Blixtlåsproblem, TN Laser Comp

Drt visade sig att tältet gjorde den långa omvägen i Linköping p g a felaktigt postnummer, 589 39 istf. 584 39. När det gäller utlämningsställen är det naturligtvis postnumret och inte min gatuadress som gäller.

När jag skrev till Terra Nova förra helgen svarade de på måndan att de skulle skicka en kurir(!) hem till mig - "ASAP" - för att sen skicka tältet vidare till UK. Idag har det alltså gått en vecka utan att jag hört något, vare sig via mejl eller telefon.

ASAP???

Idag lät jag en skräddare inspektera tältet. Jag nämnde att gaffelspännet inte gick att stänga helt, med ett hörbart klick. Skräddaren hade tydligen starkare nypor än jag och fick igen spännet. Men sen räckte inte ens hans nypor till för att öppna det, utan det krävdes verktyg. Självklart ska man ha med sig en tång på vandring!?

Vi kom också fram till att allt som behövs är att flytta flärpen med öljett från ena sidan av tältöppningen till den andra. Båda sidor har den ögla som krävs för att fästa den s k kappan över tältbågen (som också är fäste för stormlinor). Samtidigt kan vi byta gaffelspännet mot ett annat som håller ihop ett par vantar jag äger, och som fungerar hur bra som helst. Det kommer att kosta 280 kronor, ungefär vad det kostar att skicka yttertältet till UK.

Det får nog bli så.
 
Drt visade sig att tältet gjorde den långa omvägen i Linköping p g a felaktigt postnummer, 589 39 istf. 584 39. När det gäller utlämningsställen är det naturligtvis postnumret och inte min gatuadress som gäller.

När jag skrev till Terra Nova förra helgen svarade de på måndan att de skulle skicka en kurir(!) hem till mig - "ASAP" - för att sen skicka tältet vidare till UK. Idag har det alltså gått en vecka utan att jag hört något, vare sig via mejl eller telefon.

ASAP???

Idag lät jag en skräddare inspektera tältet. Jag nämnde att gaffelspännet inte gick att stänga helt, med ett hörbart klick. Skräddaren hade tydligen starkare nypor än jag och fick igen spännet. Men sen räckte inte ens hans nypor till för att öppna det, utan det krävdes verktyg. Självklart ska man ha med sig en tång på vandring!?

Vi kom också fram till att allt som behövs är att flytta flärpen med öljett från ena sidan av tältöppningen till den andra. Båda sidor har den ögla som krävs för att fästa den s k kappan över tältbågen (som också är fäste för stormlinor). Samtidigt kan vi byta gaffelspännet mot ett annat som håller ihop ett par vantar jag äger, och som fungerar hur bra som helst. Det kommer att kosta 280 kronor, ungefär vad det kostar att skicka yttertältet till UK.

Det får nog bli så.

Så blev det också. Några dar efter att jag lämnade tältet hos min skräddare fick jag meddelande från Terra Nova, med mindre än ett dygns varsel att FedEx skulle hämta det, mellan 12 och 16 följande dag. Då hade skräddaren stängt för dagen, för att öppna först kl 12 nästa dag. Så det var ju uteslutet.

Igår hämtade jag tältet. Jag hade glömt en detaljt, nämligen det band som går från sida till sida och som håller fast tältstången. Dt satt också på fel sida. Så det blev två vändor till skräddaren; han var generös nog att inte ta betalt för den andra vändan,fast felet var mitt. Det var trixigt att sätta upp tältet efter så lång tid, det blev en del fel innan jag hittade rätt i röran, eftersom jag missat en del kopplingar.

En fånig detalj. Det gamla blixtlåset hade naturligtvis löpare med dubbel kläpp. När jag (innan jag skickade tältet till UK) kollade
med skräddaren om han kunde sy i blixtlås (som han hade i metervara) hade han enbart lås med enkelkläpp; dock hade han en variant med enkelkläpp som kunde föras runt om, och alltså användas både på ut- och insidan av tältet. Men jag avstod ändå. Det nya blixtlåset har ingen kläpp alls utan snören (som går att föra runtom). Så till sist hade det tydligen varit bäst att inte blanda in Terra Nova alls.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.