Skräddare Sthlm för ventile sökes

Du skrev att det är en tvålagers Ventileanorak. Troligen är sömmar förskjutna i förhållande till varandra vilket gör det lite klurigare att modifiera snittet om du önskar tight passform.

Berätta gärna lite mer om anoraken.

Thure

https://www.lancashirepike.co.uk/gallery/

Längst ned finns bilder på anoraks, det är den i blaze orange jag har. Köpte den för 3-4 år sedan och den har använts rätt friskt i perioder då vädret stämmer. Den har bara justeringsmöjligheter i midjan så jag satte direkt en sådan (elastisk justerbar) även på underdelen. Annars så flyger ju anoraken upp i blåst. Efter ett tag tröttnade jag på de 2 fickorna framtill så jag tog bort dom, jag tog en stor storlek för att ha plats med många plagg under och då kommer fickorna långt ned, tyckte de var i vägen och opraktiska. Gillar mer en stor ficka framtill. Pga väl tilltagen i storlek och dubbelt lager tyg så är det framförallt på vintern jag har den. Gillar att den inte har kardborrband, ja och som alla vet så har ju ventile fördelar och nackdelar. Men för mig ett bra plagg, har flera ventile plagg och anoraks.

Just nu så lekar jag bara runt i tanken på att kanske sy på en ficka själv, kunna laga hål, revor eller sömmar om de går sönder. Måhända göra anoraken baktill längre än framtill.. Kanske sy en egen om jag får lite hybris en dag.

Tack för alla svar.
 
Men snälla, man "skräddar" inte i ventile. Ordet skräddare kommer från lågtyskans schreider, som betyder skärare, inom skrädderinäringen så kallas högste hönset för just tillskärare. Ett skräddat plagg är idag ett plagg som är ordentligt uppbyggt, dvs strikt skilt från ventileplagg som är rationellt sydda utan några som helst handarbetsmoment.

Om nu trådstartaren (eller du spikbjörn) verkligen vill ha ett skräddat ventileplagg så kan vi lösa det. En sportig ventile kavaj med handpikerad vattulin, tagelväv, demette, fransk kraglärft och handstickade kanter någon? Det är dock svårt att krympa in kragbråckten (man får använda delad överkrage) samt att krympa in hållningen över ärmkullen, det kommer se neapolitanskt ut.

Förlåt, jag ber om ursäkt om det upprörde med ordbruket. Ord kan vara viktigt och jag kan nog inte det modernaste bruket av ordet.
Mitt syfte var bara att få en distinktion mellan att "bara" sy om en befintlig söm, och att ändra designen mer påtagligt.

Jag har en sportig Ventile kavaj redan, Triple Aught Design, som jag gillar mycket, den verkar ganska hantverksmässigt tillverkad liknande Klättermusens kläder från 80-talet. Men jag klarar inte tjockare produkter, då svettas jag alltför ymnigt, så det extra som erbjuds vill jag avstå från, men tack för erbjudandet.
 
Allting är relativt och polyester är betydligt stummare än polyamid. Hur tråden är spunnen spelar också roll. Blir kärnspunnen tråd mer stum än standard Gütermann polyester?

Thure

Det är helt irrelevant eftersom ingen vettig människa skulle använda polyamid som sytråd i konfektionsplagg. Och visst, det spelar roll hur tråden är spunnen, men hur många av utsidans besökare har tillgång till något annat än sybehörsaffärernas varianter? Där är skillnaden inte så stor... Men du kanske också har konto på coats i dalsjöfors? Eller fantasy craft som grossar gütermann?

Kärnspunnen är stummare, ja. Men nu har jag inte använt 'standard' gutermann på länge, utan jag har mest köpt mara rpet från gutermann för 'vanliga' sömmar, i olika dimensioner men vi försöker kontinuerligt gå över till bomullstråd pga nedbrytbarheten. Det är svårt att göra så för sömmar i färgade tyg då coats har en ganska hög minimiorder för kulörer. För att komplicera det hela har Gütermann ganska nyligen gått ihop med A&E så det är möjligt att produktnamn kommer ändra sig. Jag/vi använder olika tråd till olika sömmar och ändamål så jag har ganska mycket olika varianter. Men aldrig småspolar från sybutiken, inte heller polyamid (fast jag har några koner bonded nylon ståendes i nåt skåp men använder det aldrig då det faktiskt är ganska kass).
 
https://www.lancashirepike.co.uk/gallery/

Längst ned finns bilder på anoraks, det är den i blaze orange jag har. Köpte den för 3-4 år sedan och den har använts rätt friskt i perioder då vädret stämmer. Den har bara justeringsmöjligheter i midjan så jag satte direkt en sådan (elastisk justerbar) även på underdelen. Annars så flyger ju anoraken upp i blåst. Efter ett tag tröttnade jag på de 2 fickorna framtill så jag tog bort dom, jag tog en stor storlek för att ha plats med många plagg under och då kommer fickorna långt ned, tyckte de var i vägen och opraktiska. Gillar mer en stor ficka framtill. Pga väl tilltagen i storlek och dubbelt lager tyg så är det framförallt på vintern jag har den. Gillar att den inte har kardborrband, ja och som alla vet så har ju ventile fördelar och nackdelar. Men för mig ett bra plagg, har flera ventile plagg och anoraks.

Just nu så lekar jag bara runt i tanken på att kanske sy på en ficka själv, kunna laga hål, revor eller sömmar om de går sönder. Måhända göra anoraken baktill längre än framtill.. Kanske sy en egen om jag får lite hybris en dag.

Tack för alla svar.

Det som du pratar om kan du utan problem handsy själv.
 
https://www.lancashirepike.co.uk/gallery/

Längst ned finns bilder på anoraks, det är den i blaze orange jag har. Köpte den för 3-4 år sedan och den har använts rätt friskt i perioder då vädret stämmer. Den har bara justeringsmöjligheter i midjan så jag satte direkt en sådan (elastisk justerbar) även på underdelen. Annars så flyger ju anoraken upp i blåst. Efter ett tag tröttnade jag på de 2 fickorna framtill så jag tog bort dom, jag tog en stor storlek för att ha plats med många plagg under och då kommer fickorna långt ned, tyckte de var i vägen och opraktiska. Gillar mer en stor ficka framtill. Pga väl tilltagen i storlek och dubbelt lager tyg så är det framförallt på vintern jag har den. Gillar att den inte har kardborrband, ja och som alla vet så har ju ventile fördelar och nackdelar. Men för mig ett bra plagg, har flera ventile plagg och anoraks.

Just nu så lekar jag bara runt i tanken på att kanske sy på en ficka själv, kunna laga hål, revor eller sömmar om de går sönder. Måhända göra anoraken baktill längre än framtill.. Kanske sy en egen om jag får lite hybris en dag.

Tack för alla svar.

När jag läst url:en trodde jag det skulle vara en fiskebutik, men sen var det ju en sida jag besökt tidigare. Tror de har gjort en cykeljacka åt något annat varumärke förr, men den var inget bra som jag minns det. Men coolt varumärke. Roligt att du köpte en sådan.
 
Förlåt, jag ber om ursäkt om det upprörde med ordbruket. Ord kan vara viktigt och jag kan nog inte det modernaste bruket av ordet.
Mitt syfte var bara att få en distinktion mellan att "bara" sy om en befintlig söm, och att ändra designen mer påtagligt.

Jag har en sportig Ventile kavaj redan, Triple Aught Design, som jag gillar mycket, den verkar ganska hantverksmässigt tillverkad liknande Klättermusens kläder från 80-talet. Men jag klarar inte tjockare produkter, då svettas jag alltför ymnigt, så det extra som erbjuds vill jag avstå från, men tack för erbjudandet.

triple aught designs, har de haft något annat namn tidigare? Känner igen loggan och stuket.

Tror tyvärr inte att den 'kavajen' är särskilt skräddad. Är nog inte mycket mer än lite klister i... Men för sin genre får den väl anses vara ganska dressad.
 
Vet inte om dom hetat annorlunda tidigare?

Jag köpte den i San Fransico när jag var där.
Den visade sig dock ha en lite olycklig design bak på sidan så att en söm till en "bälg" i sidan gav en anvisning för att tyget skulle spricka.

Det hände förstås mig utan mer våld än att böja mig fram, efter några månader redan, trots att jag tagit den "större" av de två strl jag valde på. Jag mailade TAD och de ville fixa det om jag skickade den till dom.
Lösningen visade sig vara att dom istället för reparation skickade en ny där dom uppenbart hade ändrat sömmen till en mycket bättre design som inte belastar tyget på det sättet. Mycket bra bemötande, förstås fick dom den feedbacken också.

Så därav min slutsats att det kan vara mer av ett "hantverk" som sker med löpande förbättring av detaljer, och inte en storskalig produktion där allt blir lika hela tiden.

Klister? Jag finner bara tyg och söm?
 
Vet inte om dom hetat annorlunda tidigare?

Jag köpte den i San Fransico när jag var där.
Den visade sig dock ha en lite olycklig design bak på sidan så att en söm till en "bälg" i sidan gav en anvisning för att tyget skulle spricka.

Det hände förstås mig utan mer våld än att böja mig fram, efter några månader redan, trots att jag tagit den "större" av de två strl jag valde på. Jag mailade TAD och de ville fixa det om jag skickade den till dom.
Lösningen visade sig vara att dom istället för reparation skickade en ny där dom uppenbart hade ändrat sömmen till en mycket bättre design som inte belastar tyget på det sättet. Mycket bra bemötande, förstås fick dom den feedbacken också.

Så därav min slutsats att det kan vara mer av ett "hantverk" som sker med löpande förbättring av detaljer, och inte en storskalig produktion där allt blir lika hela tiden.

Klister? Jag finner bara tyg och söm?

Klisterbelägg, alltså ett belägg som fästs med hög värme och tryck, brukligen bara i delav av framstycket, men som du skriver kan det mkt väl bara vara tyg.

TAD gear var namnet jag kände igen, tänkte inte på att det var en kortform av triple aught design. Trodde de hette tad gear.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...