Sy anorak

Jag är också lite inne på att sy anorak och tycker att Fairbanks Pullover-mönstret ser rätt bra ut som grund även om jag nog kommer tweaka lite. Jag har dock ett par frågor:
1. Det här är en dum fråga men jag förstår inte helt hur jag ska tyda hur mycket tyg som behövs. Hur läser jag tabellen?
2. Gällande tyg. Anoraken kommer antagligen huvudsakligen användas för skidåkning, såväl turande på flacken och uppför som utför, men antagligen även till vandring ibland. Tanken har hela tiden varit att sy i ett tekniskt 2 lagers-tyg fritt från fluorkarboner och jag undrar därför hur EtaProof står sig mot ett sådant? Den ska vara bekväm och andas okej men ändå helst stå emot regn bra.

Det är ju inte direkt någon ny idé att sy anoraker i ventile. Det funkar ok, men det är inte särskilt bra i hällregn, det är inget roligt att torka i tält, slittåligheten är lite sisådär. Lätt periodvis regn, inga problem, bäst kommer materialet till sin rätt i kyla och bitande vind. Tycker jag iaf.

Stora fördelarna utöver det som nämns ovan är att det är lätt att skära och sy i, lätt att laga och det är fullkomligt biologiskt nedbrytbart (om man syr i bomullstråd och använder knappar i naturmaterial).

Det är lite töntstämpel på att kalla ett tyg tekniskt för att det är gjort av plast. När man pratar teknisk textil brukar man prata om tyger som inte används till hem, möbler eller konfektion, dvs typ geoduk, material till airbags, växthusskuggväv osv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...