Pony bottle med fast regulator

Om jag fattar det rätt så är 1:a steg vanligast till Pony bottle, men visst finns det även med regulator direkt på flaskan?
har inte sett någon bild eller info...
om någon har länk eller dyl. vore jag väldigt tacksam!
/Arvid
 
jo då det finns

Submersible systems tillverkar en ponybottle som brukar kallas "Spare air". Den finns i olika modeller men den vanliga rymmer 0,4 liter luft med trycket 200 bar. Jag äger själv en sån och jag är nöjd. Låt vara att den inte rymmer så mycket luft men jag ser den som ett bra komplement till octopus/parkamrat.
 
jepp, har sett bild och info på den, verkar helt okej!
Perfekt storlek och allt...
men någon dyr eller?
Hur mycket fick du ge för den?
Men självklart spelar inte priset SÅ stor roll när det ändå hänger på sin egen säkerhet... man får ju tänka så oxå :)
Har dock hört att den ska vara tung att andas genom? stämmer det?
 
Tungandad är den inte. Iofs vet jag inte hur den är när det är riktigt djupt. Ska kolla det nästa gång jag är nere på djupt vatten. Jag köpte min begangnad för 1800:-, men ny går den nog lös på nästan 4000 skulle jag tro. CBM marine and rescue hade dom förr vet jag, du kan väl ringa å höra vad dom kostar. Fast jag har för mig att dom bara är generalagenter för Spare air, men dom bör väl veta pris.
 
Om man får komma med ett råd.

Glöm SpareAir, den ger inte nog med luft. På 20m räcker den bara ca 1.5 minut om du andas normalt, vilket du antagligen inte gör om det verkligen krisat o all annan luft är slut..

Att köpa en mojäng som ger en falsk trygghet leder antagligen bara till att man blir nonchalant o vågar tänja på gränserna.

Satsa på att hålla koll på manometern o parkamraten så klarar du dig bättre.

Fast om du verkligen vill ha en spareair så kan du höra av dig så får du adressen till en polare som hittade en
när han var ute o dök för några år sen...du får den antagligen billigt...
 
det är bara att skicka adressen=)
arvid_82@hotmail.com

Sjävklart är det som du säger att man måste hålla koll på manometern, det är ju som ganska givet;)
 
falsk trygghet är det ju inte

Jag vet inte om verkligen kan säga att en ponybottle ger falsk trygghet. Den ger ju helt klart nog med luft för att göra en normal uppstigning för en sportdykare. Det är klart att om du ängnar dig åt mer avancerad dykning såsom penetrering av vrak osv. har den ju på tok för lite luft. Men för en "vanlig" sportdykare tycker jag den funkar bra.

Parkamratskoll och att alltid se till att man inte får slut på luft i tanken ser jag som självklart. En ponybottle är ju inte en parkamrat utan som sagt ett komplement som gör dykningen ytterligare lite säkrare.

Men som alltid så gäller det ju att man tränar på ny utrustning och lär sig hantera den på rätt sätt, både rent praktiskt och i hjärnan.

Fördelen med spare air, tycker jag, är att den inte sitter ihop med övrig utrustning som andra typer av ponybottles.
Nackdelen med det mycket begränsade luftförrådet ska man tänka igenom så man inser hur den är tänkt att användas.

Hur som helst det finns nog lika många teorier om säkerhet som det finns dykare och för vissa kan kanske en mojäng stjälpa mer än hjälpa. Det är ju en ytterligare pryl att hantera och för en ovan dykare så kan nog manometer, tid, djup och avvägning vara nog så mycket att tänka på.
 
Det finns ingen anledning att hetsa upp sig här...

Men jag tycker i alla fall att det finns en stor risk att man tror sig ha mer luft än de mindre än 80l en spareair ger..

För övrigt är det intressant att du generaliserar min synpunkt till ponys i allmänhet...en spareair är ju en ganska speciell sorts pony eftersom den innehåller så extremt lite luft.

Det är klart att vissa tar lite mer risker när man känner sig säkrare med en pony, det gjorde i alla fall jag. En annan följdeffekt av att man känner sig säkrare undervattnet är nog att man kanske omedvetet håller sämre koll på sin parkamrat. Alltså tycker jag att det är befogat att varna för att ponyn kan ge en falsk säkerhet.

Fast skulle man nu råka ut för ett totalt luftstopp samtidigt som buddyn är på annat håll så kan det ju vara skönt att få några extra andetag.

En nyfiken fråga. Finns det någon som provat att göra några nöduppstigningar med en Spareair?
Är det raketuppstigning á la Bond som gäller eller?

Anders
 
har testat

Hetsa upp sig vet jag inte... *ler*

Försökte bara berätta lite om hur jag ser på det hela.
Men du har ju helt rätt, den innehåller inte så mycket luft.

En Spare air ska enligt manualen inte användas som backup på större djup än 30 meter, just pga. att den bara innehåller 80 liter luft.
Luften räcker gott och väl för en uppstigning i lungt å fint tempo från 30 meter. Inget Bond-tempo med raketer på fenorna alltså. De gånger jag testat så brukar flaskan vara halvtom när jag bryter ytan.

Men vill man vara på säkra sidan så ska man kanske ha en 2 liters flaska med separat 1:a och 2:a steg fastsatt på huvudtanken. Men då väger det inte 900 gram längre och ryms definitivt inte i västfickan.

/Magnus
 
Nöduppstigningsflaska eller Pony?

Funderar lite på om det inte är så att i PADI's OW manual så nämns just spare air modellen som nöduppstigningsflaska medan en pony modell större kallas för just ponybottle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annikan Pony Bottle? Dykning 23
Dykex Pony bottle obligatoriskt Dykning 2
nilsanders Pony Dykning 23
S: Pony och manometer Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.