Cordelette

I min mening beror det helt på hur din cordelette skall användas. 5mm vanligt repsnöre fungerar fint i de allra flesta fall. Är det fri-långturer med stora standplatshyllor så är det helt andra krav på cordeletten än om det är aid-standplatser hängandes på El Cap med tex andreman gåendes i repklämma under tio dygn...

En komplett klätterrack innehåller cordeletter av många olika dimensioner och längder, man använder den som är optimal för varje enskild tur i min värld...

Hoppas det hjälper!

Peace
 
5 mm repsnöre?

Jag är lite nyfiken på hur ni tänker, ni som känner er bekväma med 5 mm repsnöre på standplats. Med lite enkel överslagsräkning kommer jag nämligen fram till följande:

Efter en snabb koll på nätet hittar jag brottstyrkan för 5 mm repsnöre från en känd tillverkare angiven till 5.5 kN. Tänk dig ett scenario på multipitch med ett två- eller trepunktsankare knutet med en cordelette med detta repsnöre, någon av punkterna kopplad med dubbelt halvslag vilket gör att repsnöret går enkelt till den ankarpunkten. Därefter betänker vi att jämviktning av ett ankare i praktiken bara existerar i idealfall, dvs inget man ska räkna med. Har man då otur kommer majoriteten av belastningen hamna på just den ankarpunkten där vi har ett enkelt repsnöre. Lägg till en faktor ~0.8 för knutar i standplatsen och så har vi ett scenario där en av ankarpunkterna ryker vid 4.4 kN.

Att uppnå 4.4 kN belastning på ett ankare är inte särskilt svårt. Jag skulle gissa att det räcker med att en av klättrarna snubblar till när de har lite slack i sin (dyneema?) cowtail de klippt i ankaret. Visst är det ett lite tillkonstlat scenario, men i mina ögon inte värre än ett "worst case" som faktiskt skulle kunna inträffa.

De flesta källor jag hittar vid en googling anger 7 mm som den undre gränsen för vad som rekommenderas vid standplatsbygge (du vill att standplatsmaterialet ska hålla för lika mycket som säkringarna är certifierade för). Det är även vad jag själv använder, men då oftast i form av en "snake cord", dvs ej ihopknuten, men med en ögla i vardera ände.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Xander Ankare: Cordelette vs. sliding X Klättring allmänt 5
Mike C Cordelette? Klättring allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...