Mellanringar

Hur fungerar mellanringar?
jag hittade följande på cybephoto:
1. Soligor AF Mellanring 12mm till Canon EOS
2. Kenko AF Mellanring 25mm till Canon EOS
3. Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm till Canon EOS
4. Soligor Autofocus Extension Tube 36 mm Canon C/AF

vad betyder mm-talet?
finns det nån att föredra?
Vad är skillnaden mellan close-up linser och mellanringar?
Fungerar AF med mellanringar?
 
Förklaring på mellanringar

1. Mellanringar omvandlar ditt objektiv till ett makro
2. Mellanringarna sätter du mellan objektivet och kamerahuset.
3. Mellanrinar är att föredra framför closeup linser, dessa repas lätt och ger då sämre kvalité,
4. mm-talet är längden på mellanringen, det fungerar så att ju längre avstånd du har mellan objektiv och desto större blir förstoringsraden och därmed blir skärpedjupet väldigt kort också
5. autofokusen fungerar visseligen men med tanke på att man har så kort skärpedjup (det kan röra sig om mm när man har tre ringar på) så brukar iallafall jag köra helt manuel skärpeinställning.

Jag har själv en Kenkosats funkar bra och de är av metall (läs hållbara), vet ej hur soligors är.
Fördelar med en sats är att du kan variera dig och inte vara låst till en förstoringsgrad.
Jag brukar "vagga" in skärpan, dvs jag sitter på huk och för kameran fram och tillbaka tills jag hittar skärpan sen är det bara att knäppa
Stativ är att rekomendera om det är lite skumt ute, tänk på att det är alltid mörkt efter marken. är du riktigt seriös kan du köpa en ringblixt och sätta på objektivet men de brukar vara rätt dyra. (3000-4000kr)

Hoppas att det hjälper

/Stefan
 
mellanringar

tack för svaren.
Jag har dock två frågor till.

Försämras ljuset med en mellanring?
Kan man använda zoom-objektiv?
 
Svaret på båda dina senaste frågor är JA.

Hur mycket ljus som förloras är lätt att räkna ut.
Ett exempel: Om du har ett objektiv med brännvidden 100 mm och ljusstyrkan 1:4 och monterar på en mellanring som är 50 mm lång, försämras ljussyrkan med 50%. Den nya ljusstyrkan blir alltså 1:6.
Det här gör att autofokusen kanske inte fungerar om du använder ett ljussvagt objektiv. Dom flesta autofokuskameror kräver ett objektiv med ljusstyrka mellan 1:5,6 - 1:8 för att autofokusen skall fungera.

Med närbildslinser förlorar du inget ljus och autofokusen fungerar som vanligt.
Det finns två typer av närbildslinser, dom med ett linselement (billiga) och dom med två element (dyrare men mycket bättre). Tyvärr är Canons speciellt dyra. Om filterdiametern på ditt objektiv är 52 mm kan du använda Nikons.
Om du går in på sidan Lars rekommenderade och klickar på länken "Chart of Achromatic Two Element Closeup Lenses" hittar du dom flesta tvåelements närbildslinser på marknaden.

Närbildslinser fungerar bra vid måttlig förstoring. Om du behöver gå riktigt närma är mellanringar bättre, trots ljusförlusten. Bäst är dock ett riktigt makroobjektiv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
N Gecko Mellanringar? Fototeknik 0
Nilea Mellanringar Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.