Om ljud är viktigt så välj kamera med mic-ingång. Vindbrus är svårt att få bort, det är inte för inte reportrar på TV och radio har gigantiska pälsar på sina mickar då de är utomhus och spelar in.
Jag har skaffat en portabel ljudinspelare (H2). Den har suverät ljud, lagrar mp3 eller okomprimerat. Ställbar känslighet och lagrar på SD kort. spelar man in ljudet separat så får man lite mer pyssel med att synka tyvärr.

Här är kompaktkamerornas kompromisser tydliga, bra ljud går inte att få. Dedikerade videokameror har ofta mic-ingång. Skall du bara filma så köp en videokamera, kompromisser går att leva med men är inte kul. Man kan åka långfärdsskridskor med hockeyrör men hur kul är det?

Jag har en numera gammal DV kamera som saknar micingång, dålig ljusstyrka och kass vidvinkel. Men den är skön att filma med och det blir mycket bra resultat (på bilden).
 
Nu har cyberphoto svarat:

Rent generellt så är en bra videokamera (som t.ex FS100) alltid bättre än en digital stillbildskamera vad gäller videofunktionen ...

Bortsett från de riktigt dyra kompaktkamerorna som filmar i full HD-kvalitet.
Då blir bildresultatet bättre från en sådan, under förutsättning att man kan se materialet i full HDkvalitet förstås.

En minneskortskamera som FS100 är både liten i storlek och relativt tålig, så jag tror inte att det ska vara något problem att "springa runt" med den ...​

Kanske ska köra på en FS100 då.
 
Ser ut att vara en trevlig kamera. Bra pris också skall man ha en billigare kamera får man nog sno en.

Att kameran är liten och lätt tror jag är avgörande om man skall släpa med sig den ut.

Hellre en kamera i skogen är en som ligger hemma och samlar damm.

Se till att lägga ut lite filmer också

Hans Friedel
 
Hoppas du blir nöjd

Det som möjligen skulle tala till kompaktkamerornas fördel är att de har mera vidvinkel.

Jag sätter ett litet frågetecken för Canonmodellen FA100 zoomomfång. 37 gånger optiskt borde innebära väl mycket kompromissande.

Den dyrare modellen Canon HF100 har 12 gångers zoom och optisk bildstabilisering.

Vill du ha en mer robust kamera kan Panasonic SDR-SW20 vara ett alternativ kolla upp den också på Cyberphoto. "Denna kamera har egentligen endast en riktig nackdel och det är en relativt medioker bildkvalitet i de flesta förhållanden. Detta fungerar dock för den som inte ställer för höga krav på just detta (lägga ut material på webben t.ex.). För den som istället prioriterar en robust konstruktion som klarar det mesta av väder och vind, så kan det ändå vara ett vettigt val."


Thure
 
Det som möjligen skulle tala till kompaktkamerornas fördel är att de har mera vidvinkel.

Jag sätter ett litet frågetecken för Canonmodellen FA100 zoomomfång. 37 gånger optiskt borde innebära väl mycket kompromissande.

Den dyrare modellen Canon HF100 har 12 gångers zoom och optisk bildstabilisering.

Vill du ha en mer robust kamera kan Panasonic SDR-SW20 vara ett alternativ kolla upp den också på Cyberphoto. "Denna kamera har egentligen endast en riktig nackdel och det är en relativt medioker bildkvalitet i de flesta förhållanden. Detta fungerar dock för den som inte ställer för höga krav på just detta (lägga ut material på webben t.ex.). För den som istället prioriterar en robust konstruktion som klarar det mesta av väder och vind, så kan det ändå vara ett vettigt val."


Thure

Jo jag har funderat på panasonicen också, men jag fimpade den pga att den hade "medioker" kvalitet. Canon FS100 ska vara mycket bättre, och fick fint omdöme hos cyberphoto:

Ger riktigt bra bildkvalitet i sin prisklass och ett extra plus för ingång för extern mikrofon. Vi är faktiskt så imponerande att betyget nästan blev "Toppklass" men egenskaperna i lite sämre ljusförhållanden räcker inte riktigt ända fram. Helt klart är den med god marginal ett "Bra köp". Rekommenderas varmt.​

Och jag har nog inte möjligheten att hosta upp 7 papp just nu. Men det är ju helt klart en synpunkt det där med vidvinkeln!
 
atc2k kassi snö....

Kjell & Company http://www.kjell.com/ har “julpris” (999 SEK) på Oregon Scientific ATC2K

50728.jpg


Men det är kanske så att “julpriset” helt enkel är rea nu när efterföljaren ATC3K finns till försäljning, och dessutam några kronor billigare än Kjell & Companys ordinarie pris på 1499 för ATC2K.

Se Hassex länk för ATC3K http://www.sportkamera.se/product_info.php?cPath=29&products_id=103

Per

Hej!
Jag lånade en kollegas actioncam 2k förra årets skidsemester i Frankrike och snö blir gråvit- helt utan kontraster - ingen som helst känsla i bilderna för hur brant eller flakt det är, knappt att man ser skidspår om det inte är strålande solljus. Glad att jag inte köpte en sådan. Hade den monterad med gummiband runt hjälmen och den satt inte så fast och vid mindre nypistat så hoppar bilden i takt med min åkning. Ljudet blir inte helt oväntat mest vindbrus.
Det är också svårt att "skottställa" kameran så man vet att man filmar rakt fram, och inte himmel eller skidspetsarna. Detta skulle kräva en realtidsskärm/monitor.

Batteritid i kyla var också ganska kass - några timmars inspelning på 2*R6 - du måste ha med nya batterier för en dag. Minneskort på max 2 GB gör att du måste ha möjlighet att tanka äver till annat medium - och där hade jag lånat en bra disk med minneskortsläsare.

Funderade också på en en Panasonic SDR-20SW men efter att ha läst flera recensioner så släppte jag den tanken också.

Tyvärr gäller nog att man får vad man betalar för och bra vitbalans i snö verkar vara dyrköpt.

www.sportkamera.se har dyra men antagligen bra lösningar men min ekonomi ha rinte perioriterat detta, ännu ;-)

/Patrik, som ska prova att filma lite med Olympus mju 770 SW som hitills bara använts för stillbilder
 
En tråd i min smak!

För att rotera videoklipp i Windows Movie Maker, högerklicka på klippet i tidslinjen > Videoeffekter... > Rotera 180 grader > Lägg till. Går att göra i så gott som alla redigeringsprogram på marknaden, rätt grundläggande funktioner.

Att montera kameran på ispiken har jag länge funderat på men aldrig kommit till skott med, finns ju små smidiga kulleder som jag tänkt montera på piken. Sen kan man vinkla runt kameran lite som man vill för olika vinklar och vrår. Viktigt dock att inte ha kameran kvar på piken när man pikar, det blir rätt många G...

För att konvertera .mov-filer så de går att använda i Windows Movie Maker är det bäst att helt packa upp dem till okomprimerad .avi först. Tar massor med plats på hårddisken dock men har man inte tänkt redigera om sina filmer i efterhand kan man slänga .avi-filerna och spara .mov. http://www.virtualdub.org/ borde kunna göra detta, då kan man även passa på att filtrera bort kameraskak och liknande så man får "steady-cam". Lite pillande att få till parametrarna men fantastiskt resultat. Hade ett enklare mov->avi program tidigare men har glömt vad det hette efter ominstallation av datorn.

Bättre är dock att använda ett mer riktigt videoredigeringsprogram men de kostar ju en slant (om man inte tankar ned ett fulprogram från Internet). Kör själv med Adobe Premiere CS3, det är en rätt hög inlärningströskel på det programmet men fixar det mesta. Klarar att redigera .mov utan extrasteg om man bara har installerat Quicktime på datorn.

Tidigare tipsades om en kamera som hade halv-HD i 15 fps. Undvik! 15 fps är helt oanvändbart för video. Minst 25 fps behövs för att inte ge ryckig bild, mer är bättre för de gånger man vill göra slow motion effekt i efterhand. Vill man göra en mer time-lapse liknande film kan det dock vara användbart med lägre fps för att slippa få så stora filer, men hur ofta gör man det (och när man väl gör det, kommer man ihåg att ändra inställningen?). :)

Vad gäller skridsko och filmning torde grundkravet vara att kameran är vattentät, rätt vad det är ligger man där i vaken och plaskar.

För webbpresentation räcker 640 x 480 i upplösning ganska långt men mer är så klart bättre. Tycker man YouTube har för låg kvalité finns Vimeo och fler sajter som stöder mer upplösning. Men det är synd att prata om 640 x 480 som dåligt, en vanlig DVD har upplösningen 720 x 576 (i PAL, NTSC har 720 x 480 men en annan aspektratio).

Jag har gjort en hel del skridskofilm med en äldre Panasonic Lumix (finns att skåda här, sök på långfärdsskridsko i nedre sökrutan). Jag har även filmat en del med olika Canon Ixus och den har avgjort bättre mikrofon men skapar rätt stora filmfiler.

Nyligen har jag testat en VholdR samt en VIO POV.1 för happymtb.orgs räkning. Just nu är tyvärr forumet nere så jag länkar inte till testet (VIO POV.1 är inte publicerat än, kommer på fredag).

Man kan dock se dessa fyra kameror testade sida vid sida i denna video, notera att det är originalljud: http://www.youtube.com/watch?v=bYP5PzD4Zmo Har även råfilerna från detta test men de ligger också nere just nu. :(

VholdR ska man hålla sig borta från men VIO POV.1 tycker jag är trevlig. Onödigt klumpig efter vad trådskaparen söker dock men vattentät. Lekte lite med att sätta kamerahuvudet under isen riktat uppåt, blev en kul effekt men inga skridskor den dagen tyvärr.

66° vidvinkel (motsvarande 28 mm) är i min värld minimum för en kamera, men filmar man skridsko tycker jag det är för utzoomat. Mer vidvinkel ger sämre fartkänsla och saker blir små prickar bara. Panasonic-kameran har 55° (motsvarande 35 mm) vilket är värdelöst i många sammanhang men på sjön har jag nästan aldrig tyckt det varit för inzoomat.

Min önskekamera är stor som en Ixus, klarar full HD i minst 120 fps, minst 66° vidvinkel, stötsäkrad och vattentät. Givetvis lagring på SDHC-kort. Man kan alltid drömma...
 
Just ja, ATC?K-serien har jag personligen aldrig testat men flera hävdar att filmkvalitén är under all kriktik. Ska försöka få loss ett par för test i framtiden.

GoPro har jag en del erfarenhet av dock, iaf. en tidigare version. Den behöver helt nya batterier och lägger av när mer än halva batterikapaciteten kvarstår. Har tänkt modda den med ett LiPo på 3,6 V för att se om den blir gladare av det men inte kommit till skott än. Kameran är dessutom buggig och kan stänga av sig vid de mest oväntade tillfällen. CMOS sensorn är inte heller något under av bildkvalité, kolla t.ex. denna video: http://www.youtube.com/watch?v=xamfW_9WeR0 Vid sidan-filmningarna är min vanliga Lumix men "on board" är GoPro. Förvisso en hel del vatten på banan som stänkte ned linsen men ändå...
 
Panasonic SDR-H50

Nu har jag blivit tipsad om ännu en kamera, Panasonic SDR-H50. Den är på rea på Dustin och är en HD-kamera med hårddisk och SD-kortplats. Den håller ungefär samma storlek som Canon-kameran.....

Att det ska vara så svårt..
 
En tråd i min smak!

66° vidvinkel (motsvarande 28 mm) är i min värld minimum för en kamera, men filmar man skridsko tycker jag det är för utzoomat. Mer vidvinkel ger sämre fartkänsla och saker blir små prickar bara. Panasonic-kameran har 55° (motsvarande 35 mm) vilket är värdelöst i många sammanhang men på sjön har jag nästan aldrig tyckt det varit för inzoomat.

Min önskekamera är stor som en Ixus, klarar full HD i minst 120 fps, minst 66° vidvinkel, stötsäkrad och vattentät. Givetvis lagring på SDHC-kort. Man kan alltid drömma...

Tack för långt svar! Det jag hade velat se i ditt test ovan var en filmkamera, typ
Panasonic SDR-H50 ( http://www.dustin.se/pd_5010202809.aspx )
Canon FS100 ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FS100r%F6d )

För det är de som är utmanarna till Lumixen och Pentax W60 för mig.

Att digitalkamera eller videokamera, det är frågan!
 
Hårddisk är känsligare än solid state (minneskort), inte helt säker men jag tror även det drar mer ström.

För mig som utförscyklist går iaf. rörliga delar bort.

Nu har happy vaknat igen så nu kan man läsa testet av VholdR (även om den inte är intressant): http://happymtb.org/2008/12/12/kameratest-vholdr/

Servern med råfilerna är dock fortfarande ledsen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.