STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019

Lite lampor som skiner upp sjöns urmörka skatter på vägen mot fjällstugan. Kanske vi hittar något oväntat.
Natur, fiskar, vildmark, sjöbotten

Vad tror du Akkajaure är? Det är ett Kraftigt Modifierat Vatten. Ett magasin. Skatterna blir kilowatt. Naturen sedan damkonstruktionen totalt modifierad.
https://viss.lansstyrelsen.se/Waters.aspx?waterMSCD=WA53776767

Men STF skjuter sig själva i foten om båttransporten försvinner. Och vi Padjelantavänner skulle förlora mycket.
 
Genomskinlig behöver ju inte betyda glas. Det finns väl plast som är genomskinlig som tål att vara båtskrov. Dessutom går det ju att rama in eller skydda extra med stål. Lite lampor som skiner upp sjöns urmörka skatter på vägen mot fjällstugan. Kanske vi hittar något oväntat.

Hursomhelst. Kommer att locka fler besökare. Ger intäkter.

Ett lite dyrare men sämre alternativ är att sätta upp kameror under vattenytan och sen projicera det på underdelen av båten där man sitter. Alternativt VR hjälmar för 360'180' upplevelse.

Suorvadammen ( Akkajaure) är en uppdämd kraftverksdamm med stor regleringshöjd, sett till volym en av Sveriges största sjöar så du lär inte se något nere i djupet. Dessutom som uppdämd kraftverksdamm är det inte en naturlig sjö så botten på siktbarhet djup är kvar av fd land innan regleringen och ganska steril pga regleringshöjden och över året varierande vattenyta.
Låt oss slippa se ödeläggelsen som vi människor skapat och istället få en fortsätta ha en effektiv båttransport över magasinet. Med tanke på att Akkajaure är både stor och djup, är den även snabbt blåsa upp och bli riskabel att ta sig över, så säkerhet och en övertäckt båt vid överbryggande sjö är viktiga parametrar.
 
Suorvadammen ( Akkajaure) är en uppdämd kraftverksdamm med stor regleringshöjd, sett till volym en av Sveriges största sjöar så du lär inte se något nere i djupet. Dessutom som uppdämd kraftverksdamm är det inte en naturlig sjö så botten på siktbarhet djup är kvar av fd land innan regleringen och ganska steril pga regleringshöjden och över året varierande vattenyta.
Låt oss slippa se ödeläggelsen som vi människor skapat och istället få en fortsätta ha en effektiv båttransport över magasinet. Med tanke på att Akkajaure är både stor och djup, är den även snabbt blåsa upp och bli riskabel att ta sig över, så säkerhet och en övertäckt båt vid överbryggande sjö är viktiga parametrar.

Är sjön dålig kan man alltid modifiera den och dess innehåll. Jag är också för övertäckta båtar, vädret däruppe är inte att leka med.
Är det inte bra fiske där?

Jag skulle kunna tänka mig ett all-year-round fiskehotell där, byggt i stil med fjällvärlden i fantastisk granit, polerad porfyr och trä med båtar, fiske, vandring, bergsklättring och snöaktiveter.
I kombination med fiskflyg.
 
Senast ändrad:
Visst är det skönt...

Visst är det skönt med en täckt båt, gärna med bord, stol, kaffeservering m.m. Å andra sidan är man ju på väg till eller från betydligt kärvare omständigheter så det borde gå bra med en öppen men sjövärdig båt för den tid det tar över sjön. Många livbåtar saknar övertäckning och fungerar ändå bra för sitt ändamål. Kläder för att hålla sig varm och torr har vi väl alla med oss för den fortsatta turen.

Investeringen behöver kanske inte vara oöverstiglig. Dom som kör där (i privat regi) redan idag har ju båtar som bevisligen fungerar.
 
Dom som kör där (i privat regi) redan idag har ju båtar som bevisligen fungerar.
Ja, men frågan är om de har den skepparbehörighet som krävs för att köra betalande passagerare i Sverige? Det är nog kostnaderna förenade med den behörigheten som till slut får turistföreningen att ducka, i kombination med all byråkrati som uppstår i ett säsongsburet passagerarrederi...
 
Nää...

Det var ju det jag skrev i mitt första inlägg - att STF troligen inte vill ta dom formella krav och kostnader som det medför att ha reguljär passagerartrafik. Det gäller förmodligen även privatpersoner.

För mig känns det inte särskilt viktigt att kraven är uppfyllda, går man ut på fjället så tar man en hel del risker ändå. Vi skall nog inte förvänta oss att någon "reguljär" trafik kommer till stånd, det blir nog snälla privatpersoner som låter oss följa med och vi är väl snälla nog att ge dom en gåva som motsvarar det tidigare biljettpriset.
 
Även jag tror att kraven för personalen är en viktigt punkt för STF att dra sig ut.
Där finns väl minst en person i Ritsem som har den skepparbevis som behövs för komersiell trafik med upp till 12 personer. Han som kör med den förra Sitasjaure.
http://www.skargardsbatar.se/sitasjaure2_1961/ Jag tror det är därför kapazitäten blev reducerat till 12 personer...
Men Storlule tar ju 100 passagerare, där måste man väl ha en helt annan utbildning.
Kannske finns en utbildning imellan och man kan köra med en båt med typ 30-50 platser i framtiden. Eller två - en till Vaisaluokta och en till Änonjalme.

Jag tror även att STF kör vidare om ingen annan bra lösning finns...

Henning
 
Har det hänt något sedan sist ?

Det börjar bli dax att planera lite och båt mellan Ritsem och Änonjalme skulle kännas som "en bra grej". Jag hittar dock ingen information om att någon skulle ha tagit över eller att STF beslutat sig för att fortsätta.

Finns det något som vet något ??

Mvh // Pzon ..
 
Genomskinlig behöver ju inte betyda glas. Det finns väl plast som är genomskinlig som tål att vara båtskrov. Dessutom går det ju att rama in eller skydda extra med stål. Lite lampor som skiner upp sjöns urmörka skatter på vägen mot fjällstugan. [...]
Alternativt VR hjälmar för 360'180' upplevelse.

Är sjön dålig kan man alltid modifiera den och dess innehåll. [...] Jag skulle kunna tänka mig ett all-year-round fiskehotell där, byggt i stil med fjällvärlden i fantastisk granit, polerad porfyr och trä med båtar, fiske, vandring, bergsklättring och snöaktiveter.
I kombination med fiskflyg.

Den dagen täckta båtar med café och glasbotten med bottenbelysning trafikerar Ritsem - Änonjalme då har vi tappat greppet duktigt om vad det är som är unikt och värt att bevara i vår fjällvärld.
 
Senast ändrad:
Jag behöver inte någon täckt lyxbåt med glasbotten...M/S Storlule duger fint as-is i all sin hemtrevlighet för mig...om den nu trafikerar sträckan, det var min fråga...
 
Det senaste jag hört via interna kanaler är att bollen ligger hos Naturvårdsverket i väntan på att komma i rullning. Detta var i mitten av oktober, så förmodligen ligger den väl kvar där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
j_felix Slutar Norwegian med Sthlm-Kiruna? Fjällvandring 9
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...