Vad gör ni med era foton?

Ja, brandrisk är inget att försumma. Vi ämnar skicka med en disk på nästa flyg till Sverige med förtrogna vänner. Över nätet är ett annat alternativ som har sina för- och nackdelar.
 
Var det någon som förvarade papperskopior hemma och negativen på annan plats på den tiden man fotade analogt? Inte så många skulle jag tro... Att ha backup på extern disk förvarad hemma är ju i samma nivå, dvs man är skyddad mot krasch men inte stöld och brand. Därmed inte sagt att man inte kan höja säkerheten, att ha extern förvaring är ju betydligt säkrare.
 
Jag vet en del som hade negativ i bankfack. såp svar ja.

Men med allt digitalt och så enkelt att flytta en kopia "ut i molnet" så har ju möjligheten att hantera detta säkert och enkelt ökat. Så istället för att undra om man gjorde så förr så kolla om det är värt besväret/kostnaden att göra det idag.
 
Jag vet en del som hade negativ i bankfack. såp svar ja.

Men med allt digitalt och så enkelt att flytta en kopia "ut i molnet" så har ju möjligheten att hantera detta säkert och enkelt ökat. Så istället för att undra om man gjorde så förr så kolla om det är värt besväret/kostnaden att göra det idag.

Att det fanns folk som förvarade i bankfack tvivlar jag inte på, däremot tror jag de var i minoritet jämfört med dem som hade allt hemma. Givetvis skall man inte vara bakåtsträvare, däremot kan det vara bra att få lite perspektiv på saker, det som idag klassas som säkert är ju betydligt bättre än det som var säkert för 5-10 år sedan. Standarden höjs och det är väl i mångt och mycket det som kallas utveckling. Sen är det ju betydligt större risk att en hd går sönder än att man drabbas av inbrott/brand.

Nu har inte jag koll på speciellt många molntjänster och vilka som är prisvärda/pålitliga men t.ex. dropbox kostar ju så pass mycket (sett till mina behov) att en extern hd är betald på några månader. Jag bor så pass nära pålitliga släktingar och bekanta att förvaring hos dem känns som det bästa alternativet för min del.
 
Osäker på vad din poäng är eller vad du argumenterar för om jag ska vara ärlig.

men för den som tycker det är värt besväret/kostnaden finns idag en uppsjö tjänster att skaffa sig säkerhet till ett pris om man bara kunder drömma om förut.

För 49 spänn i månaden kan jag lagra precis hur mycket jag vill. Allt jag lägger på min disk flyttas ut automatiskt och raderar jag nått av misstag kan jag hämta tillbaka det inom 30 dagar.

Ingen tvingar dig att göra något sånt, om du vill köra på en egen hårdisk så gör det, jag bryr mig faktiskt inte. Men 40 kr per månad kallar jag inte dyrt för att få en molnbaserad backuptjänst om bara fungerar.
 
Den här diskussionen påminner mig om mobiltelefoner, nämligen att alla plötsligt skulle vara tillgängliga dygnet runt och att man aldrig stängde av sin telefon på natten. På den tiden när man hörde sådant brukade jag alltid lite försynt undra hur många som brukade dra ut telefonjacket till sin hemtelefon när de gick och la sig på kvällen. :)

Vad det gäller förvaring av hårddisk så har jag personligen min(a) i ett brandklassat kassaskåp. Förvisso kanske inte det bästa hur säkerhetssynpunkt men tillräckligt säkert för att väga upp de praktiska fördelarna med att ha allt hemma. Skulle det ta sig så illa att kassaskåpets innehåll blir förstört så skulle jag nog sakna det, men det finns andra, betydligt viktigare saker som jag skulle sakna mer än bilderna. Nu har jag inga egna barn, men jag misstänker att de som har skulle lida mer om barnfotografierna försvann än om semesterbilderna var borta, så det får väl var och en avgöra efter tycke och smak.
 
Jag tycker att bilder gör sig bäst på papper, i mina ögon bästa backuppen!
Det är inte säkert att du kommer att kunna läsa av dina gamla hårddiskar eller läsa dina gamla filformat i framtiden. En bra utskrift/print på bra papper med bra bläck och en bra montering gör att dina bilder kommer att överleva dig med råge! Är inte bilderna tillräckligt bra för en utskrift? Då är de kanske inte så mycket att spara på ändå...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...