Pony Bottle?

Halloj!

Hur många här är det egentligen som dyker med Pony Bottle? Jag funderar starkt på att köpa en som extra säkerhet och ju mer jag läser om den ju mindre förstår jag varför inte fler verkar använda en sån.

Vad jag ser finns det inga nackdelar utan bara fördelar. Jag har nyss tagit cert. och vi gick inte ens igenom användningen av en Pony B. utan bara växelandning och octopuss. För mig verkar det som om Pony är något luddigt, mystiskt fenomen som endast ett fåtal dykare använder sig av, stämmer det?

Och är det stor skillnad att dyka med en pony (extra utrustning...), är det svårt?

Samma sak med den debatterade parlinan som jag gärna använder mig av. Åtminstone den som har gummiband runt handlederna. När det nu finns såna här säkerhets-manicker, varför verkar det vara så få som använder sig av dem? Nu kan jag ju ha fel, det kanske är majoriteten som använder sig av en pony o parlina men vad jag läst så verkar det inte som det.....

Någon som känner för att kommentera?

Hälsningar
Annika
 
Bökigt

Att dyka med pony blir extra bökigt. Mer att kånka på, mer att sätta ihop, tungt, och lite sne vikt i vattnet.

Du behöver den absolut inte för enkla grunda dyk, men om du vill ha extra säkerhet, använd den vid djupa dyk Och vid penetrerande dyk bör du ha en.

Parlinan är alltid bra att ha med sig, använd den vid dålig sikt, då den kan kännas skön att ha. Inte annars då den bara gör det jobbigare att dyka.
 
pony och parlina

Är bra när du behöver dem men planera rätt, håll ihop under vattnet. Behövs de här hjälpmedlem är det fler riskfaktorer med i dyket än det bör vara. Ett bra dyk är planerat innan och genomförs efter planen och när man sen vid fikan får återuppliva dyket inklusive det som inte gick så bra fyller man i sin dyklogg...Men viss oklara vatten, inne i halvslutna utrymmen mm, då behövs det redan i planeringen. Och du som nybörjare tycker inte jag skall dyka då! Först lätta goda erfarenheter innan det blir fler prylar.
 
ponybottle å parlina

Parlina är ju väldigt bra, men det är ju ett klassiskt diskutionsämne. Många tycker att man inte ska ha det och andra säger att man verkligen ska använda det. Det finns både nack- och fördelar. Jag tror att CMAS alltid körde med parlina och att PADI inte använder det. Åtminstone var det så när jag tog mitt cert för 10 år sedan.

Ponybottle är ju en pryl till att släpa med sig i vattnet. Jag har en typ av ponybottle som kallas spare air som inte är så omständig. Men vissa ogillar den. Läs i diskutionen här nedanför om den.

Jag tycker att ponybottle är en smart grej, i alla dyk. Man har ju svårt att planera ett luftstopp liksom.
 
Hej Annika,
jag dycker numera alltid med Ponny och jag tycker inte att det är bökigt. Det blir ju en extra säkerhet med en extra luftflaska och ett extra förststeg.

Det alternativ som jag funderade på, för att få extra säkerhat, var dubbelflaskor men jag valde Ponny vilket jag är helt nöjd med.

Sen är det ju så att det vid alla dyk alltid gäller att tänka efter före, och diskutera vad som ev kan gå fel och hur ni skall agera i så fall!

Parlina uppfattar jag som en extra säkerhetsdetalj förutom vid tex vrakdykning då den kan fastna och vara ivägen!

Hälsn
Peter
 
Måste få reagera lite...

Johan skrev:

"Behövs de här hjälpmedlem är det fler riskfaktorer med i dyket än det bör vara."

Jag förstår vad du menar men hur väl man än planerar ett dyk kan det ju alltid uppstå oförutsedda problem! Det är ju det vi diskuterar, inte att medvetet ta risker. Man behöver ju inte penetrera ett vrak för att få luftstopp?!? Det kan ju hända att det blir något fel på utrustningen. Om det aldrig hände något oförutsett skulle det väl aldrig vara några dykolyckor. Det är ju därför Pony Bottle och parlina kan vara mycket bra att ha, speciellt i våra mörka vatten där sikten ofta är mycket dålig. Jag vill inte att min parkamrat är 5 meter ifrån mig om jag helt plötsligt märker att jag inte kan andas!

/Annika
 
Riksminimering

Hej Annika,
jag håller med dej, det handlar om att minska riskerna och försöka förutse allt som kan hända! Med Pony och parlina har man defenitivt skapat extra säkerhet! Trots allt så omkommer ju ca 5 dykare per år och även om det ofta är handhavandefel som är orsak är det möjligt/troligt att några klarat sej om dom haft Pony och parlina.

Men som sagt, det viktigast är att tänka efter före, planera och gå igenom dyket och särskilt noga gå igenom vad man skall göra om något går fel!

Hälsningar
Peter
 
Jajamänsan!

Håller fullständigt med dig Peter och nu skall jag så fort jag har råd införskaffa en Pony. Parlina däremot känner jag att jag bara vill ha vid vissa tillfällen, vilket kanske inte är så bra, egentligen borde man ha det jämt. Den är ju så lång och med gummibanden runt handlederna är det ju lätt att snabbt få av den om det skulle behövas. Men det är klart att det kanske inte alltid passar med en lina. Linan tycker jag dock att var och en får bestämma själv, så snäll är jag :)

Men fram för Pony Bottle, snälla alla tänk på säkerheten. Om bara ett liv går att rädda varje år är det ju värt allt!

Ha det så bra där nere nu allihop!
Annika
 
Om din parkamrat simmar ifrån dig så är det ingen du skall dyka med, speciellt inte om det är kass sikt.
Fan vad mästrande jag låter. ;-)
Men visst man vet aldrig vad som händer, men en ponybottle kan ju vara en billig livräddare om ngt går snett. Safety first ;-)
 
Aldrig mer utan Pony

Pony bottle borde vara en självklarhet för alla dykare. Det handlar inte om djup eller att det är krångligt och skapar snedlast. Alla dessa argument påminner om de argument som förekom när man skulle göra det obligatorisk med bilbälte eller med hjälm för MC-åkare.

Vid nästa dyk, gör följande experiment: Gå ner på några meters djup, stanna, andas ut och och håll andan och mät hur länge det är till dessa att du måste andas.

Låt mig gissa att du efter 10-15 sekunder känner det som om du håller på att kvävas. Om du sitter still och inte simmar har du alltså 10-15 sekunder på dig att rycka i parlinan, få kompisen att fatta att du har slut luft och att få låna en octopus.

En regulatorfrysning tömmer en full flaska på några minuter. Vid ett vrakdyk i öppen sjö på 15-16 meter fick en dykare i dykparet regulatorfrysning. Båda dykarna i paret är CMAS**-instruktörer och den ene även PADI Dive Master och båda är mycket rutinerade. Flaskan, en 10*300, var mer än halvfull efter ca 20 minuters dyk. Dykaren befann sig nära uppstigningslinan när det börjar att friflöda och ger sig av mot ytan tillsammans med dykkamraten. På 8 meters djup är luftflaskan tom men han har Pony och klarar sig undan med blotta förskräckelsen. Dykkamraten tyckte att det var mycket besvärligt att komma till hjälp eftersom alla luftbubblorna förstörde sikten och kommunikationsmöjligheterna.

Jag dyker aldrig mer utan Pony.
 
Parlina/ponny mm

Anders,
och tänk om man inte har någon parlina, luftstopp, och parkamraten är några meter bort simmande iväg??

Det behövs inte så värst långt avstånd, särskilt om man är i rörelse, för att det ska bli avårt att nå kompisen på några tio-tals sekunder!

Debatterna om bilbälten, mc- och mopedhjälm kommer vi alla ihåg. Men tyvärr är det allt för ofta så att flashiga detaljer på bilarna, och häftiga färger mm på dykutrustningen säljer bättre än rena säkerhetsdetaljer!

En lag om cykelhjälm skulle tydligen rädda några 10-tals liv varje år samt spara oerhört mycket lidande!
Men hur trögt är det inte där och hur trögt är det inte med te x parlina och pony!

Hälsn
Peter
PS. Jag använder alltid ponny men nu funderar jag mycket starkt på att öka min obefintliga användning av parlina. För något år sedan var det ju en erfaren dykare som omkom vid ett djupdyk utanför Stockholm. Han fick dubbelfrysning och bland alla luftbubblor förlorade dom kontakten med varandra.Alltså ngt liknande det du berättar Anders!DS
 
Kul!

Det är verkligen roligt att se att det finns fler dykare som inser värdet av att dyka säkert och även komma upp med livet i behåll. Det är precis sådana här incidenter jag menar. Och de kan ju som ni så bra beskrivit hända när som helst och hur som helst. Nu i helgen ska jag åka till http://www.dykex.com i Malmö (där de har mycket bra kurser med många rescue övningar och många dyk och även alltid använder pony) för inköp och kurs i Pony Bottle och efter det kommer jag aldrig att dyka utan pb.

Jag gick advanced kurs nu i helgen och vid nattdyket märkte jag direkt att min reg inte fungerade. Jag var bara 4 m. under ytan och försökte om och om igen blåsa rent den men till slut hade jag ingen luft kvar i lungorna. Trots att min instruktör var mitt emot mig och en annan dykare precis bredvid kändes detta mycket obehagligt och jag var nära paniken. Jag gjorde felet av att försöka vara duktig och lyda min instruktör. Jag gick snabbt upp till ytan men hon sa åt mig att försöka igen, samma resultat och paniken var nära. Hon sa då bara åt mig att i stället använda octopussen! Jag gjorde som hon sa och använde den hela dyket. Men hallå! Vad hade hänt om hennes reg inte funkade eller om hennes luft tog slut?!?!

Nej, hädanefter kommer jag bara dyka med Pony. Var även på tryckkammarbesök i dag och vi gick ner till 50 meters djup. Efter det ett mycket intressant föredrag om riskerna med djupdykning m.m.

Var rädda om er under vattnet! Olyckorna händer när man minst anar det!!!!!

/Annika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DykarArvid Pony bottle med fast regulator Dykning 12
Dykex Pony bottle obligatoriskt Dykning 2
nilsanders Pony Dykning 23
S: Pony och manometer Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.