Omöjlig ekvation?

Hej!
Jag letar efter ett kikarsikte till mitt gevär.
De flesta fasta heter 6x45, 7x50, 8x50 eller liknande, men jag vill bara ha 3x, dock med stor öppning (okular?) t.ex. 3x45 eller -50. Det är hopplöst att finna ett sådant, beror det på en omöjlig optisk ekvation eller är det bara så att det inte finns nån efterfrågan? Variabla sikten med förstoring 3-9x50 finns ju, så jag antar att det går att tillverka.

/BAX
 
Ingen vits

Jag tror inte att det finns några större fördelar med ett stort objektiv (inte okular) vid låga förstoringsgrader. Saken är nämligen den att utgångspupillen från en 3x45 skulle bli 15mm, det är ungefär dubbelt så mycket som din pupill kan öppna sig (fyrdubbelt om man tittar på arean). Om man räknar baklänges så kan man säga att 3*8=24 mm:s okular är det bästa att använda, större saker blir bara att "elda för kråkorna". 8:an kommer ifrån att en normal pupill inte blir större än så, ens i beckmörker.

Så på sätt och vis har du rätt, det blir en omöjlig ekvation, man vinner ingenting på att ha ett större ljus intag, det går bara förbi ögat ändå.

Man kan nog hitta mer att läsa om detta om man söker på ljusvärde och kikarsikte eller kanske bara kikare på nätet.
 
Tack för informationen!

Jag tänkte att man kunde få bredare synfält på detta vis.
Jag får lägga ner planerna.
/BAX
 
Sant

Det är väl i och för sig sant att det går att få ett bredare synfält med ett större objektiv. Men å andra sidan så är 3 gångers förstoring ganska hanterbart med det andra ögat öppet (riktigt brett synfält). Känns konstig i början men fungerar bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.