Höghöjdsfoto

I ljusa fjällandskap och särskilt på hög höjd brukar jag ha problem med ett återkommande blåstick (=bilden blir för blå) i mina bilder, särskilt dia. Nu har jag slopat kompaktkameran och införskaffat en systemkamera istället och till den köpt skylight- och polarisationsfilter. Jag vore tacksam för lite info om hur man använder dem bäst. Frågor:

1. Ska man ha skylightfiltret på hela tiden? Skillnad negativ/dia, dagsljus/skymning? När behövs det mest/minst?

2. Vad är det för skillnad på ett skylightfilter och ett varmtonsfilter? Finns det någon motsvarighet i temperatursänkning mellan skylight och t ex filtren 81A, B, C, ...?

3. Går skylight- och polarisationsfilter bra ihop, eller bör man ta bort det ena för att sätta dit det andra? (Förutsätt goda ljusförhållanden.)

4. Förutsatt att ljuset är bra, finns det ändå situationer då polarisationsfilter är direkt dåligt?

5. Är det något annat filter som rekommenderas särskilt för höghöjdsfoto i alpin miljö?

6. Mitt polarisationsfilter är av cirkulär typ. Linjära diton sägs stjäla för mycket ljus när man använder zoomoptik. Frågan är då om de cirkulära filtren fungerar lika bra?

Tack! /Rasmus
 

Guest

Gäst
Många frågor, många svar

1. Ska man ha skylightfiltret på hela tiden? Skillnad negativ/dia, dagsljus/skymning? När behövs det mest/minst?

För negativ film behövs det egentligen inte, labbet kompenserar färgen ändå vid kopieringen. Möjligen kapar det bort lite UV-ljus (UV ger "dis").
Mitt på dan är det bra, i skugga/moln är det bra, i skymning är ljuset gult så då behövs det inte.


2. Vad är det för skillnad på ett skylightfilter och ett varmtonsfilter? Finns det någon motsvarighet i temperatursänkning mellan skylight och t ex filtren 81A, B, C, ...?

81-filtren gör samma sak, men mer! Det är inte så stor skillnad mellan ett 1A (Skylight) och ett 81A.


3. Går skylight- och polarisationsfilter bra ihop, eller bör man ta bort det ena för att sätta dit det andra? (Förutsätt goda ljusförhållanden.)

Ju mindre skräp framför objektivet, desto bättre. ;)
Det finns varmtonade polfilter om man vill ha båda sakerna samtidigt.


4. Förutsatt att ljuset är bra, finns det ändå situationer då polarisationsfilter är direkt dåligt?

Ja, när man ska fotografera människor, huden ser spöklik ut med polfilter.


5. Är det något annat filter som rekommenderas särskilt för höghöjdsfoto i alpin miljö?

Det finns extrastarka UV-filter som en del gillar.


6. Mitt polarisationsfilter är av cirkulär typ. Linjära diton sägs stjäla för mycket ljus när man använder zoomoptik. Frågan är då om de cirkulära filtren fungerar lika bra?

Nån har sagt fel. Man måste ha cirkulära filter till autofokuskameror (och enligt vad jag förstått till vissa manuellt fokuserade kameror med inbyggd ljusmätning) pga av hur autofokusmekanismen är konstruerad, till andra går det bra med linjära.
Det är ingen skillnad i effekt eller hur mycket ljus de stjäl, bara i pris.

Till sist kan jag rekommendera att du köper en bok om fotografering! :)

/Jan
 
Tackar

Tack för de utförliga svaren, och snabbt gick det också! Vad gäller fotobok så har jag Ulf Sjöstedts Fotoskolan: bild. Den behandlar en hel del ämnesområden inom foto men förklarar väldigt lite teknik. Övriga böcker som bokhandlarna har i standardsortimentet är inte mycket bättre. Tacksam för tips! Gärna en "bibel" om det finns en sådan, så att man slipper köpa en bok för varje specialområde.

/Rasmus
 
Polarisationsfilter

Använd inte polarisationsfilter om du deltager i korspunksjakten. En flytande kristall display (LCD) funkar enkelt förklarat så att vätskan polariseras. Använder man då polarisationsfilter finns risken (beroende på hur filtret är vridet) att inget på displayen kommer med på kortet.
Kolla med att titta på en LCD genom polarisationsfiltret eller ett par polarisationssolglasögon, och vrid på filtret så förstår du.

Per Brune
 

Guest

Gäst
Böcker

Någon "bibel" känner jag tyvärr inte till, skulle också gärna köpa den!
Jag har "Photography" av Barbara London och John Upton, tycker den är bra. Den börjar från början och går upp till ganska avancerade saker. Närmare 400 sidor i ganska stort format.
En bok som täcker enormt många saker, även riktigt udda och avancerade är "The photographer's handbook" av John Hedgecoe. 352 extremt komprimerade sidor, inte ett onödigt ord... men det är mer en referensbok än en lärobok. Den är från 1992, så bitvis är den lite föråldrad också.
Annars är mer avancerade fototeknikböcker ämnesuppdelade: landskap, porträtt, hundar, IR-film, gudvetallt...
 
Filter

Till vissa objektiv kan du inte använda två filter samtidigt, eftersom du då får mörka hörn på bilden. Du kan se detta i sökaren om du har en dyr kamera som Nikon F, F2, F3, F4, F5 eller Canon F1 och Eos 1. Annars syns det inte förrän du får tillbaka bilderna. Prova så får du se, med vissa objektiv går det går det! Kolla med olika zoomlägen.

Anledningen till att man använder cirkulärpolariserande filter är att spegeln på vissa kameror (nästan alla med AF) också är polariserande. En viss del av ljuset går igenom spegeln (till AF-sensorn) och en viss del går upp i sökaren och ljusmätaren.

Ett vanligt polfilter släpper igenom ljus som är polariserat åt ett håll. Ljuset som kommer igenom filtret är då polariserat. Detta gör att ljusmätaren blir lurad och visar olika värden när man vrider filtet.

Cirkulärpolariserande filtrerar bort samma del av ljuset, men "snurrar till" ljuset efter filtreringen så att ljuset som går in i kameran inte är polariserat åt ett visst håll, utan kan delas upp som vanligt vid spegeln.

Alla polfilter stjäl ungefär 2 steg av ljuset.

Tumregel för mörk himmel: Vänd den vita pricken på filtret mot eller från solen.

Ibland när man använder vidvinkel och polfilter kan det se konstigt ut, himlen blir mörk i mitten och ljus på sidorna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.