Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver

En faktor som påverkade mig var vilken "terräng" du skall cykla i. Är där branta backar så kan ett bredare spann av växlar vara att föredra.
 
En ram som passar din kroppsstorlek är viktigt. I övrigt är det mkt tycke och smak. Navväxlar och kapslad kedja minskar underhåll. Rohloffnav har jag på min vintercykel liksom hydrauliska skivbromsar vilket jag tycker du kan överväga.

Shimanos 11-växlade nav är ett troligen utmärkt alternativ till Rohloffnav 14-växlade.

Alternativet är vanlig kedjeväxel. En cyclocross med bockstyre och skivbromsar är vettig långfärdshoj.

Den här cykeln kanske du kan vara intresserad av https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=70598

Thure
Oj! Nu blev jag sugen! Tack!
 
Låter som att du kommer att ha massa kul. Kanske du även kan hitta något nyttigt på Janne Corax sida. Han är kanske lite "extrem" vad det gäller cyklande om man jämför med dina planer (men man vet ju aldrig.....).

https://www.utsidan.se/corax-e/

Lycka till!
Peter
 
Jag cyklar runt på en några år gammal BMC Alpenchallenge som jag är mycket nöjd med. Det är ingen ren touringcykel men den passar mig och min packning bra. Jag ville ha en rätt allsidig cykel som ändå skulle vara relativt lätt, snabb och ha hydrauliska skivbromsar. Jag valde utanpåliggande deore växlar. Jag har bytt till ställbar styrstam och andra hantag/barends men inte mer än så. Styrstamen ville jag ha ställbar för att kunna alternera om jag skulle få belastningsskador/värk då jag var lite osäker på sittställningen, nu när jag hittat precis rätt skulle jag dock kunna byta till fast, dock värdefullt om man skulle skada sig och behöver sitta mer upprätt under en tid.

De finns i många olika varianter, både med utanpåliggande och navväxlar. Se dock upp med ramvarianterna där en av dem bjuder på väldigt kort avstånd till bakaxeln (vilket är en klar nackdel med packning).

Har cyklat ganska många och långa resor men aldrig men inte längre än till utkanterna på Europa så inte i klass med en del andra som nämnts i tråden :)

Du ligger precis i rätt tid för att fynda cyklar som nu säljs ut för nästa säsong så det kan vara värt att köpa innan snön lättar i vår. Tycker du gör klokt i att skippa bockstyre, trivs man inte med det utan packning ska man definitivt inte ha det med fullpackad cykel, spd-pedaler och en oväntat slingring kullerstensgata runt hörnet man inte räknat med :)

Däremot kan det vara värt att titta på de olika varianterna på "rakt" styre, det är relativt billigt att byta till och bjuder på många möjligheter.

/Gustav
 
Om du skall cykla så långt som du antyder tycker jag att du skall undersöka liggcyklar. Du sitter tillbakalutad i dem, och får en helt annan sittkomfort än med vanliga "uppräta" cyklar. Oftast får du dessutom mindre luftmotstånd vid samma hastighet, vilket betyder att du trampar inte lika hårt.

Jag har själv en liggcykel som jag använder för att ta mig till och från jobbet (ca 15 km vardera väg) samt uträtta ärenden inne i stan med. Första sommaren jag hade hojen blev det 4700+ km....

Den enda seriösa nackdel som jag upplever är att det är svårt att vrida huvudet för att titta rakt bakom sig, men det löser man genom att sätta sig rakt upp några sekunder.
 
Jag har en Surly Troll med ett Alfine 11-växlat nav som ska säljas. Den var tänkt som en jordenruntcykel men jag hittade en annan som passade mig bättre. :) Väldigt flexibel och tålig touringcykel gjord för att hålla det mesta. Kan återkomma med mer info om du är intresserad av att köpa begagnat, den har inte rullat mycket. Så här såg den ut förra sommaren:
https://www.instagram.com/p/BFmrLUrGS0l/?taken-by=_longboardlady_
Tar kontakt via mejl.

HåkanF
 
Ett viktigt mått är att hälen går fri från bakväskans framsida. Kontrollera med rätt fotplacering över pedalaxeln och pedalen längst bak på bägge sidorna.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...