Trailrun längs Kungsleden - packning?

Halloj!

Efter flera turer längs Kungsleden och senaste två åren genom magnifika Sarek skulle det vara en lycka att få med mig min bror ut i det vilda. Dock är han inte så sugen på att släpa långvandringspackning eller bo i tält. I somras tror ja dock att jag lyckades så ett frö hos honom om att springa längs stugorna i Kungsleden.

För min del är jag bara van vid vandringsvikt i ryggan +12 kg för 10 dagar i tält. Men hur mycket kan det slimmas för en härlig 5-dagars trailrun? Tanken är då att bo i stugorna och njuta av endast springkläder och trailskor. Har ni något fint tips på packlista?
 
Kul att ni ska springa sträckan. Fler och fler ser löpning som ett fint alternativ till vandring på fjället. Jag sprang en del av Nordkalottleden i somras. Treriksröset - Abisko. Väldigt härligt.

Ska ni stugbo behövs det ju egentligen bara kontanter/betalkort. Jag hade med mig tält/sovsäck/liggunderlag etc för att ha friheten att bo utanför led/stugor. Min vikt på ryggan inklusive mat för 3 dygn var 7 kilo.

Jag skulle köra nån 10-15 litersrygga och packa max 4 kilo om jag skulle köra den sträckan som ni planerar.

Jag kan lista några av sakerna jag hade med mig på min löptur i somras:
Skor: Hoka Speedgoat 3.
Strumpor: Merinoullstrumpor. Smartwool. 2 par.
Kalsonger: Icebreaker, merinoull. 2 par.
Shorts: Salomon dubbellager.
T:shirt: Icebreaker. Merinoull.
Regnjacka: Gore shakedry.
Regnbyxor: Inov8.
Rygga: Inov8 all terrain 25.
Esbitkök: Toaks ultralight titanium solid fuel Cook system.
Dunjacka.
Vattentäta handskar.
Keps.
Buff merinoull.
Vattenflaskor: 2 st softflask 500 ml Salomon.
Karta, kompass, första förband, powerbank etc.
Mat, godis.

Men som sagt. Man behöver inte mkt prylar om man ska bo i stugorna där det finns kök, kiosk och sovmöjligheter. Ni klarar er lätt med en 15 liters rygga och med all packning 3-4 kilo.

Länkar en kille som sprang hela Gröna Bandet för några år sedan. Han har bra tips om man vill springa med lätt utrustning. https://vansterhoger.wordpress.com/2017/01/19/8-forberedelser-5-av-5-utrustning-o-prylar/

Jag är också i planeringsstadiet inför nästa sommar. Blir Kungsleden, Sarek eller Padjelanta. (Och max fyra kilo på ryggen) :)

Go tur!
 
Har ni råd och vill springa enkelt kan ni ju köpa praktiskt taget allt i stugorna och slipper således ta med nästan någonting. Så allt handlar väl om eran budget på något sätt och vad ni är verkligen vill ha med er.

Jag som hatar att springa med vikt på ryggen hade satsat på att slimma ner det så mycket till att bara ha med kläder, pengar och en vattenflaska.
 
Jag skulle nog (utöver spring kläder) tagit 15l rygga med regnkläder, dunis, mössa, handskar, vattenflaskor 2x500, första hjälpen, extra strumpor, karta, telefon, laddare, kort, pengar, och kompass samt käk för dagen. Borde landa på cirka 1.5kg exkl mat. Sen vet jag inte om det behövs sovgrejer?

Har sprungit i Sarek senaste 3 åren oftast själv. Då startat med ca 30l i ryggan på 7-8kg inkl 3-4kg mat. Men då är ju tält, kök, sovgrejer etc med.
 
Som Lotta H påpekar ska man ha lakan (eller sovsäck) med sig för att få sova i stugorna. Om man struntar i det är man en snuskgubbe eller snuskgumma och får sova i vedboden.
 
Testat det

2007 gjorde Stockholm Långdistansklubb en sådan resa. Vi sprang mellan stugorna. Vi köpte kost och logi. Hade ombyte, regnkläder och förstärkningsplagg i ryggsäckarna.
Jag hade resesidenlakan med mig, fungerade bra.
Vi sprang ca 3 mil om dagen i 3 dagar...tog det ganska lugnt.
Min ryggsäck vägde ca 6 kg.
Vi sprang i Jämtlandsfjällen, bland annat till Sylarna.
Packlistan får jag återkomma om.
Viktigt att veta är att det kan bli busväder i fjällen, även på sommaren.
Sedan behöver man kunna navigera i imma, med karta och kompass.
//Thomas
 
Tips: Se till att alltid ha en måltid i ryggan. T.ex en påse frystorkat. Stugornas butiker är inte alltid öppna och har olika öppettider i olika stugor. Så man kan inte räkna med att det finns mat att köpa precis när man kommer. Det lärde jag mig den hårda vägen i somras...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
nippe_n Proviantering längs Kungsleden? Fjällvandring 13
Tovetjarn Vad anser Ni om mtb längs t ex kungsleden? Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...