Dyka efter rent guld

Själv, även om jag har dykcert, har jag faktiskt svårt att se hur ett cert skulle kunna hjälpa i denna situationen. Djupet är som sagt max 6-7 meter och det är inte flaskor de skall dyka med. Cert i alla ära men så jäkla mycket förutom sunt förnuft + det som går att läsa på internet på en timme lär man sig inte.

Dyker ni i skift med slangen bör ni förhoppningsvis inte få så mycket mer än 3-4 timmar på det djupet. Om ni upplever yrsel och huvudvärk eller allmänt mår piss så ta en vilodag. Ni har ju gjort detta förut.
 
Ett cert hjälper kanske inte men då hade man redan haft svaren på vad som är farligt istället för att fråga om det är farligt.
Metoden att dyka med slang från en lågtryckskompressor är inte ovanlig. Den kallas för "Hookah" och det finns kurser i det med, såväl som massor att läsa på nätet.
http://www.keeneengineering.com/pamphlets/howhookah.html
Riskerna med en icke anpassad kompressor är dels att den suger i sina avgaser och dels att oljan sönderdelas vid kompressionen till andra giftiga grejor, bla.a kolmonoxid.
På 7m djup får man i sig nästan dubbelt så mycket som vid ytan och vid fysiskt arbete i strömmande vatten är luftförbrukningen mycket stor.
http://www.konsumentverket.se/foretagare/foretagsakerhet/Sport-och-fritid/Konsumentverkets-rekommendationer-for-sakra-dyktjanster/Luft-for-dykninggaller-livet/
Kompressorn lagar inte sig själv för att man tar en vilodag. Om den förste känner sig sjuk så bör nog inte den andre gå ner innan man vet vad som är fel.

Det vore trist om ett häftigt äventyr blir en tragedi bara för att någon som inte har en aning skrivit på ett forum att riskerna är försumbara. I sådana här trådar bör man bara skriva vad man VET och inte spekulera.

I övrigt tycker jag att det skulle vara skitkul att få höra mer om äventyret, både det gågna och det kommande!
 
Ett cert hjälper kanske inte men då hade man redan haft svaren på vad som är farligt istället för att fråga om det är farligt.
Metoden att dyka med slang från en lågtryckskompressor är inte ovanlig. Den kallas för "Hookah" och det finns kurser i det med, såväl som massor att läsa på nätet.
http://www.keeneengineering.com/pamphlets/howhookah.html
Riskerna med en icke anpassad kompressor är dels att den suger i sina avgaser och dels att oljan sönderdelas vid kompressionen till andra giftiga grejor, bla.a kolmonoxid.
På 7m djup får man i sig nästan dubbelt så mycket som vid ytan och vid fysiskt arbete i strömmande vatten är luftförbrukningen mycket stor.
http://www.konsumentverket.se/foretagare/foretagsakerhet/Sport-och-fritid/Konsumentverkets-rekommendationer-for-sakra-dyktjanster/Luft-for-dykninggaller-livet/
Kompressorn lagar inte sig själv för att man tar en vilodag. Om den förste känner sig sjuk så bör nog inte den andre gå ner innan man vet vad som är fel.

Det vore trist om ett häftigt äventyr blir en tragedi bara för att någon som inte har en aning skrivit på ett forum att riskerna är försumbara. I sådana här trådar bör man bara skriva vad man VET och inte spekulera.

I övrigt tycker jag att det skulle vara skitkul att få höra mer om äventyret, både det gågna och det kommande!

Skriver under på exakt samma text. Livsfarligt att rekommendera det vissa gör i denna tråd!

// Jocke
 
Jag har för mig att det var mellan 6 och 8 meter djupt på ett speciellt jobb jag var och då körde jag full dag bara med avbrott för mat och kaffe. Luften levererades av en 6 kubiks dieseldriven kompressor, ni vet en sån man har till bergborrning, och filtren var en avvattnare och ett litet kolfilter. Kompressorn hade, som alla mindre dieselkompressorer, bara en liten huv över slutröret från ljuddämparen. Inte blev jag sjuk heller trots enkel gammal utrustning och långa dykpass. Detta var vardag för 25 år sen för otaliga yrkesdykare.


Kom ihåg nu att jag aldrig sagt att det var rätt att dyka med sån utrustning, bara att alla gjorde det och yrkesdykarna har alltid varit ett segt släkte som slitit på antika grejer, just för att det fungerade så bra.
 
Undrar bara hur Ni skall göra
med tanke på alla risker att dyka utan kunskap
Lungbristning kan uppstå bara från 1 meters djup.
Hoppas verkligen att Ni avstod ifrån det.
 
Bättre sent än aldrig

Hej!
Såg just den här tråden och vill börja med att gratulera till fyndet.En riktigt fin nugget där.
Dykningen förefaller överstånden och verkar ju gått bra,det glädjer mig.
Jag känner ju inte till hur ni resonerar eller er vana att leta tex guld, så iallafall jag skulle tycka att det var väldigt intressant att höra hur terrängen och förutsättningarna såg ut och höra eran berättelse från äventyret.

Använde ni en dredge eller? Hur såg flodbotten ut?
Hur såg för övrigt hela flodsystemet ut?Fanns där något vattenfall och att ni isåfall vistades i dess lugna vatten?
Mycket frågor här men det skulle vara roligt att få höra...
Vaskade ni något från stränderna? Hur påverkar regnperidorna flödet i floden?
 
Varför åka hela vägen dit när du kan dyka efter guld här hemma?

Några av mina fynd har varit guldringar
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/3039/283882.html
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/3039/282646.html

Här finns fina ställen att vaska guld på.
http://www.guldstrom.se/se/wash/guldvaskning.html

Du har onekligen hittat en del "guld" där men att detektera vid någon badstrand hemmavid går nog inte riktigt att jämnföra med att prospektera guld på Borneo,eller hur?

I brist på annat så finns ju alltid Ädelfors ,där går det nog alltid att vaska fram något...
 
Vit man som åker till ett utvecklingsland för att leta guld... Är det bara hos mig som det ringer en liten varningsklocka?

Det framgår iof inte i inläggen vart guldet/pengarna går?!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
danjeeel Dyka utan cert? Dykning 52
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
frostic Bristningar i huden efter dyk? Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...