Ska man välja digitalkamera eller system?

Lagringen

Ett problem med digitalkameror idag är de höga priserna på lagringskort (ca 2-3000 kr för ett kort som tar 20-40 bilder). Vill man fota mycket och ha hög upplösning på bilderna under en längre resa utan möjlighet att tanka ner bilder i datorn måste man ha gott om flis.

En hyfsad negativscanner kan man få för ca 10 000 kr så om man fotar mycket utan tillgång till dator så är nog en vanlig systemkamera fortfarande det bästa alternativet.

Men när lagringsmedia för digitalkameror går ner ordentligt i pris (vilket bara är en tidsfråga) så blir det nog som med CD- v LP-skiva skulle jag gissa.

Tyvärr, eftersom jag gillar gamla mekaniska saker :).

/J.
 
Lagring

Hej

Det verkar vara så att de flesta glömmer just lagringen
samt vad man ska visa släkt vänner osv. Jag föredrar definitivt ett album i soffan men andra istället för framför datorn..
Visst man kan skriva ut men hur billigt blir det??? färgskrivare av bra kvalite är inte billiga inte heller bläcket/vaxet eller vad man nu använder.

Hur är det med arkivbeständigheter på dessa utskrifter?
För att inte tala om arkivbeständigheten hos brända cd-skivor. Även om man har bilden perfekt lagrat på CD utan förluster vem kommer ha en cd-läsare om 25 år kanske ens om 10 år?

Jag bedömmer dessa frågor som jätteviktiga eftersom vi riskerar att bli historielösa i framtiden (och det skrämmande är att frammtiden inte alls är lång borta).

Visst ska man publicera bilderna på nätet eller i tidning (ej magazin) så duger en digital.

Personligen tycker jag att handlarna för konsumenterna bakom ljuset som inte informerar sina kunder begränsningarna med digitala tekniken. Fast det är klart att de flesta vill ju bara kränga så mycket som möjligt.

Ett alvarligt ämne värt att ta på alvar

/Stefan

P.s för att förekomma er jag är inte det minsta teknikfientlig jag försöker bara inse riskerna
D.s
 
Många pixlar är inte allt - några visioner

Jag är också lite kluven till digitaltekniken, men tror ändå att den vinner i längden. Några möjligheter och hinder...

CMOS vs CCD
Tror att när CMOS kommer ned i pris (<10 000 Skr) så blir det nästa revolution. CMOS har mer möjlighet till mer "filmlika" och "ögonvänliga" kvalitéer än CCD när det gäller hur exempelvis överexponerade delar i bilden ter sig (vattenglitter, metallblänk). Fler pixlar är inte allt - pixlarna behöver bli "bättre" också. Ge mig hellre 2 Megapix CMOS än 10 Megapix CCD!!! Men får jag välja fritt så...
http://www.foveon.net/tech_f16.html

eller ännu hellre 3-chip-teknologi:
http://www.foveon.net/prod_new.html

Ingen moiré, ingen interpolation= MUMSELIMUMSMUMS!

Lagringsmedia
När det gäller portabla minnen är det väl också bara att vänta på att minidiscar, DVD, hårddiskar etc. skall få slåss med varandra om att komma ned i pris och kapacitet. Flashminnen är ju fortfarande snuskdyra. Eller i längden: Varför inte Bluetooth i kameran och trådlös överföring via mobilen till din Internetplats?

Att CD:n kommer att bli föråldrad är säkert sant men innan dess kan man väl föra över till nästa generation media (DVD-RW?). Det är väl inte problem med att ha gamla filer på disketter (1.44 Mb) idag, i alla fall inte när det gäller tillgången på läsare. CD-ROM håller väl dessutom bättre än så.

Visning
Här kan man hoppas på att stora platta skärmar eller projektorer kommer ned i pris så att både TV och datorlagrade bilder kan visas på samma skärm vid soffgruppen istället för som idag vid datorn i arbetsrummet eller köket eller garderoben eller.. (Aj, stod det en symaskin där?) Det blir väl fint att köra dina egna "diashower" från datorn med fjärkontrollen i din hand.

Att sedan fotoalbum har känslomässiga och estetiska kvalitéer som inte så lätt ersätts är nog ganska självklart. Jag kan forfarande föredra att sitta och bläddra i NE i soffan framför att köra multimediaversionen på burken trots allt tingel-tangel som där bjuds. Likadant med böcker och tidningar - e-böcker och Palm i all ära.

Kanske blir det "Print-on-demand" eller liknande företag som vinner denna nisch. Du mailar över en 1Gb fil "Foto Nostalgica AB" och nästa dag kommer ditt album med "inklistrade" foton på högblankt papper och med dina ("handskrivna" på skrivplattan vid datorn) texter via posten eller dess ersättare...

Slutsats för min del
Privat är digitalt ännu för dyrt för riktigt (i tekniskt avseende) seriös fotografering men praktiskt och billigt vid måttlig ambitionsnivå. Jag avvaktar nog ett tag till, eftersom min systemkamera duger ett tag till.

I jobbet vinner digitalt. I mitt fall handlar det bara om att dokumentera och förtydliga så blir det både billigt och snabbt jämfört med vanlig kamera.
 
...

Håller med om att lagringen är ett stort problem, bränna ner på CD är väl det som gäller för tillfället. Hur länge en hembränd CD håller varierar säkert också ordentligt beroende på skivor, brännare och förvaring. Ombränning och byte till nya median är bökigt och lätt glömt. På jobbet har vi i arkivena fortfarande kvar en och annan gammal 8 tums floppy disk och sådana läser man inte var som helst.

Vad det gäller visning av bilderna så blir det inte så himla dyrt att skriva ut dem om man nöjer sig med den vanliga 10x15cm storleken. Jag har nyligen köpt mig en bläckstråle skrivare (Epson 890) som skriver ut bilder otroligt bra. 10cm brett foto papper på rulle kan användas vilket förhoppningsvis blir billigare än att klippa upp A4 ark. Jag har ännu inte hunnit med mer än några få provbilder så hur ekonomin blir kan jag inte säga ännu.
Epson lovar 20 års ljusbeständighet med rätt papper och rätt förvaring, hur sant det är återstår att se, men skrivare, bläck och papper utvecklas ju hela tiden. Så är man inte nöjd idag så lär det säkert finnas tillfredställande skrivare om några år med rejäl arkivbeständighet.

Vad det gäller CMOS censorer så sades det ju i början att en av fördelarna var att de var så billiga att tillverka…


Leif…
 
Media och CMOS

Det är klart att det är lite bökigt att föra över från olika media. Menade bara att man inte behöver bli överrumplad av teknikskiften. Bryr man sig om sitt bildbibliotek så tar man säkert sig tid till att föra över.

CMOS har POTENTIAL att bli billigt. Det tar väl lite tid innan fabriker har byggts upp och utvecklingskostnaderna betalats av första generationens prylentusiaster/proffs. Skulle inte heller bli förvånad om andra spelare än kameratillverkare dyker upp på denna arena. Varför inte Intel eller AMD?

//Magnus
 
Ljusstyrka och objektiv

En begagnad systemkamera kan man ju få för ett par tusen men bra objektiv är inte billiga.

Men för att få en motsvarande kamera som jag har nu F90x med 80-200/2.8 samt 24/2.8 + blixt osv så får man ju köpa en Nikon D1:a och det är ju inte billigt direkt.

Har själv en Digital Ixus och den är ju trevlig (enkel att altid ha med sig) så länge man skall ta bilder men den duger inte till kvällsbilder, blixtbilder eller sportfotografering. Så fort det blir mörkt så blir bilderna riktigt dåliga. Det kanske fungerar på bättre på en större digitalkamera men jag håller mig till systemkamera om man vill fotografera!

Jag har skrivit ut A3 bilder från den på en epson 1270 och det ser bra ut om det är soligt och ljust! 1600x1200 pixels blir 100 dpi och tittar man inte så noga så ser det bra ut!

Men Canon har ju en skapligt billig systemdigital och om några år kommer det att finnas massor med digitalkameror motsvarande Nikon D1 för rimliga pengar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
mikael.johansson Hur lätta stativ klarar man sig med? Fototeknik 11
68678 Hur gör man?? Fototeknik 6
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
danielfornell Var köper man billigast kameror i Europa? Fototeknik 7
Smilegal Hur framkallar man svartvita filmer? Fototeknik 8
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
berikh Diaduplikator. Vad skall man tänka på? Fototeknik 0
erington Hur gör man sekvensbilder? Fototeknik 5
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.