Padling i mindre vattendrag småland

Hallå. bor utanför växjö och undra om någon vet en lämplig å/fors att paddla i? har paddlat alsterån 1-2 mil några gånger med kanot. Har skaffat en mindre kajak som jag skulle vilja utforska lite marker med.

Någon i småland som har ett ställe som är mellan 2-10 meter och lite forsar. :)
 
Hej,
Är du ute efter forspaddling? Själv har jag paddlat Emån (som rinner ut i Östersjön i närheten av Oskarshamn). Det är en fin fors vissa år i vårfloden.

Ett tips är att kolla SMHI's hemsida och databas s-hype över sjösystems avrinningsområden. Man kan hitta mycket intressanta potentialla åar och vattendrag som ingen tidigare kanske har skrivit om på internet.
Mycket hänger ju på flödet, så har vi höga ytvattenflöden en period öppnas ju fler områden upp för paddling.

Emån är klart värt ett besök. Drygt en timme från dina hoods i Växjö.
 
Hej,
Är du ute efter forspaddling? Själv har jag paddlat Emån (som rinner ut i Östersjön i närheten av Oskarshamn). Det är en fin fors vissa år i vårfloden.

Ett tips är att kolla SMHI's hemsida och databas s-hype över sjösystems avrinningsområden. Man kan hitta mycket intressanta potentialla åar och vattendrag som ingen tidigare kanske har skrivit om på internet.
Mycket hänger ju på flödet, så har vi höga ytvattenflöden en period öppnas ju fler områden upp för paddling.

Emån är klart värt ett besök. Drygt en timme från dina hoods i Växjö.

ah emån ja där har man gräv guld några rundor hehe. ja den skulle man kanske prova. har även kikat på badebodaån har cirka 2 mil till den.
 
Hej
Du kan nog hitta några tips i den två veckor gamla tråden "Åar södra Sverige". För skrev jag en del om Småland eller nära Småland.
Vill du hitta tips så är Jan Lönns bok Kanotguiden mycket bra. Finns på antikvariat ex bokbörsen.
Ha det bra
Arvid
 
Jag paddlade för ett antal år sen Härån, la i uppe i Svenarum och paddlade ner till Vidöstern. Tog två övernattningar, så halvdag+heldag+halvdag för oss ungefär. Väldigt fint, ganska så avskilt i jämförelse med många andra vattendrag i närheten också. Det blir väldigt grunt vid vissa tillfällen när du kommer ut i Lagan, speciellt inne i Värnamo, men det är bara att bära kanoten lite.

Det var även några mindre lyft längs med vägen, men bara på några hundra meter.
 
Passa på att köra närmsta tiden. Mycket höga flöden. En å som blir fin i höga flöden är Högvadsån. Starta 15 km uppströms Ullared. Nedanför Ullared ligger Sumpafallens naturreservat med paddelförbud.

De närmsta två veckorna kan nog de flesta små åar köras.

Arvid
 
Jag har paddlat nästan samtliga vattendrag i Kalmar län (c:a 55st). Det finns flera fina med forsar - tyvärr krävs det väldigt mycket vatten i de flesta fall. Undantaget är Emån, som nästan alltid går att paddla med behållning.
Badebodaån, som föreslogs, är riktigt trevlig hela vägen från Åseda och ner till Allgunnen (där den flyter ihop med Alsterån).
Jag har enkla paddelbeskrivningar med info om forsar, lyft osv för allihop om någon är intresserad.

Conny
 
Jag har paddlat nästan samtliga vattendrag i Kalmar län (c:a 55st). Det finns flera fina med forsar - tyvärr krävs det väldigt mycket vatten i de flesta fall. Undantaget är Emån, som nästan alltid går att paddla med behållning.
Badebodaån, som föreslogs, är riktigt trevlig hela vägen från Åseda och ner till Allgunnen (där den flyter ihop med Alsterån).
Jag har enkla paddelbeskrivningar med info om forsar, lyft osv för allihop om någon är intresserad.

Conny
Alltid trevligt med paddeltips. I vilken form har du dem? Emån har jag funderat på.
MVH Arvid Bååth
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...