Näsdroppar, Ok eller inte?

Hej,

Har precis kommit tillbaka efter en dyk-resa till Turkiet där jag tog mitt PADI Advanced cert. Jag hade under en del av dyken lite problem att tryckutjämna och det visade sig snart att jag max pallade ett dyk/dag. Jag kände mig inte speciellt förkyld, men troligen var jag det utan att veta om det och därför jag fick problem. Har dykt flera dyk om dagen förut utan några som helst problem.

Min fråga är nu: Kan man använda Nezeril eller liknande preparat precis innan man hoppar i för att minska denna typ av besvär om det gäller att rädda en dykresa?

Enligt de böcker jag har läst när jag certade mig får man intrycket av att man ALDRIG ska ta mediciner för att kunna geomföra ett dyk. I princip håller jag också naturligvis med om detta, men om det är enda sättet att dyka och man inte känner sig speciellt förkyld, kan det vara OK då?
Jag är medveten om att effekten kan avta under dyket och att man kan drabbas av en "reversed block", men ett dyk varar ju sällan mer en 1 timme och sålänge håller ju Nezeril-effekten i sig.

Läste senaste numret av tidningen DYK, där deras dykläkare just har skrivit en artikel om tryckutjämning och öronens anatomi. Dock blev jag väldigt förvånad när denna läkare REKOMMENDERADE användning av typ Nezeril såvida man inte hade väldigt svår förkylning eller stora smärtor (typ orsakade av inflammation eller nåt).
Jag citerar "... på efterföljande dyk kan man använda näsdroppar som får slemhinnorna att dra ihop sig. Behandling bör inte fortsätta mer än en vecka...". Detta gäller vid små öronbesvär och endast efter att symptomen har försvunnit, men ändå.

Vem ska jag tro på? Vad gäller egentligen?

//Daniel
 
Döm själv!

Näsdroppar verkar avsvällande genom en lokalt kärlsammandragende effekt på nässlemhinnan och tas endast i mycket liten utsträckning upp i kroppen. Således är risken mycket liten att man påverkar sin fysik eller sitt psyke på något sätt under dyket. Säger dessutom dykdoktorn att det är OK får man väl anta att det i just detta fallet är OK. De aktiva substanser som är aktuella är Oxymetazolin (Nasin, Nezeril mm) och Xylometazolin (Otrivin,Nasoferm). Enligt läkemedelsinformationen har de effekt under 6-8 timmar vilket ju borde räcka. Att man sedan under utbildningen avråder från alla typer av mediciner skulle ju kunna bero på att det skulle vara himlans mycket bängligare att börja lista "tillåtna" och "otillåtna" läkemedel. Särskilt med tanke på att preparatnamnen skiftar från land till land och att det formligen sprutar ut nya mediciner. Sedan kompliceras det hela av att en del mediciner i sig kanske inte är farliga utan det tillstånd som man behandlar. Ett lysande exempel är ju antibiotika. Att man inte skall träna under en antibiotikakur har inte att göra med antibiotikat utan med den infektion man försöker bota.

I tveksamma fall tycker jag att man skall göra precis vad du har gjort: Fråga en erfaren dykdoktor och döm själv, det är ju trots allt du och inte han som ska under ytan.

MVH

JohanC
 
Tveksam effekt

Näsdroppar/spray fungerar som nämnts lokalt, dvs på den plats där dropparna hamnar. Örontrumpeten kommer man inte åt i någon större utsträckning och effekten är i vilket fall som helst inte speciellt bra (vissa läkare menar att näsdroppar inte har någon effekt på besvär från örontrumpeten, dvs vid t.ex. dykning och flygning). Jag är nog böjd att hålla med om att effekten är usel efter egna och andras erfarenheter. Jag är dock övertygad om att det inte finns några risker med användning vid dykning, men de fungerar inte för att rädda en dyksemester. Plågsamma erfarenheter gör att jag själv avhåller mej från dykning vid för mycket nästäppa - ner går oftast utan större problem, men uppstigningen kan göra ordentligt ont, och det kan sitta i flera dagar efteråt.
 
Nästäppa Dykning o Nezeril

Hej

Litet sent kanske men jag har ett svar på det här.
Använd aldrig preparat som Nezeril ellr liknande oavsett om du är dykare eller ej.
Vanlig koksaltlösning är svaret.
Det kan du göra själv hemma eller köpa i små behållare på apoteket.
Ta med i en liten flaska på dyket som du kan spraya med så ofta du kan.Vanligt saltvatten skadar nämligen inte vare sej näsa eller bihålor.
Det är mängden salt emot mängden vatten som är viktig, så att snorta in döda havet i näsan när du är ute och dyker hjälper inte, tyvärr.
Jag brukar göra en laddning att ha hemma och en för att ha med mej.
Hemma använder jag enkelt handflatan och försöker få in så mycket koksaltslösning som möjligt i näsan. Detta gör jag flera gånger om dagen och oftast så lossnar det inom 1-3 dagar beroende på hur stora problem jag har.
Efter tre-fem dagar brukar bihåleinflammationen vara nästan helt borta.

Gör så här:
Tag 1/2 liter vatten och häll i en tesked vanligt eller havssalt.Låt det koka upp ordentligt o låt det sen svalna.
Så var det klart för användning!

MvH

Aléne
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...