Nu är jag mycket upprörd!

Kommentar till SSDF:s artikel

Som nybliven dykare blir jag mycket upprörd och rentav chockerad över den nonchalans på säkerhet som SSDF genom förbundssäkerhetsombudsmannen Johan Bruun visar genom sitt svar på John Gullivers insändare i SSDF nr 2.

John Gulliver skrev i sin insändare vikten av dyksäkerhet och av att ha en helt oberoende alternativluftkälla. Hans insändare tyder på en stor erfarenhet och ett säkerhetsmedvetande som man kunde önska att alla dykare hade. Att därefter läsa SSDF:s svar gjorde mig dock mycket bedrövad och ledsen. Är verkligen SSDF och CMAS så förlegade att de inte tagit till sig nya synsätt betr. dyksäkerhet utan fortfarande år 2001 helt förlitar sig på sin parkamrat och sin mellanlina?

Hur ofta har Johan Bruun haft incidenter med luftstopp och personskador som följd? Hur ofta har Johan Bruun tränat luftstoppsövningar med mellanlina? Varför är det så att de flesta ponybottles inköpes efter det att en incident med luftstopp skett? Hur ofta har ni själva hört talas om mer eller mindre lyckade incidenter där luftstoppssituationer varit orsaken? Mig veterligen aldrig! Jag har aldrig hört någon berätta om hur bra det gick att t.ex. från 30 meters djup göra en octopusuppstigning eller växelandning endast med parkamratens resterande luft i behållaren.

Att även som Johan Bruun åberopa ökade kostnader och längre utbildningstid gör att jag undrar om han själv dyker? Själv har jag aldrig sett några som helst problem med användning av ponybottle. Den bara finns där och märks inte alls. Vad menar Johan Bruun då med ökad utbildningstid? Om han själv har så svårt att lära sig får väl då stå för honom själv?

Det andra argumentet – högre utbildningskostnad – är ju så dum så den egentligen inte borde kommenteras. Här köper dykare fina lampor och annan utrustning för flera tusen kronor men en ponybottle som kan rädda liv är alltså för dyr?

En tredje sak jag la märke till var att Johan Bruun inte är uppdaterad betr. de olika organisationernas utbildningssystem. Han skriver att: ”…det finns ingen som för närvarande lär ut dykning med alternativ luftkälla på grundkurserna.” Detta är helt felaktigt! Dykex i Malmö som företräder MDEA i Europa använder alltid ponybottle i samtliga deras kurser!

Slutligen vill jag göra ett tillägg till det Johan Bruun skriver: ”Att förändra utbildningen inom SSDF, läs CMAS, så att alternativ luftkälla skulle vara obligatorisk skulle innebära högre utbildningskostnad och längre utbildningstid.”

Jag vill endast tillägga: OCH SPARA LIV! Men det verkar inte intressera SSDF.

Släng mellanlinan och ta fram ponybottlen!
Annika Nyström
Dykare
 
Liten korrigering

Det smög in sig ett par fel i texten som naturligtvis skall varKommentar till SSDF:s artikel

Som nybliven dykare blir jag mycket upprörd och rentav chockerad över den nonchalans på säkerhet som SSDF genom förbundssäkerhetsombudsmannen Johan Bruun visar genom sitt svar på John Gullivers insändare i Sportdykaren nr 2.

.....annika igen
 
Kostar det värkligen mer eller är det egentligen mindre ?

Jag kan förstå hur initial kostnaden skulle vara högre för dykskolorna då man "måste" köpa in mer utrustning.

Dock borde ju total kostnaden sjunka eftersom färre räddningspådrag borde ske (sammhälls kostnad sjunker), återkommande elever istället för döda/halv ihjälskrämda elever och kostnaden i den dålig publiciteten en död/skadad elev ger.

Tänk på det en stund !

Det man dessutom får tänka på är ju dock att man inte ersätter sunt förnuft med en pony bottle.

Ett av de dummaste skälen jag hört för att inte använda en pony (dock är det sant) är att folk litar för mycket på sin "extra flaska" och därför gör dumheter som att köra ner sin primära till onödigt lite eftersom "jag har ju min pony".

well nog surrat och för alla som verkligen är intresserade av lite dyksäkerhet.
Här kommer Mycket bra länkar:
http://www.sjofartsverket.se/tabla-c/pdf/c150_3.pdf

http://www.sjofartsverket.se/navigering/htm/frameset.htm
på vänster sida
klicka på "Fritid på sjön"
klicka på "+" framför sjösäkerhetsrådet
klicka på "+" framför Dyksäkerhet

enjoy

Dyk SAFE ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...