Tältkåta

Det sa PANG så var lavvuen borte!
Det var i hvert fall slik det føltes lørdag kveld da vi lå 4 mette mann etter et herremåltid bestående av hvalbiff,fløtepoteter,potetsalat,peppersausog spansk rødvin!!

Vinden hadde sakta men sikkert øket på til sterk kuling kanskje mer i kastene. Vi hadde i løpet av kvelden gjenntatte ganger lempet mer sten og stokker på stormmattene og skulte stygt på mittstanga for hvert vindkast, I den forvissning om at dersom noe gikk galt var det den som knakk først,etter hva vi hadde hørt!!
Jeg hadde akkurat tatt frem gårdagens VG og lå å koste meg med en liten Cognac til kaffen, da det kom en vindkule som virket litt sterkere enn den forige. Jeg bøyde meg innstinktivt bort fra mittstanga. Da sa det Pang og på et Nanosekund var lavvuen borte og sekundet senere forsvant også Vg med vinden. Det ble helt stille noen sekunder før latteren brøt løs hoss tre av oss,mens den fjerde nøyde seg med et skjevt smil mens han holdt seg på panna der mittstanga hadde laget en fin rød stjerne!

Etterå ha samlet sammen de eiendelene vi fant i farten stappet det i sekkene begynte vi å se etter lavvuen eller rettere sagt restene av den. Stanga hadde vi allerede funnet og den var like hel! etter litt leting fant vi den i enden av en halvmeter bred og mange meter meter lang bit som viste seg å være stormmatte. Vi fikk med oss alt sammen og kom oss i le bak en stor sten noen hundre meter lenger bort!
Der fikk vi på et vis satt opp lavvuen i en halvsirkel inntil steinen og enkelte av oss fikk seg noen timers søvn den natta!

Vell i dag 2døgn etter sitter jeg å tenker tilbake og synes faktisk det var en artig og lærerik opplevelse.
Men hva skal jeg gjøre med lavvuen??? eller rettere sagt restene av den! Den var jo Helt ny!! Kun brukt tre døgn!
Lavvuen var en helspor karasjok 8-10manns kjøpt for 2 måneder siden!

Skadene er som følger Den er spjæret langs stormmattene rundt halve med unntak av 2 meter som er spjæret 5cm over stormmattene. pluggfestene sitter fast i stormmattene og lavvuen kan ikke brukes uten! Videre er et par bardunfester mitt oppe på duken revet i stykker og det er etparsmå rifter(1-2cm) rundt omkring!
Er det noen som vet om Helsport tar slike reprasjoner uten at det koster skjorta???
Jeg har utvidet reiseforsikring tror dere at den kan dekke noe??
Er det noen som har lignende erfaringer med lavvu?
 
Delar din sorg.

Vilken skräck att ens bäste boning lavuen blir ödelagd. Jag har en Venor fra Kautokeino. Venor syr och reparerar till reduserat pris vintertid. Förmodligen gör Helsport det med.


Från Helsports hemsida:

//Good service for years
If you buy a Helsport product, you will also buy lifelong service and support. It does not matter how old your Helsport product is;
we will do our up most to help you.//


Om jag var du så skulle jag ringa dem och fråga om de var intreserade att studera skadorna inför framtida förstärkningar.
Det borde vara intresant för dem. Samtidigt borde det kunna göra att du får en kraftigt prisnedsatt reparation.

Jag hoppas du har en ny eller en fackmässigt reparerad lavue att bo i innom kort.

MVH
/Patrik
 
loff1; sa:
Det sa PANG så var lavvuen borte!
.....
Det låter förjäkligt. Karasjok är som jag förstått det en lättvariant av Varanger. Mitt intryck är att antingen fanns det inneboende försvagningar i t.ex en söm där vinden fick fäste, eller så är väven klen och/eller saknar förstärkningar vid fästpunkterna.

Gick mittstången tvärt av? När vinden tog mittstången i min Moskoselkåta böjdes mittstången och hängde kvar böjd, men inget annat hände. Fick då flytta till bättre lä och såga till en plugg från en videgren och reparera mittstången. Kåtan har över huvud taget haft ett hårt liv men håller ihop bra. Har kraftiga förstärkningar på utsatta ställen.

Men, som chinerunner skriver, påtala det hela för Helsport. Något dylikt ska inte kunna ske så de bör reparera din kåta utan avgift tycker jag. Kanske du ska passa på att mot liten avgift be att få fästpunkter förstärkta? På min Tåpp Jakt finns det typ kraftig corduraväv vid varje fästpunkt för remmar och stormslingor.

Hoppas det löser sig.

Raskesven
 
Kamin

Vad tror du om en sådan här då Raskesven?

http://www.gerberdesign.com/vedkaminer/kaminer.htm

Om jag inte tänker vandra vintertid utan färdas med bil/skoter/dragpulka så gör ju vikten ingenting (dessutom väger vedsäckarna mer).

En kamrat har sett sådana kaminer på Ö&B för 750:-

Annars så har jag letat upp lite materiel för eldspisbygge som vi talat om innan :)

MVH
/Patrik
 
De där kaminerna funkar hur bra som helst om inte vikt är något problem. Senast under september/oktober vandring vid Långfjället passerade jag Oscarsstugan och lagade frukost på kaminen "Öringen":) Den mindre "Ugglan" ser man lite överallt i raststugor.

Raskesven
 
NordCraft

Idag kommer jag att få bekanta mig med en NordCraft 6-8 enstångskåta. En renägare jag känner har skaffat en på prov. Vi ska slå upp min Venor vid den i dag och ha lite överläggningar inför framtiden. Detta sker på visstet för deras vinterbete. Bilder kommer innom kort :) Samt en endagars bedömning + hans åsikt hittills.
 
nermander; sa:
Raskesven; sa:
Gick mittstången tvärt av?

Nu är jag ingen hejare på norska, men jag tolkade honom som att stången HÖLL? Och att det var längs sömmen mellan stormmattan och resten av kåtan som den gav upp?
Du har nog rätt, då "like hel" borde innebära att den höll. Jag tolkade först att kompisen fått mittstången i skallen som att den gått tvärt av. Den kanske höll just för att annat, själva kåtan gick sönder?

Raskesven
 
NordCraft

Nu har jag bekantat mig ed NordCraft's 6-8 enstångskåta.
Kåtan verkar vara av god kvalitet och har en trevlig känsla. Den påminner en hel del om Moskoselkåtan. Duken är grov och verkar vara av en tuff sort. Mittstången är även den rejält grov. Möjligen kan genomgående bultar i denne vara försvagningspunkter. Rejäl stormmatta. Massiva tältpinnar. En tophat som regleras inifrån och som hissas upp tills endast en liten cirkulärt öppning återstår. Denna öppning rymmer centrumkoppen för mittstången plus kaminrör. Tältduken blev varm på insidan vid eldning men kändes kall på utsidan. Så antagligen är den tjock nog för att isolera lite. Jag lade märke till att denna kåta inte är högre än min Venor 4-6 men vidare i basen, detta medför flackar vinkel på tältduken, eventuellt ger detta lite sämre rökutsugnings effekt. Ingenting av det jag såg eller kände idag skulle göra att jag avrådde någon att köpa en kåta av detta märke.

Jag har bara en dags bekantskap med kåtan men om någon undrar så fråga i forumet.

Björn sade: Jag har sovit tre dygn i den och den är till full belåtenhet. Den gör mig glad.


Se bilder i mitt fotoalbum.

Glad att få vara till hjälp för dom som undrar om kåtor.

/Patrik
 
Re: NordCraft

chinerunner; sa:
..... Tältduken blev varm på insidan vid eldning men kändes kall på utsidan. Så antagligen är den tjock nog för att isolera lite.
.....

Se bilder i mitt fotoalbum.

Glad att få vara till hjälp för dom som undrar om kåtor.

/Patrik
Den kåtan ser i formen ut som min Moskoselkåta, som är 230 cm hög. Vet du vad den väger?

Förrförra vintern tog jag med en digitaltermometer, varianten med sladd och avkännare så man får både inomhus och utomhus temperatur.

Hängde termometern c.a 75 cm upp i ett hålband på dukens insida som sitter bara några mm ifrån stormlinefästet på andra sidan duken, dvs utsidan. Sladden med avkännaren fick löpa upp genom rököppningen, ut och ner till stormlinefästet. Termometern och avkännardelen satt då alltså bara någon cm ifrån varandra.

Vi eldade i eldspisen och när utetemperaturen visades som -16,7 visade innetermometern runt 6-7 plusgrader, när vi eldade normalt. En förgänglig värme dock, som snabbt försvinner när elden går ner. Men bra ändå, eftersom innetermometern satt ute vid duken. Gick att få upp värmen betydligt om man drog på. Men där man sitter blir det då alldeles för hett. Den bomull/polyduken isolerar i vilket fall rätt bra. Min var tidigare något "överimpregnerad". Men är skrubbad och nyimpregnerad i början av detta år. Börjar mer kännas som skinn än tyg.

Att jag kom ihåg -16,7 grader beror på att termometern sedan slutade fungera. När vi vaknade på morgnarna var displayen svart. Men när vi dragit igång elden visades snart -16,7 grader, och sedan kontinuerligt varmare. Ska testa en annan kanske mer pålitlig modell eftersom det är kul att jämföra, men tar nu också med en enkel lätt spiralutetermometer som garanterat håller, de runda:)

Raskesven
 
Venor Kåta

Har själv haft en kåta från Venor nu i några månader och måste också säga att jag haft en bra kontakt med företaget vid/inför köpet.
Köpte min kåta på plats så behövde inte tänka på några tullavgifter.
Största fördelen är helt klart ett lägre pris än en moskosel-kåta. Det är dock en väldigt ren o enkel kåta utan tex den finess med justering av toppen som finns hos moskosel.
Men är det värt de extra pengarna...?

/Benny
 
Re: Venor Kåta

Stjernoya; sa:
Har själv haft en kåta från Venor nu i några månader och måste också säga att jag haft en bra kontakt med företaget vid/inför köpet.
Köpte min kåta på plats så behövde inte tänka på några tullavgifter.
Största fördelen är helt klart ett lägre pris än en moskosel-kåta. Det är dock en väldigt ren o enkel kåta utan tex den finess med justering av toppen som finns hos moskosel.
Men är det värt de extra pengarna...?

/Benny
Jag har haft min kåta sedan 97. I runda slängar 350 nätter ute. Det ger en effektiv kostnad för mig på drygt 20 spänn natten. Och den snittkostnaden fortsätter nedåt.

Hade jag haft en Venor hade kostnaden landat på 10 spänn natten. Kanske jag blivit lika glad av den, kanske inte. Bryr mig dock inte, utan blir glad av min kåta.

Den justering av ventilmössan som sker smidigt inifrån uppskattar jag mycket. Perfekt att kunna ligga i sovsäcken och knacka sönder sista glödresterna, och sedan stänga till toppen om det är nederbörd i faggorna. Eller enkelt stänga till om det dyker in nederbörd. Varma sommarmorgnar är det också praktiskt att enkelt bara öppna upp ordentligt. Eller när man eldar och vill justera för regn och/eller vind.

Kvalitén påm Moskoselkåtan måsta vara verkligt bra. Jag har slitit mycket på min, och den kommer att hålla åtta år till, om inte jag gör något korkat;-)

Raskesven
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...