Digitalkameran vs den "vanliga" kameran

Det är ganska lätt att göra själv så om du vill ha panoramor från din digitalkamera så går det bra.. På det enklaste sättet kräver det bara att du kan beskära en bild i ett bildbehandlingsprogram. Det är i princip så en APS-kamera fungerar; den "fäller ner" en mask som beskär bilden i kameran. Det absolut enklaste är att att du beställer en större bild än du tänkt och sen beskär papperskopian med sax, det är i princip samma sak (även om det går att göra bättre på andra sätt). Och om du gör på det sättet får du ju även betala för "överflödigt" papper som går åt i kopieringen.

Fast då blir det ju som att ta ett kort och kapa av uppe och nere och det är ju inte riktigt samma sak. Jag vill ju ha kort som är lika höga som vanligt men bara mycket bredare. Annars om jag tar ett vanligt kort och kapar av uppe och nere så blir det ju ett jättelitet kort även fast det blir smalt.
 
Fast då blir det ju som att ta ett kort och kapa av uppe och nere och det är ju inte riktigt samma sak. Jag vill ju ha kort som är lika höga som vanligt men bara mycket bredare. Annars om jag tar ett vanligt kort och kapar av uppe och nere så blir det ju ett jättelitet kort även fast det blir smalt.

Men om du beställer en större kopia, som är t ex 45 cm bred, så kan du klippa den till 10 cm höjd och få en 10x45 cm panorama motsvarande tre bilder i bredd, istället för en 10x15 cm bild som är det vanliga formatet(?).

Det blir dyrare och lite mer jobb och i princip lite grynigare bild p g a förstoringen, men du får i alla fall panorama.
 
Fast då blir det ju som att ta ett kort och kapa av uppe och nere och det är ju inte riktigt samma sak. Jag vill ju ha kort som är lika höga som vanligt men bara mycket bredare. Annars om jag tar ett vanligt kort och kapar av uppe och nere så blir det ju ett jättelitet kort även fast det blir smalt.
Så fungerar ju APS-kameran, den kapar bilden uppe och nere och i labbet kopieras den på bredare papper. Om jag inte minns helt fel kan du frångå panoramabeställningen och få ut hela bilden, "som vanligt" från labbet.

Att kapa bildens nederdel och ovandel före eller efter spelar ju ingen roll...

Vad jag menar är; om labbet kopierar din panoramabild på ett papper som är 20 cm brett och 10 cm högt eller om du tar ut hela bilden på ett papper som är 15 cm hög och 20 cm brett för att sedan klippa bort en del spelar ingen roll...
 
Senast ändrad:
Så fungerar ju APS-kameran, den kapar bilden uppe och nere och i labbet kopieras den på bredare papper. Om jag inte minns helt fel kan du frångå panoramabeställningen och få ut hela bilden, "som vanligt" från labbet.

Att kapa bildens nederdel och ovandel före eller efter spelar ju ingen roll...

Vad jag menar är; om labbet kopierar din panoramabild på ett papper som är 20 cm brett och 10 cm högt eller om du tar ut hela bilden på ett papper som är 15 cm hög och 20 cm brett för att sedan klippa bort en del spelar ingen roll...

Jag vet inte om jag har någon speciell APS-kamera men jag tror inte det (det är en Olympus). Men mina panoramakort har då aldrig varit kapade uppe och nere, de har alltid varit lika höga som vanliga kort men klart bredare än vanliga kort. Det verkar ju synd att klippa bort bitar från korten som man har tagit tycker jag.
 
Så fungerar ju APS-kameran, den kapar bilden uppe och nere och i labbet kopieras den på bredare papper. Om jag inte minns helt fel kan du frångå panoramabeställningen och få ut hela bilden, "som vanligt" från labbet.

Men om kameran kapar bilden så väl negativet tomt uppe och nere, så det borde vara omöjligt att i efterhand frångå panoramaformatet, eller missförstår jag? Men självklart borde man kunna få en "vanlig" kopia, bara det att bilden vore svart i över och nederkant.

I övrigt håller jag med! I vilken fas man kapar bilden saknar betydelse.
 
Men om kameran kapar bilden så väl negativet tomt uppe och nere, så det borde vara omöjligt att i efterhand frångå panoramaformatet, eller missförstår jag? Men självklart borde man kunna få en "vanlig" kopia, bara det att bilden vore svart i över och nederkant.

I övrigt håller jag med! I vilken fas man kapar bilden saknar betydelse.
Nu har jag inte någon direkt erfarenhet av APS men nog är det så att bilden maskas i sökaren vid fotograferingen och informationen om att just den rutan maskats lagras i APS-kassetten?

Sedan läser printern av den informationen och kapar av bildens ovan- och nederdel vid belysningen av fotopapperet...

Allt kommer alltså inte med men man kan frångå det.

TROR jag alltså. Förvånad om jag har fel.
 
Nu har jag inte någon direkt erfarenhet av APS men nog är det så att bilden maskas i sökaren vid fotograferingen och informationen om att just den rutan maskats lagras i APS-kassetten?

Sedan läser printern av den informationen och kapar av bildens ovan- och nederdel vid belysningen av fotopapperet...

Allt kommer alltså inte med men man kan frångå det.

TROR jag alltså. Förvånad om jag har fel.

När jag tänker efter så TROR jag nog också att det är så det ligger till.. Tänkte först att det var själva filmen som maskerades. Är dock inte helt säker.

Nåväl, panorama är ju bara ett förhållande mellan bredd och höjd så Gunilla kan ju som sagt enkelt skapa panoramor med sin digitalkamera antingen i datorn eller efteråt med sax.
 
När jag tänker efter så TROR jag nog också att det är så det ligger till.. Tänkte först att det var själva filmen som maskerades. Är dock inte helt säker.

Nåväl, panorama är ju bara ett förhållande mellan bredd och höjd så Gunilla kan ju som sagt enkelt skapa panoramor med sin digitalkamera antingen i datorn eller efteråt med sax.

Jamen förstår ni inte, med panoramakort på min APS så blir ju korten större, alltså de är lika höga som vanliga kort men större på längden. Om jag skulle kapa vanliga kort uppe och nere så skulle de ju bli lika stora på bredden men mycket mindre på höjden. Och om man kapar uppe och nere hur kul kort blir det om dotterns huvud och fötter kapas bort i processen!
 
Du kan ta det lugnt, vi förstår precis vad du menar. :)

Men du missar poängen i hur det fungerar med panoramabilder...

Nu är det stressigt att hinna med ett svar men om ingen annan förklarat det innan kvällens slut så återkommer jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.