Långa exponeringstider???????????

De flesta kamerors slutartider brukar sluta vid 30sek innan bulb tar vid.
Men vad händer sedan. Fortsätter skalan att dubbleras? Om jag vill ha två stegs längre eksponering änn 30 sek, blir det då 2 min? Och fyra steg 8 min?
 
Schwarzschild-effekten!

Exponeringen är INTE linjär mot tiden, detta kallas reciprocitetsfel eller Schwarzschild-effekt.

Upp till en sekund är det inte av praktisk betydelse men för längre tider måste exponeringen ökas på ytterligare. Exakt hur mycket varierar med filmen. Mer info finns på databladen. Ytterligare en komplikation är att filmens olika emulsionsskikt fungerar olika, så det kan krävas filtrering för att få rätt färgbalans.

Eftersom man vanligen inte släpar runt datablad och filter löser de flesta problemet genom att ta ett antal alternativa exponeringar.
 
Jepp, rätt uppfattat !

Det kan vara lite knepigt att mäta ljuset när man får exponeringstider som är längre än 30s. Vad man kan göra är att ställa in den största bländare som går på objektivet och se om man får en tid som är kortare än 30s. Får man det så är ju saken klar - då är det bara att räkna om till den bländare man vill använda enligt dina ovan tänkta tankegångar.
Om man inte kommer under 30s med största bländaren skall man inte misströsta för det. Då kan man manuellt exprimentera med inställningen för filmkänsligheten.

Ex. Du ändrar filmkänsligheten manuellt från 100 till 400 (alltså två steg) och mäter dig till 30s/f2.8. För att räkna om till din riktiga filmkänslighet måste du bara exponera två steg mer, alltså 2min/f2.8.
Lätt som en plätt!!
Det kan bli fasligt långa tider om man är ute i mörkret och dessutom vill blända ner för att få bättre skärpa (med de flesta objektiv) och större skärpedjup, en himla massa minuter kan det bli. Det är då bra om man har en kamera där man manuellt kan öppna slutaren annars kommer kameran att käka batterier.

Vet inte om jag svarade på din fråga men det går ju alltid att fråga igen.

Lycka till med nattfotograferingen !!
 
fortsättning....

Sven S ovan har rätt vad gäller reciprocitetseffekten, vid exponeringar över 30s kan man få förlänga med upp till två steg och har man ett par minuters tid får man förlänga ännu fler steg. Man skall dock komma ihåg att man vill ju inte ha en bild som är lika ljus som om man hade tagit den på dagen.
 
Gamla Nikon

Vissa Nikonkameror tar riktigt långa tider med automatiken. t.ex F3 FE och FE2. Detta står det inget om i instruktionsböckerna, men det funkar. Sätt på A-läge och tryck av. Batterierna räcker för en dryg halvtimmes exponering. För att vara på den säkra sidan bör man ta alternativexponeringar.

På nyare kameror går det ibland inte att lura mätaren med att ställa om filmkänsligheten, dom klarar inte mörkare än EV -1 eller nåt i allafall.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.