvikts" sovsäckar är gärna tight skurna för att spara vikt på gott och ont. Själv är jag i-vändare och sover helst på sidan med knäna lite uppdragna inuti sovsäcken, så jag föredrar en sovsäck med plats för detta.

Undvik sovsäckar med halvlång dragkedja då de inte medger lika effektiv ventilering varmare nätter (att öppna dragkedjan 50cm vid fötterna är mycket effektiv vetilering när det blir för varmt).
 
Hur länge ska man betrakta tältet som att ha "osäker kvalitet"?

Mvh
Anders
Det är en egen bedömning. Läs recentioner, kolla av Youtube, lyssna med folk på Utsidan. Har du gjort hemläxan har du ju i alla fall inte "köpt grisen i säcken" helt och hållet..

Huruvida fabrikatet på utrustningen heter så eller så är inte lika viktigt för mig, bara den är ändamålsenlig för vad jag behöver den till.

Ibland är det viktiga att det håller, ibland är det viktigt att den är lätt, ibland har den sentimentala inslag. Vad som är viktigt kan bara du avgöra.

Att jag förbereder mig med att vad kan hända på min "sämsta dag" under vandring, ska inte läsas som om domedagen kommer då jag ute och vandrar. Utan mer som om jag kan välja någonting som är lite mer pålitligt just för denna tur (om jag står mellan olika val) så väljer jag nog nästan alltid det som är aningen mer pålitligt, bara för att inte bli besviken ifall t ex dåligt väder drar in.
 
Hur många har utrustat sig för "worst case" när dom åker bil eller gör en utflykt?

Precis. Man undrar lite grann hur det ser ut när Hilleberg-ägare är ute och åker bil. Man kan ju faktiskt köra av vägen och hamna i en å, ska man köra bil med torrdräkt och andningsapparat för säkerhets skull?

Man måste ta hänsyn till sannolikheten också.
 
Man undrar lite grann hur det ser ut när Hilleberg-ägare är ute och åker bil. Man kan ju faktiskt köra av vägen och hamna i en å, ska man köra bil med torrdräkt och andningsapparat för säkerhets skull?

.

Tycker du att det känns som en relevant jämförelse?

Jag har inte nämt ett enda tältmärke i mina svar.

Att jag emellanåt förbereder mig för "worst case" är ju precis som jag skrev "varken rätt eller fel" men det har funkar för mig.
 
Jag kommenterade inte ditt inlägg? (Ah, du läser säkert i mobilen, och ser då bara att min kommentar kom efter ditt inlägg, inte att jag citerade Fjällkjell?)

Hilleberg-ägare brukar just lyfta det där argumentet med att man verkligen måste ha ett tält som klarar en sån där storm som uppstår en gång vart 20:e år.

Om du hade läst hela mitt inlägg så var själv fokus där att man inte bara kan titta på konsekvensen, utan också måste titta på sannolikheten.

Man kan köpa ett tält för 8000. Eller så kan man köpa ett tält för 2000 och ha råd med sovsäckar, liggunderlag och ryggsäckar också.
 
Ett av problemen med UL utrustning från många andra länder är väl att de inte klarar svenska fjällförhållanden?

Ett tungt Bergans tält för 1.5k kr tålde 25 m/s mycket bra i sommras. Samtidigt knäcktes amerikanska ultralight lösningar för tredubbla priset när de tältade utanför stugorna på kungsleden.

Så inte måste man ha hilleberg. Men att påstå att alla tält funkar i fjället bara för att de funkar i Stockholms skärgård är missvisande.
 
Ett av problemen med UL utrustning från många andra länder är väl att de inte klarar svenska fjällförhållanden?

Ett tungt Bergans tält för 1.5k kr tålde 25 m/s mycket bra i sommras. Samtidigt knäcktes amerikanska ultralight lösningar för tredubbla priset när de tältade utanför stugorna på kungsleden.
Några tält som tillverkas i Sverige finns inte så alla tält är från "andra länder"! Bergans t.ex är norskt.

Tälten går inte sönder därför att dom är UL eller amerikanska utan för att dom utsätts för sådant som dom inte är avsedda att klara av.

Oerhört viktig är läget där man sätter upp tältet. Hellre en svacka där det ev. kan bli litet vatten än på tvärs i vindriktningen när det stormar.

En annan sak är att en storm i Stockholms skärgård kan vara precis lika kraftig som en storm på fjället och det gäller även alla andra skärgårdar. Allt är inte "värst" i fjällen!
 
Hilleberg-ägare brukar just lyfta det där argumentet med att man verkligen måste ha ett tält som klarar en sån där storm som uppstår en gång vart 20:e år.
.

och då ingen gjort det så gör du det istället? Varför inte bemöta de argument som förs fram i tråden, och inte bara de du vill ska föras fram, men inte görs?
 
Beror väl på var grejorna ska användas? Hade jag åkt till sydpolen hade jag garanterat köpt dyra märkesprylar oavsett vad just för att känna mig mer säker. Om man däremot ska promenera runt i våra svenska fjäll däremot kan man nog gott köpa begagnat och testa sig fram vad som fungerar, och om man verkligen har behov av något annat. Jag ser många som går runt som vandrande reklampelare med allt det nyaste, helt meningslöst och pengarslöseri.
 
Beror väl på var grejorna ska användas? Hade jag åkt till sydpolen hade jag garanterat köpt dyra märkesprylar oavsett vad just för att känna mig mer säker. Om man däremot ska promenera runt i våra svenska fjäll däremot kan man nog gott köpa begagnat och testa sig fram vad som fungerar, och om man verkligen har behov av något annat. Jag ser många som går runt som vandrande reklampelare med allt det nyaste, helt meningslöst och pengarslöseri.

Nu har jag i och för sig inte åkt till sydpolen, men väl varit några svängar i t.ex. Himalaya. Min erfarenhet har varit att jag till stor del använt en hel del A) just begagnad utrustning, som tidigare expeditioner sålt av och B) saker jag använt - och testat själv - för att känna mig säker.

Det har varit en salig blandning av grunkor - men där de sällan varit "det dyraste" utan mer "saker som visat sig funkat förr.

Hade _jag_ åkt till sydpolen hade jag nog tänkt ungefär likadant som när jag åkt till Himalaya. :)

Men jag håller med dig - jag brukar fjällvandra någon vecka om året och man ser många som har _väldigt_ ny, fin och dyr utrustning. Ska man precis börja "friluftsäventyra" tycker jag trådstartaren tänkt helt rätt - att försöka hitta bra begagnad utrustning (den har bevisligen fungerat för den som säljer den?) eller köpa billigare nytillverkad - man vet ju faktiskt inte om det här är ett intresse som man brinner lika mycket för om några år som när man precis börjar.
 
Personligen skulle jag hellre köpa något lite mer avancerat, fast begagnat för dom pengarna.
Problemet jag har är dock att jag som sagt inte hittar så mycket när jag letar runt.
Är det Utsidan, blocket och Tradera som gäller, eller finns det andra ställen att leta på?
Eller, är det kanske bara fel säsong för second hand nu?

Jag lägger ogärna mer än 3k på tält, vad hade ni köpt för dom pengarna?

När jag ändå har så många på här. Vad skulle ni köpt för sovsäck? Jag tänker runt 2000kr där, och tillskillnad från tält, så vill jag helst inte köpa second hand.

Lägg ut en Köpes-annons på t.ex. utsidan.se.
Många sitter och hamstrar på grejer som de egentligen inte behöver, men som de inte kommit på tanken att sälja. Ser de en köpes-annons så kan det släppa =)
Men det finns ju ett antal tält till bra pris på prylmarknaden i detta nu.

Jag tycker att Marmot gör prisvärda dunsäckar.
Never Winter, Palisade, eller Sawtooth ligger strax ovan din budget. Vänta på en REA eller på en kupongkod så hamnar de bättre i pris. De stora friluftsbutikerna online brukar ha realisationer ganska många gånger om året.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
karlsson Skillnaden på polyester och nylon??? Bo och sova 2
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.