Upplösning papperskopior?

Är det någon som känner till ungefärlig upplösning på vanliga papperskopior. Om min scanner inte varit så gammal så kunde jag ju prova själv, men den har en maxupplösning på 300x300 dpi och får inte riktigt med alla detaljer. Så något högre tycks den ju vara.

Är det meningslöst att scanna med högre upplösning än säg 600x600 om man vill få med ALLT.
Eller var ligger gränsen?

Leif...
 
Gränsen är flytande.

Till att börja med så kan du aldrig få bättre scannad bild än orginalet. Jag kommer inte ihåg upplösningen på ett fotografi, men det är riktigt att den ligger över 300dpi. Fotomagasin och månadstidningar brukar trycka i upplösningen 300dpi, de anser att det är en bra kompromiss mellan kvalité och kostnad.

Angående vilken upplösning du ska scanna en bild i är beroende av vad du ska göra med bilden efteråt. Ska den visas på webben så har jag läst att det räcker med 100dpi därför att merparten av alla dataskärmar endast klarar av att visa dryga 70-75dpi.

Om de efter att ha scannat in bilden ska förstora bilden så är hög upplösning vid scanning viktigt. Upplösningen på bilden försämras med 1/förstoringsfaktor. Dvs en bild som från början håller 600dpi, förstoras 2x, håller efteråt bara 300dpi. Om man tycker att det inte syns någon skillnad kan det bero på att skärmen fortfarande inte klarar mer än 75dpi och alltså inte visar bilden riktigt. Man är som regel tvingad att printa ut bilden för att med säkerhet kunna säga om det blev lyckat. Ungefär som vid vanlig framkallning alltså.

Vidare är storleken av det man scannar in viktigt. En vanlig scanner för allmänt hobbybruk klarar väl ca 600dpi, åtminstone är det begränsningen på min scanner. Om jag då scannar ett negativ så innebär det att jag på bilden som helhet får in ca 900 punkter, ett negativ är väl grovt räknat 1.5tum bred. Vilket kan jämföras med om jag scannar papperskopian, då jag får in ca 4000 punkter. Det senare är att föredra när man ska göra förstoringar. Nu har det ju kommit fina negativscannrar som håller ca 4000dpi vilket gör att man uppnår samma resultat som med papperskopian ovan när det gäller antalet punkter. Negativscanner vinner i regel på att den är bättre på urskilja kontraster och färger, vilket vanliga scannrar kan ha svårt för. Min scanner har mycket svårt för mörka partier t ex, det mesta flyter ihop.

I slutändan beror det också på vilken skrivare man använder. Det är ingen vits att printa ut en bild med 1000dpi om skrivare endast klarar av 600dpi.

Slutligen, den färdiga bilden bör nog hålla någonstans mellan 300-600dpi för att tillfredställa ett fotografiskt öga skulle jag tro. Filerna blir stora, senast jag gjorde det så vart filen 78MB stor, fast den filen var nog inte riktigt trimmad eftersom jag var lite stressad när jag gjorde den. Ett sista tips är att räkna manuellt på upplösningen om du inte absolut vet att datorprogrammet inte ändrar den faktiska upplösningen. Det vanliga är nämligen att programmet gör om bilden så att den håller samma upplösning före och efter en förstoring. Det som då vanligen har hänt är att programmet har klonat bildpunkter.

Mvh
The Crow
 
DPI:er och andra konstiga djur !!

Det här med DPI upplösnig bildstorlek är inte självklart, fast allt hänger ihop. Jag hittade en ganska bra förklaring i en newsgrupp för ett tag sedan. På engelska visserligen, men jag skickar med den i alla fall.

Annars finns bra förlklaringar på http://www.scantips.com/ där bla utskrift av scannade bilder mm tas upp.

/Lars-Olof

Här är den engelska texten:

One image, taked in a digital camera, whit 3.2 mega pixels, when opened
in PS5.5 will have how many resolution? (300x300 dpi, more?)

It will open at 72 pixels per inch.

That is because a digital camera captures only a certain amount of pixels. It
does not matter what the resolution of the image is, because resolution is
relevant only when the image is printed.

If the camera captures, say, 1600 by 1200 pixels, then it makes no difference
if it is 1600 by 1200 pixels at 72 pixels per inch or 1600 by 1200 pixels at
300 pixels per inch or 1600 by 1200 pixels at 3,000,000 pixels per inch. 1600
by 1200 pixels is 1600 by 1200 pixels.

Resolution, image size, and file size are all related.

Think of your image like a tile mosaic. Each tile is a single pixel.

Resolution determines how big those tiles are--that is, how big each pixel is.
If an image is 72 pixels per inch, then each "tile" is 1/72 of an inch across.
Likewise, if the image is 300 pixels per inch, the tiles are 1/300 of an inch
across.

Resolution and print size are related in a very simple way: The number of
tiles, multiplied by the size of each tile, gives you the total size of the
mosaic. If a tile mosaic is 100 tiles wide, and each tile is half an inch
across, then the mosaic is 50 inches wide.

Likewise, if you have an image which is 300 pixels per inch, and it's 600
pixels wide, it is 2 inches wide.

Similarly, a picture which is ten inches wide and is at 300 pixels per inch
must be 3,000 pixels wide.

When yu create an image for printed output, it is not always true that the
higher the resolutionis, the better. An ink-jet printer does not print a better
image from a 600 pixel per inch image than it does from a 300 pixel per inch
image, for a variety of reasons. Similarly, an image printed on a printing
press (say, in a magazine) does not benefit from a very high resolution; all
images printed on a press are broken up into halftone dots, and the ideal
resolution depends on how fine those halftone dots are.

When you look at an image on your screen, the image will seem to be very large,
because what Photoshop says is "100%" magnification is not the size the image
will print! When Photoshop shows you something at 100% magnification, what it
means is that one pixel on your screen equals one pixel in your image; you are
seeing "100%" of the number of pixels that will fit on your screen. An image
that is two inches wide at 600 pixels per inch is 1,200 pixels wide--it will
more than fill your 1,024x768-pixel monitor, even though when it prints out it
will only be matchbook sized.

You can change the image size of an image in two ways: by using interpolation,
which changes the number of pixels, or by not interpolating, which leaves the
number of pixels the same but changes the size of each pixel.

For example, let us suppose that you have an image that is 10 inches wide and
300 pixels per inch. It is 3,000 pixels wide.

If you shring it to 5 inches wide, but you have interpolation turned off, the
number of pixels will not change. The image is still 3,000 pixels wide, but it
is only 5 inches wide; therefore, it is now 600 pixels per inch.

Now, let's suppose you shrink the same image to 5 inches wide using
interpolation. Photoshop will change the number of pixels. The image will now
be 5 inches wide, and it will still be 300 pixels per inch, so it will now be
1,500 pixels across, instead of 3,000 pixels across.

Hope that helps...
 
Jag tackar för svaren, men allt detta känner jag redan till.

Vad jag undrade var (något omskrivet) vilken optisk upplösning en scanner behöver ha för att kunna fånga alla detajler på ett normalt foto (papperskopia).

Jag antar att det vid en viss upplösning inte är meningsfullt att öka den ännu mer eftersom ingen ytterligare information i bilden finns att hämta. dvs upplösningen är så hög att vi närmar oss eller passerar antalet korn per inch i bilden. Händer detta kanske redan vid 600dpi? eller 1200dpi?


Leif...
 
Scannerns optik?

Kan det vara så att den gamla scannerns optiska kvalitet inte når upp till "pixlarnas" nivå? 300 DPI brukar bli rätt bra, tycker jag.

Högsta PhotoCDkvalitet 3076*2048 (är det väl?) motsvarar 512 DPI på ett vanligt 10*15 cm foto (d.v.s. 2048 pixels på 4 tum) så en 600 DPI scanner borde räcka.

Per
 
Ja det är möjligt, scannern är på intet sätt något att skryta med.
Men 300 dpi blir inte dåligt utan det fångar det mesta riktigt bra. Det var bara det att jag satt och detaljstuderade ett foto jag hade med en lupp. På bilden finns bla en bil och med luppen kunde jag avläsa numret på skattekvittot. (Det gick med mycket stirrande utan lupp också)
Sen provade jag att scanna in bilden i 300dpi för att se om jag kunde avläsa skattekvittot i den scannade bilden också. Siffran blev 4-6 pixlar bred och gick att läsa, dock lite suddigt.

Det var då frågan dök upp. Vilken upplösning behöver jag scanna i för att kunna detaljstudera en bild på datorn och vara säker på att jag inte missar något som jag skulle kunna se med en stark lupp?

Jag antar nu att 600dpi räcker.

Leif...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.