Dykflagga

Har precis köpt en dykflagga och undrar om någon har ett tips på hur man sätter upp den på bästa vis?

KP
 
Det beror ju på var du skall sätta upp den

På stranden, på båten eller någon annanstans. Dyker inte själv men vet av erfarenhet från mina många somrar på sjön att en flagga som sitter ca 2 meter över vattnet syns bra. Det beror ju också på hur stor din flagga är.

Jag tycker att det sunda förnuftet skall avgöra från gång till gång. Sen kommer det alltid finnas idioter som inte har på sjön att göra och de har ingen som helst aning om vad din flagga betyder. Sen kommer det att finnas de som mycket väl vet vad den betyder men skiter i det med tanken "dom hör mig ändå". Har stött på många med den atityden tyvärr.

En stor flagga väl synlig. Vid lite vind en kryssurrning på pinnen så det ser ut som en gammal galge (sådan man hängde folk i). Som man kan fästa det yttre övre hörnet på flaggan i spetsen på. Allt för att vara så tydlig som möjligt. Då har du gjort allt rätt om det skulle hända något.
 
signalflagga a?

Hej

Om det är signalflagga A du har, dvs den svenska blåvita varianten ej amerikanska rödvita, är det viktigt att tänka på att du skall föra den som en skärm, inte som flagga. Förs den som flagga betyder den nämligen fartprov. Inte riktigt samma sak som dykare i vattnet. :)
 
Långa remmar är bra

Själv har jag öljetter i hörnen på min dykflagga, med ganska långa skidremmar i. Då är det lätt att spänna ut den som en skärm. Brukar alltid gå att hitta ett lämpligt träd, räcke eller något annat att fästa den i.
 
Signalflagga A

Signalflagga A är internationell och bör gälla i alla länder och har betydelse ”Jag har dykare nere. Håll väl undan och gå med sakta fart.” Skall föras som skärm med 1 meters sida enligt internationella sjövägsreglerna regel 27. Kombinerar man flera signalflaggor blir betydelsen en annan, än de enskilda flaggorna var för sig.
Men då signalflagga A förs som flagga betyder den mycket riktigt ”Jag går i fartbana - håll undan” enligt internationell signalbok. I egenskap av seglare och kanotist märker man ganska lätt om båten som för Signalflagga A håller på med dykning eller går i fartbana. Och sitter flaggan på land kan den inte missförstås. Det är däremot beklagligt att företag i dykbranschen börjat använda signalflagga A i sitt företagsnamn, det minskar respekten för signalflagga A.

Om jag minns rätt är de enda signalflaggor man behöver kunna utantill för skärgårdsskepparintyg A, NC och NE2.

Per Brune
 
Dessutom...

Singnalflagga Adam skall som ovan förklarats föras som en skärm detta innebär att du måste, enligt regelverket, föra två skärmar plaserade 90 grader motvarandra. Detta för att oberoende från vilken riktning ett fartyg/båt kommer ifrån så skall singnalflaggan kunna upptäckas.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.