Digital SLR eller videokamera på fjället

Tänkta ta med mig min son på hans första vandring i sommar och funderar på hur jag ska föreviga detta med: En Sony HDR eller en Sony Alpha? Båda väger ungefär lika mycket men vilken ska jag ta med mig? Vad skulle ni vilja ha som minne av er första vandring: film eller bilder?
 
Ingen videokamera, det händer inte så mycket i fjällen. Men det är vackert och värt att titta på efteråt.

/Andreas
 
En kompakt digital kan ofta ta helt ok videosekvenser (om ljud fins och längden endast begränsas av minnet) men frågan är om man nöjer sig med den för stillbilderna.

Kör du stillbild om du måste välja.
 
Jag använder både och. Det händer inte mycket i fjällen men det är kul att göra videodagbok. Det är också kul att filma om det händer en kul händelse och ta kommentarer från dom man vandrar med om det är surt väder eller bra väder.

Jag klipper sedan ihop film och stilbilder till lång film med musik och kommentarer. Jag brukar även göra tre avsnitt med extramaterial. En musikvideoversion på cirka 5 minuter som sammanfattar hela turen. Och en med roliga kommentarer, rörelser eller annat som inte riktigt passar in i själva "filmen" och så ett långt bildspel med alla bilderna.

Packetera alltihop till en DVD med menyer och gör ett snyggt fodral om er vandring.

Mina barn tycker det är hur kul som helst att se sig själva och höra sig själva när dom kolla på filmen. Dom tycker också det är vansinnigt kul när pappa har videodagbok och ligger i tältet och pratar in i kameran. Det roligaste brukar vara när man varit inregnad en dag och börjar få långtråkigt och ligger och pratar in i kameran för att få tiden att gå lite.

Så om det finns plats och ni har ork så rekomenderar jag starkt både stillbild och videokamera.

Det brukar vara uppskattat.
 
Battterifrågan

är ganska central.

När man filmar med en mini-DV kamera är det risk för att batterierna/ackarna inte räcker speciellt om det är kallt och ackarna har några år på nacken.

Jag har bättre erfarenheter av stillbildskameror därvidlag. Extra minne är inte fel.

Thure
 
Jag använder både och. Det händer inte mycket i fjällen men det är kul att göra videodagbok. Det är också kul att filma om det händer en kul händelse och ta kommentarer från dom man vandrar med om det är surt väder eller bra väder.

Jag klipper sedan ihop film och stilbilder till lång film med musik och kommentarer. Jag brukar även göra tre avsnitt med extramaterial. En musikvideoversion på cirka 5 minuter som sammanfattar hela turen. Och en med roliga kommentarer, rörelser eller annat som inte riktigt passar in i själva "filmen" och så ett långt bildspel med alla bilderna.

Packetera alltihop till en DVD med menyer och gör ett snyggt fodral om er vandring.

Mina barn tycker det är hur kul som helst att se sig själva och höra sig själva när dom kolla på filmen. Dom tycker också det är vansinnigt kul när pappa har videodagbok och ligger i tältet och pratar in i kameran. Det roligaste brukar vara när man varit inregnad en dag och börjar få långtråkigt och ligger och pratar in i kameran för att få tiden att gå lite.

Så om det finns plats och ni har ork så rekomenderar jag starkt både stillbild och videokamera.

Det brukar vara uppskattat.

Så var jag tillbaka på ruta ett igen. Beslut, beslut :) Skämt åsido, tack för tipset.

Bästa lösningen är nog att smyga ned kameran i sonens ryggsäck. Tillsammans med ett sexpack öl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
joask202 Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera Fototeknik 15
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.