Fridykning kontra tubdykning

Mycket skiljer

Hej Erik

Det är mycket som skiljer på fri- kontra tubdykning.
Jag kör på en liten lista som kanske kan hjälpa.

- Priset. Det är avsevärt mycket billigare att fridyka.

- Tiden. Kortare tid under vattnet, men också kortare tid att packa grejorna.

- Det finns säkerhetsrisker med båda formerna men man är mer utbildad som sportdykare. Vem som helst kan köpa snorkel,fenor och mask... Man kan också utbilda sig inom fridykning. Tag kontakt med en dykklubb i närheten.

- Du kan certifiera dig inom fridykning, men de diciplinerna är svårare än inom sportdykning.

- Du dyker alltid två och två inom båda grenar.

- Många ungdomar börjar med fridykning och vanligt är att tävla vem som dyker djupast samt andhållningstävlingar, vilket är en säkerhetsrisk.

- När teknik och kunskap (säkerhet) går hand i hand så är det fantastiskt att med bara ett andetag känna sig viktlös en stund och segla omkring i vattnet och kika sig omkring.

- En fridykare blir som regel även en bättre sportdykare.

Detta var vad jag kom på för närvarande och jag har säkert missat massor, men det lämnar jag för andra att fylla i..

Mvh
Roger Gillberg
Fridykarinstruktör och sportdykare
 
En liten...

...liknelse.
Hej Erik!
Tänk dig att stå på furstutrappan och se på naturen.
Ta ett djupt andetag. Spring ut i gräset och titta på så mycket du hinner innan du måste springa in igen.
Tänk dig sedan att gå en skogspromenad på 45 minuter där du kan stanna och titta på vad som helst som verkar intressant...
Svårt att jämföra eller hur!
 
Jag håller med!

Jag måste säga att jag håller med Mathias där, för man springer ju inte så bra i sportdykarutrustningen, visst...
...men känslan!


/Roger
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.