Tips Filippinerna

Min dyrundresa börjar ta form. Åker till Sipadan den 17 mars. Skippar Layang Layang och Sangalaki, Bunaken på Sulawesi i Indonesien, är för krångligt eller ej prisvärt att ta sig dit direkt från Borneo. Det får bli Filippinerna istället. Kommer isf att landa på Manilla ca den 23:e +-1 dag.

Vad finns det för toppplatser där. Vill gärna se valhaj, men prosafari har bara grupputfärder från Donsol, så där föll den möjligheten. Vet någon om andra dygutfärder från Donsol, eller valhajplatser på andra ställen eller bara bra dypkställen?

Det jag har kommit fram till såhär långt i mitt letande är att Layang Layang på Borneo är tokdyrt och inte värt priset, när Sipadan kostar väsentligt mindre. Sangalaki är för svårtillgängligt då det inte längre finns ett dykcentre på ön utan man får bo på Derawan, och att det bara går grupputfärder ut från Berau. Annars verkar det fräckt med att ta färja från Terawan till tarakan för att flyga söderut med ett litet propellerplan till Balikpapan för att flyga vidare mot Jakarta och Sulawesi/Bali. Men det är ändå för krångligt att ta sig till Bunaken och att åka tillbaks hela vägen till Singapore eller Kuala Lumpur bara för att föyga ner över Borneo igen känns som en "waste" och man förlorer minst en dag.

Synd, för det hade varit en fin turisttur att knyta ihop Borneo med Bali och Sulawesi i Indonesien med Fillipinerna och sen tillbaks till Singapore/KualaLumpur. Hade blivit en effektiv fyrkand runt området.

Tjing
Anders
 
Förr i världen fanns en flyglinje: Denpasar- Manado-Davao, den flögs av Silk Air. (Jag flög den 2006) Likaså tror jag Merpati hade eller har, idag samma linje. (Denpasar- Ujung Pandang- Davao)
Denpasar- Cebu finns ju ändå, om det är till hjälp.
Vill du flyga Denpasar-Balikpapan så är det väl inga problem heller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
oliveeer_94 Dykvideo Röda havet, ge mig tips och betyg! Dykning 3
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
efred Liveaboard-tips? Dykning 4
andzze Tips om dykutfärder Sipadan Dykning 1
anryy Tips om Galapagos! Dykning 2
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6
Freija Dykdator - tacksam för tips! Dykning 3
Peter0lofsson Videoklipp-tips! William Trubridge fridyker helt galet! Dykning 2
skogsmann Tips liveaboard Egypten Dykning 2
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
bo5840sv Tips om dykning från Koh Lanta Thailand Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
Joqe Tips på Liveaboard Dykning 1
toxikon Tips om dyk i borneo Dykning 6
Hangö-tips? Dykning 2
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
_scuba_ Liveaboard på Filippinerna med M/Y Vasco? Dykning 0
Gaby Dykning runt Filippinerna Dykning 11
Dudster Var dyker man på Filippinerna i Okt? Dykning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.