Bra vinterkamera?

En kamrat till mig utomlands som har tillgång till ett kylrum berättade att hans G11 stannade vid -39, buren utanpå kläderna. Från -25 gick slutaren påvisbart för långsamt.
En kamera och ett försök ger absoulut inga säkra indikationer men det visar i en viss riktning.
Canons blad till min G12 säger att driftemperaturen för batteriet är 0-40° dvs inte alls på vintern.
Om själva slutaren och kameran tiger de still. Säkert inte utan orsak,
 
OK, då har vi klarat av:
1. Anekdoter om gamla grejor (i detta fall mekaniska kameror). Det var bättre förr.
2. "Jag har en helt annan modell (kamera) som klarar sig bra."

Eftersom detta redan är avklarat så får jag försöka på nåt annat. ;-)

Ett tips är att ha kameran i en liten väska som du kan hänga runt halsen så att den ligger under tröjan nära din mage. På så vis är den alltid varm och god. Kortare stunder ute i kylan hinner inte kyla ner batteriet. Om du hade tänkt svettas jättemycket kan det vara idé att ha nån fryspåse runt kameran, men det brukar gå bra.
Reservbattrier har någon redan tagit upp, det kan ju vara en bra idé. Kolla om det bara är originalbatterierna som är kass på kyla, kanske är piratvarianterna på typ batteriexperten av nån annan sort?

Det nästan alltid bättre förr, eller väntan på något nytt som ska komma... :D
Jag efterlyste som sagt erfarenheter från andra moderna kompaktare som klarar kyla, och av de tips som kommit så tolkar jag det som att den modell jag har nu är ett undantag, och att de flesta kameror har inget problem med åtminstone måttlig mängd minusgrader.
 

avslutad210712

Gäst
Ja men frågan var - "Frågan är, hur och med vad fotar och filmar ni när det är kallt?" och då är det kanske rätt självklart att du får svaret - . "Jag har en helt annan modell (kamera) som klarar sig bra."
*L*
 
Endakameran som inte funkat för mig har varit en gammal digital kompakt och min ricoh grd2. I övrigt har alla mina kameror levererat. Storformatarn krånglar minst!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...