utrustning för nybörjare

Jag funderar på att skaffa en systemkamera och har ett antal funderingar som jag hoppas någon har svar på.

Finns det kamerahus som funkar utan batteri? (Vad jag förstår ställer man in skärpan och exponeringstiden själv medan kameran mäter ljuset och ger en rekommenderad exponeringstid. Autofokus och mer avancerade funktioner är inte så viktigt, jag vill hellre ha en robust kamera. B-läge är dock ett måste.)

Vilka märken ska man välja med tanke på kompatibilitet? (jag behöver främst ett normalobjektiv (heter det så?) och en T-ring (eftersom jag redan har ett 1000mm-objektiv i form av ett teleskop))

Vad kostar ett kamerahus med ett objektiv ungefär? Är det bra att köpa begagnat?
 
Manuella systemkameror fungerar helt utan batterier, om du inte vill att den inbyggda ljusmätaren ska fungera förstås. Vilket märke du väljer har nog inte så stor betydelse. Titta i närmaste expert-butik så hittar du nog ett antal begagnade manuella kameror för bra priser.

Jag gick för ett tag sedan in på en expert-butik och fick en manuell systemkamera med trasig ljusmätare (jag behövde inte den) för 50:-.. Sedan köpte jag till ett 135mm-objektiv för 150:- som har fungerat alldeles utmärkt förutom att jag får använda en extern ljusmätare eller gissa mig till exponeringstider och bländaröppning. Att börja med skulle jag föreslå ett 35mm objektiv och ett 135mm så kan du ta både vidvinkel och med lite zoom.

Om du ska koppla kameran till ett teleskop som har en vanlig 1.25" fokuserare så behöver du en t-ring för ditt specifika kamera-märke och en foto-adapter till teleskopet. T-ringen fästs där objektivet normalt sitter på kameran. Foto-adaptern sitter sedan mellan t-ringen och teleskopets fokuserare.

http://ww.2astro.dk i Danmark levererar sånt på 2 veckor. Kolla även med http://www.astroteknik.nu i Uppsala.

Jag köpte för cirka 2 år sedan en ny elektronisk helt automatisk systemkamera och jag ångrar mig inte en sekund. Hur enkelt som helst att ta bilder. Nackdelen är väl att man måste vara lite mer rädd om den..

Hoppas det hjälper lite.
Olle
 
Inge>>

Den verkar fin, men plånboken är mycket mindre än priset.

Olle>>

Tack för tipsen! Hur blir kvaliteten på bilder tagna med en kamera för 50 spänn?

Adapter till teleskopet har jag redan. Kameran ska jag bara ha till naturbilder eftersom jag redan har en "vanlig" kamera som fungerar helt automatiskt.
 
Jag skulle inte tro att kvaliteten på bilderna hänger så mycket ihop med kamerahuset, utan snarare optiken, vare sig du väljer vanliga kameraobjektiv eller teleskopoptik. Jag är ingen expert på fotoutrustning men titta på hur kamerahuset ser ut, lyssna hur det låter då du trycker ner avtryckaren, kontrollera så att alla funktioner fungerar och kameran verkar vara väl behandlad. Ser allt bra ut så kommer den säkert ge fina bilder om du använder bra optik.

Det enda som jag har hört är att kamerahusets öppning precis innanför objektivets fäste kan vara något för litet så att denna vignetterar ljuset och ger mörka områden i filmens hörn. Fast detta gällde fotografering av stjärnor då man använder långa exponeringstider och det blir mera känsligt.

Hälsn
Olle
 
Nikon FM2

Hej Mattias!

Låter som om Nikons FM2:a kunde vara ngt för dej. Robust, enkel, mycket tålig. Väger en hel del, men mycket pålitlig! Begagnade kamerahus borde det finnas gott om - ett populärt alternativ bland många fotografistuderande. Fungerar helt mekaniskt, dvs batterin är inte avgörande. Inbyggd ljusmätare enda lyxen, resten manuellt. Ytterst få delar som kan gå sönder eller strejka.

Känn dej fram med begagnade kameror: knäpp, lyssna, titta. Ett slitet, skråmat hus har säkert genomgått en hel del. Eventuella repor på insidan av "bakluckan" berättar litet om hur mycket kameran har använts. Syna objektiven mot ljuset: mögel/smuts inne mellan linserna då bländaren = öppningen som störst? Kan vara värt att satsa på kvalitetsoptik i längden, dvs ljuskänsliga objektiv. Spelar en stor roll om du vill fotografera i vackert morgon/kvällsljus.

Hoppas detta hjälper dej litet framåt!
Orka fråga (många) kunniga försäljare!

hälsn My
 
Vad jag menade var att det inte går att använda några andra slutartider än synktiden när batteriet är slut. Detta för att slutarridån inte är mekanisk som på FM2:an utan elektroniskt styrd. Jag tror att FE2 också har elektronisk slutarridå och alltså inte går att använda utan batteri...fast jag är inte helt säker.
 
Ok.. då missförstod jag dig Mats.

Men som sagt, det finns många olika typer av helmanuella kameror. Gå till http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/CAMERA.HTM och läs om helmanuella kameror för astrotografering. Kriterierna för det är antagligen inte samma som du har men om du vill ha en helt manuell kamera så finns det lite intressant att läsa där
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.