Vrak längs västkusten

Till sommaren tänkte jag åka på en tur längs västkusten och fridyka lite...
Så jag undrar om det är någon som känner till någon vrak längs västkusten som ligger på mellan 5 - 15 meters djup och där det är lätt att ta sig ut till vraket.


//Fredrik
 
De flesta vrak jag känner till ligger på djupare vatten. Kontakta dykcetra längs kusten. Aquarius dykcenter (Onsala-halvön) tel 0300-64385 är ett tips! Om inte annat så ligger den ju i Kungsbackafjorden- en av landets endast två fjordar, så det är väl värt ett besök!!!!
 
Lysekils hamn ligger en sjunken större fiskebåt bryggan rakt utanför H2O dykcenter. Det ligger på 10-15 m har jag för mig. De är väl inte så glada att man dyker där men fridykning är väl ok. Buslätt att ta sig dit.

Söder om Kemira (fabrik) i Södra Helsingborg ligger ett säkrat lastfartyg med boj 7-14 m har jag för mig. En stunds simmande med helt ok
 
Färjeläget till Bohus Malmön

Hej !

Det finns ett stenkrossarfartyg på 2-15 meters djup vid färjeläget till Bohus Malmön i Smögentrakten. Se beskrivning på dykdatabasen här på utsidan.se
Simma inte in i vraket !

Detta vrak finns beskrivet i tidningen DYK för c:a ett år sedan.

Vraket ligger nära en vattenskidklubb, prata med båtförarna där innan du hoppar i slipper du otrevliga situationer.
 
Vrak på västkusten

Finns resterna av ett vrak ute vid Pater Noster. Tror att skären heter Grösslingarna. Där ligger resterna efter ett lastfartyg som förliste i en storm på 60-talet. Akterskeppet står rätt upp på botten. Tror botten (sand+fartygsplåtar) är ca. 12 m. Kräver lugnt väder.

I Göteborgs södra skärgård ligger vraket efter Albert Höögh, en dansk bark av stål. Gick på land i en vinterstorm i början av seklet. Är i storlek med Barken Viking, som idag är restaurang och hotell i Gbg. Längd ca 80 meter.
Denna ligger på sluttande botten. Fören ligger grundast på ca. 17 m. Rätt intakt med snyggt akterparti!

slutligen... Det lär ligga ett vrak på utsidan av Herrmanö, norr om Käringön. Har försökt att hitta det. Dock utan resultat. Ryskt, stål, 4000 dödviktston. har hittat ett ankare, över 2 m långt. Dessutom snygga jättegrytor på ca 15-20 m.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.