Nybörjare

Hallå! Jag har precis börjat fota och är mest intresserad av att vara ute och fota i naturen, jag har hört någonstans att det ska gå att koppla kameran till ett teleskop på något sätt, har inte en aning om hur, eller om det går. tacksam för svar om, hur man gör? vad ett bra teleskop kostar, och vilka tillbehör man behöver.
Tacksam för svar!
Daniel
 
Hej

jag vet att det finns kamerabajonett till ex swarowski kikare visseligen får man lida med att det blir bländare 11 eller 16 men man ska tydligen komma up i 1000mm för en rellativ billig pening. tänk dock på att bländere 11 eller 16 kräver MYCKET ljus för att få vettiga exponeringar. Jag har ett 75-300 som jag brukar blända ner till 8 i 300 läge och då blir det långa tider. speciellt som jag använder asa 100 film

/Stefan
 
Kikarfotografering

Var vanligt förut när optik var relativt dyr!
Har själv fotograferat genom mitt Kowa 60 mm med okular 40x, det blir ljussvagt. Dvs exponeringstiden blir lång. En ESR kamra är förutsättningen. Titta focucera.
Förstoringen ingår i bländarformeln och jag fick skärpa först vid f=32! Stativ av kraftigare modell rekommenderas!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.