Svartån (Värmland)

Hej
Någon som har erfarenhet av hur Svartån (Filipstad) funkar nu för tiden med tanke på träd över ån? Känns som en mycket vacker å men turistbyrån avråder pga träd i vägen.
Någon färsk erfarenhet?
Arvid
 
Hej bååthen !

Jag förstår inte vilket vattendrag du menar.
Jag känner till Filipstad hyfsat med vet ingen Svartå.

Kan du ge oss mer om var den ligger isåfall?

Däremot så kan jag tipsa om att lägga i vid Filipstads kyrka,
paddla Daglösen och in i den fantastiskt trollska Prästbäcken till Nykroppa, ta Prastbäcken tillbaka ( mycket lite strömt ) och Daglösen ner till Bjurbäckskanal som för dig ner till Bjurbäckens slussar.
När du kommer till den första slussen finns ett telfon nummer som du kan ringa på till slussvakten. Han följer dig sedan ner till Bjurbäcken och slusssar dig där också. Det finns ett utmärkt Kafé där som har öppet på sommaren.
Kolla innan du drar iväg, att slussarna är öppna och fiket med.

Du kan sedan välja hur långt du vill paddla. Det går att ta upp i älvkörken alldeles nedaför slussarna invid vägen.

Alt är att lägga i vid Nykroppa badplats

Hälsningar
Lennart
 
Hej
Jag tänker på ån med start Bosjön/Sävsjön (nordväst om Filipstad 25 km). Förbi Forshyttan och slutligen ut i Grässjön. Det är naturreservat större delen av vägen. Ån är omskriven i boken Kanotguiden.
MVH Arvid
 
Hej Arvid !

Tack för snabbt svar !

Tyvärr, denna sträcka har jag ingen erfarenhet av.

Däremot så kommer jag att förska paddla den i vår !

Den ser mycket intressant och trevlig ut!

Tack för tipset !

Hälsningar
Lennart som kommer att ha en såg med !
 
Det låter kanon att du kör först 😀 med såg. Jag är intresserad hur det går.
Du kan läsa mer om turen på vildmarkskajaking.se. Han körde övre delen 2004 typ så därför ville jag ha nyare info om träd.
Jag har också skickat ett mail till dig. Jag kan skicka över en bild från Kanotguiden ifall du inte har den.
Mvh Arvid
 
Verkar som ett bra tips, kul !! Kollade på kartor och flygfoton. Lite som nedre delen av Nittälven, men där var det senast massor med träd tvärs över, så jag tror inte att jag vill prova det igen. Men om någon tar sig igenom Svartån så berätta gärna ---
 
Vad ska du paddla med?, mycket träd och på vissa ställen måste du förbi några forsar och väldigt grunda partier, mer bäck än å på några ställen. Packraft skulle nog funka bäst då det blir en del att bära förbi.
Övre delen innan den gamla hyttan kan kanske funka hjälpligt med kajak.
 
Hej Dan
Tack för input.
Jag tänkte köra någon vår och hoppas på hyfsat med vatten. Jag kör tålig kajak som är van att släpas. Men blir det för mycket träd blir det ju segt.
Arvid
 
Hej

Det borde gå ifall du är beredd på lite strapatser. Det är ju ändå 62 höjdmeter mellan Bosjön och Grässjön. Jag har cyklat längs med ån så jag har lite koll på hur den ser ut, men jag har inte paddlat i Svartån. Vid de meandrande partierna kommer det att vara mycket nedfallna träd men det går nog att komma förbi de flesta brötarna med lite ansträngning. Det brukar vara ganska få ställen som är totalblockerade. Ifall du har ett roder på kajaken rekommenderas du att montera bort det så att det inte bryts av när det blir svårigheter. Forsarna är väl rätt steniga oavsett vattenflöde så jag tror att det blir mycket hoppa ur kajaken och släpa ned kajaken. De flesta forsarna är i den sydgående delen (Bosjöhammaren och Fogdhyttan). I den nordgående delen är nog inte Svartåhyttan paddlingsbar. Var klädd så att du kan hantera alla grenar som kommer att skava mot kroppen. Beroende på säsong kommer det ju att vara mycket mygg o knott men det bör inte vara ett jätteproblem så länge du är i rörelse.
Det blir nog en rolig tur/Lycka till
 
Tack för tips Mats
Delvis avskräckande, delvis lockande. Gott om vatten, lite pannben och en rejäl såg verkar vara receptet. Jag eller den som kör turen kan ju återkomma i tråden med facit.
Ha det bra
Arvid
 
Hej
Har inte direkt färsk erfarenhet men jag misstänker att det ser ungefär lika ut idag som 2011, jag gjorde då de sista ca 3km fågelvägen in i Grässjön, tror det tog mig 7-8 timmar, men vackert var det och bland det roligaste jag gjort med kanot :)
Är sugen att prova hela vägen från Forshyttan men då med bärhjälp, det behövs.
Här är ett par exempel på hur det ser ut.
 

Bilagor

  • IMG_0275.jpg
    IMG_0275.jpg
    101.2 KB · Visningar: 376
  • IMG_0296.jpg
    IMG_0296.jpg
    94.4 KB · Visningar: 396
Det verkar vara en charmig å (gäller bara att ha lite pannben 😃). Då den får ligga kvar på hink-listan men kanske väntar jag tills barnen kan vara med och dra.
Arvid
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.