Vanliga dykolyckor? Utrustningsvård?

Varför inte parlina?

Sikten kan ändras väldigt snabbt om man t ex råkar röra upp slam från botten och då är det väldigt lätt att tappa kontakten med den du dyker med.

Hur gör du när du ska göra 40 m dyk på östkusten eller nattdyk. Simmar du och håller i din parkamrat?
 
Re: Varför inte parlina?

För det första sa dyker jag inte med dykare som inte klarar att avväga sig och da försvinner problemet med bottensediment, jag tycker att det är fel att använda parlina istället för att lära sig avvägning.

Gällande nattdyk sa använder man bade stroboskop och lampor sa ser man varandra bättre än under dagsljus.

Skulle sikten bli ohanterbar sa säger jag det igen, hall handen med din parkamrat och ta dig upp till ytan. Dyker man teknisk dykning sa blir det anerlunda för da använder man linrullar.. (men inte parlina)
 
Re: Säkerhet

Sunkist; sa:
För att dyka säkert ska man alltid ha någon ovan ytan som kan larma eller hjälpa till vid olycka. Dyk alltid med parlina (ca 2m lång) om sikten är nedsatt (svenska vatten). Gör inte längre dyk än att du kan gör FU (fri-uppstigning).

Ytorganisation är att rekommendera.

Jag dyker hellre utan parlina - jag vill inte dyka med någon som inte håller koll på mej lika bra som jag håller koll på honom/henne. Vid för dålig sikt påbörjar jag inte eller avbryter dyk.

Möjligheten till fri uppstigning påverkas väl inte av dykets längd, det enda som hindrar en är väl om något är i vägen t ex ett vraks innanmäte eller en grottas tak ("overhead environment"). FU är väl upp till ytan snabbt och kom ihåg att inte hålla andan (annars risk för lungsprängning).
Däremot håller jag med om att man som oerfaren bör undvika att dyka så länge att det krävs etappuppstigning. Visst bör man ta ett säkerhetsstop på 5 m efter ett djupt dyk men om tabellen inte kräver det så har man större marginaler.

/Patrik
 
Re: Re: Säkerhet

tango; sa:
Visst bör man ta ett säkerhetsstop på 5 m efter ett djupt dyk men om tabellen inte kräver det så har man större marginaler.

/Patrik

Ett säkerhetsstopp är sällan en dalig idé, det finns ingen anledning att inte alltid göra ett säkerhetsstopp.
 
Tur

Tur att du finns "Patric B" och kommer med vettiga inslag och kommentarer här! Håller med dig i denna debatt. Såg dessutom en (enligt mig då) livsfarlig parlina igår på den dykbåt jag var ute med... typ bara en lop kring handleden modell "enklare strypsnara utan stopp" lillaöglan var typ 1 cm stor bara så repet kunde glida. Försök få av den du med torrhandskar och lite drag jojo lycka till... ska man nu ha parlina borde det inte finnas snabbkopling då?? Vet dock väldigt lite om parlinor så de finns det kanske.
 
Re: Re: Säkerhet

FJS90/91; sa:
Är sikten så dålig att man inte kan se varandra på armlängdsavstånd så bli på land..

Mycket väl stämt!

En liten kommentar om utländska (och svenska) dykarrangörer... Om man dyker med en sådan som bryter mot de av "systemet" föreskrivna säkerhetsreglerna, anmäl då detta till organisationen!!! Dessa regler finns för våran säkerhet! Och de som bryter mot dem skall inte ägna sig åt att leda andra på dykning... Om man själv vill ta onödiga risker finns det inga förbud mot det, men f-n ta den som gör det med andra människor (dvs dykare).

Mvh
Niklas (PADI Divemaster)

Dyk lugnt!
 
Re: Tur

Såg dessutom en (enligt mig då) livsfarlig parlina igår på den dykbåt jag var ute med... typ bara en lop kring handleden modell "enklare strypsnara utan stopp" lillaöglan var typ 1 cm stor bara så repet kunde glida. Försök få av den du med torrhandskar och lite drag jojo lycka till...
Låter som en helt vanlig parlina. Ska den av använder man kniven. Snabbkoppling har jag aldrig sett.

Varför skulle en sådan lina vara livsfarlig förresten? Parlinan har både för- och nackdelar och alla uppskattar den inte, men den brukar inte trassla sig och jag tror inte att det finns olyckor som dokumenterat berott på användning av lina. Å andra sidan är det väl tveksamt om det finns dokumenterade fall där den räddat liv.
 
Re: Re: Re: Säkerhet

När jag har dykt med någon arangör så har jag krävt att få planen för dyket presenterad för mig, dykplatsen ovan och under vatten beskriven och kollat in ytorganisationen. På ett bra dykcenter behöver man inte fråga, denna info ingår i planeringen.
Vid ett tillfälle, när jag bara hade OW-cert, ville ledaren gå djupare än 18 m. Jag informerade då att jag bara var utbildad för 18 m och därmed inte kunde vara med på det dyket, varvid han fick planera om. Tror ingen i gruppen led av det utan fick en bra upplevelse ändå.
En gång (i Spanien) avbröt vi dykningen, arrangören meddelade att vi kunde glömma att få tillbaka pengar. Jag och mitt sällskap sade att vi gladeligen betalade för att slippa hamna på sjuk- eller bårhus.

Ta dig tid att reda ut planering mm innan, även om det finns språkförbistringar. Kanske det brukar gå bra att ta ner nybörjare för djupt i grov sjö, men vad säger att _du_ klarar något du inte tränat på under kontrollerade förhållanden? Det är lätt att bara hänga på "tuffingarna" med tjockaste logboken och största kniven, men det gäller att fundera på vad du vill och kan. Och det är lättare att reda ut saker och ting på land innan, än under vattenytan.
Om du dyker efter din förmåga så är dykning säkert och du har underbara upplevelser framför dig.

/Stina
Totalt igenrostad NAUI rescue som inte blev så lite sugen av att skriva detta inlägg...
 
jepp!! Lyssna på Stina. Dyk aldrig om minsta tvekan uppstår och låt dig inte förledas av fräcka dykledare. Det är alltid bättre att avbryta i båten än i vattnet.
 
olyckor vid ytan

Någon undrade över hur det kan hända så mycket olyckor vid ytan! En sak det kan bero på är att luften i lungorna från 10 m djup expanderar till dubbel volym vid ytan glöm alldrig regeln att alltid andas! Gå aldrig upp snabbare än luftbubblorna du har runt dig! Annars kan man orsaka lungskador! Va försiktiga med att pumpa i för mycket luft med inflatorn när ni stiger upp! Stig upp sakta sakta och andas hela tiden då är det ingen fara med den saken. Håll båda händerna uppåt och se uppåt och efter eventuella föremål du kan slå i på väg upp! SIMMA LUGNT
 
Drunkning på grunt vatten

En annan sak, som många inte tänker på är att drunkningsolyckor med fylld flaska på grunt vatten finns med i statistiken. Jag är ju singeldykare som uteslutande måste lita till mig själv och det sämsta man kan hitta på och som garanterat slutar med drunkning är att gå i vattnet med riggen på, ventilen avstängd, ta på fenorna stående i detta läge och sen halka baklänges i strandkanten. Det inträffar tyvärr att folk gör så.

Mitt sätt, som inte kan gå fel, är riggen på, luften på, helmasken påtagen och SEN ner i vattnet. Har man luft är det inte hela världen om man snubblar och för att vara på den säkra sidan tar jag aldrig på mig fenorna i ytan utan lägger mig på rygg på ett par meters djup och drar på dom och sen är det en enkel match att börja simma. För att göra det ännu säkrare i dåliga strandkanter eller där det är mycket sten att snubbla på så kryp på alla fyra tills du flyter.
 
Tråden är ju gammal, snudd på antik, men ämnet kan ju rimligen intressera än i dag så därför skriver jag några rader ändå.
Min dykkarriär inleddes med en minst sagt undermålig utbildning (här i Sverige) och så här i efterhand så kan jag bli riktigt förb-d på den instruktören och de risker hon därmed utsatte oss för. Själv hade jag för lite att jämföra med för att förstå hur lite jag kunde. Tack och lov är jag en försiktig person, så jag tog det lugnt i början. Efter några svajiga dyk i små grupper med hygglig säkerhet i snälla vatten, men ständigt med andan i halsen, så hade jag den stora lyckan att hamna på en lite lyxigare resort. Den hade en egen dykshop, för det "ska" man tydligen ha, men 99% gäster 60 + som inte ville dyka. Så när jag gjorde entré där så blev jag varmt välkomnad och de lade mycket energi på att verkligen lära mig allt det jag faktiskt inte kunde. Jag var enda betalande dykaren med 1-2 instruktörer, plus deras gode vän från Frankrike som var undervattensfotograf, med mig ut på varje dyk... Efter den veckan kände jag mig trygg i vattnet på ett helt nytt sätt, men det var också då jag förstod hur illa det varit innan.
Jag skulle rekommendera alla att vägra acceptera en OW om man inte känner sig helt trygg i vattnet! Se till att du är helt trygg med avvägning. Du ska inte bara klara de olika övningarna (tömma mask etc), du ska klara dem utan att bli stressad eller nervös. Låt ingen instruktör ge dig ett godkännande bara för att kunna avsluta kursen & casha in kulorna (som vår gjorde...).
/F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.