Bildkvalité genom ett uv-hus?

Hej. Jag har en canon 710 is som jag vill köpa ett uv hus till. Jag hade faktiskt inte tänkt att dyka med den utan skall ha den när jag paddlar. Det jag undrar är om man märker någon kvalitetsförsämring på bilderna när man har kameran i uv-huset. Vore ju smidigt om kameran kunde ligga i uv-huset hela turen utan att behöva ta ut kameran varje gång man vill fota något på land.

Uv-huset jag nämner är Canons egna, om någon undrar.

Är det riktigt glas eller plastglas på canons egna uv-hus?

Iochförsig dyker jag också, så man kommer säkert använda uv-huset då med. Men det är framförallt foton ovan vattenytan jag undrar över.
 
Jag har en Canon 850 IS med Canons uv-hus och jag gissar att det är något liknande. Fungerar alldeles utmärkt även på land. Ska man använda blixten måste man ha en spridningsskiva eftersom uv-huset annars ger ett oupplyst fält i bilden (skivan följer med huset och kläms på framtill, ca 8x8 cm).
Blixteffekten under vatten är sådär, men det får man väl vänta sej också med den här typen av kamera.
Såvitt jag kan bedöma så är det riktigt glas fastskruvat framför objektivet, i övrigt är huset i kraftig plast och riktigt stabilt. Det gör dock kameran mer än dubbelt så stor och dubbelt så tung.
 
Jag har en Canon Powershot A70 som jag har UV-hus till mest för dykningen men när vi var uppe i Rogen och paddlade 2005 tog jag med det och var himla nöjd med det. Så fort vi satt i kanoterna/kajaken så var kameran i huset. Kan inte säga att jag såg någon bildförsämring och det stora pluset var ju att man kunde ta bilder när man ville! Behövde inte fundera på rädsla att tappa kameran, dränka den, eller att den skulle bli blöt! Bilderna från den trippen finns här http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2005/kalles/index_kalles.html

Och som just bevis på att man kunde ta bilder som jag aldrig annars skulle tagit tycker jag dessa två är bra exempel.
Grov sjö och ordentligt blåsigt men trots allt var det inga problem att fota kanoten från kajaken jag satt i, http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2005/kalles/html/166.html

Eller hur många gånger har man fotat i totalt hellregn? http://www.yelloworb.com/privat/vandring/2005/kalles/html/126.html Normala fall blir det bara bilder när det är mulet som sämst...

/Kalle
 
Hej. Jag har en canon 710 is som jag vill köpa ett uv hus till. Jag hade faktiskt inte tänkt att dyka med den utan skall ha den när jag paddlar. Det jag undrar är om man märker någon kvalitetsförsämring på bilderna när man har kameran i uv-huset. Vore ju smidigt om kameran kunde ligga i uv-huset hela turen utan att behöva ta ut kameran varje gång man vill fota något på land.

Uv-huset jag nämner är Canons egna, om någon undrar.

Är det riktigt glas eller plastglas på canons egna uv-hus?

Iochförsig dyker jag också, så man kommer säkert använda uv-huset då med. Men det är framförallt foton ovan vattenytan jag undrar över.
Jag har använt uv-hus(allvädershus, klarar några meter under vatten ytan) till min Canon Ixus, många gånger, såväl vid snorkling i Röda havet, som i regnväder i fjällen. Hade kameran hela tiden i uv-huset när jag var i Thailand, då jag var rädd att den rådande luftfuktigheten skulle kunna skada kameran. Enligt mig så blir det ingen märkbar kvalité-försämring, bara man håller "gluggen" på uv-huset rent och torrt vid fotograferingen.
 
Tackar för alla svar! Köpte mitt hus i fredags och det fick följa med på turen i lördags. Är mycket nöjd!!! Provade att ta kort på samma objekt med undervattenshus och utan och kunde inte se någon skillnad.

Nu är min lilla kompaktkamera lika stor som en systemkamera, men det visste jag ju innan.

Skall bara fixa någon typ av lock till frontglaset som minimerar vattenstänk och annat skit.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.