Hjälp mig välja digital kamera!

avslutad210712

Gäst
Hur du definierar "...stor och klumpig..." och ..."bra bilder..." kan jag inte avgöra.

Men att det inte skulle finnas små, smidiga kameror som klarar ISO 1600 håller jag inte med om. Inte heller "måste" man köpa systemkamera för att komma upp ett par snäpp över kompaktmodellerna.

Själv använder jag två kameror, en FujiFilm FinePix S6500fd och en Olympus Mju 790 SW.

Olympusen är en "fick-kamera" som hänger med överallt. Den går till ISO 1600, är stötskyddad för fall upp till 1,5 m, vattentät till 3 m djup, har 38 mm vidvinkel och tar, med tanke på formatet, mycket bra bilder. Kort sagt, den perfekta kamraten i bushen.

Fujin är en sk prosumer (proffesional/consumer). Lite större rent fysiskt men inte alls lika tung som en systemkamera. Och långt ifrån samma prislapp som en systemare.
Däremot tar den faktiskt bättre bilder än en del systemkameror.
Vidvinkel ligger på 28 mm och max ISO är 3200.


Lycka till i djungeln.

/Ola.

Att det går att ställa in höga ISO-tal är inte detsamma som att kamerorna kan "leverera" vid höga ISO-tal. Framförallt brusnivån på kompaktkamerorna tenderar att bli rätt hög redan vid ISO över 400. Eller så brusrducerar man hårt varvid detaljerna försvinner vilket redan nämts.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att det går att ställa in höga ISO-tal är inte detsamma som att kamerorna kan "leverera" vid höga ISO-tal. Framförallt brusnivån på kompaktkamerorna tenderar att bli rätt hög redan vid ISO över 400. Eller så brusrducerar man hårt varvid detaljerna försvinner vilket redan nämts.

Håller med. Fuji'n presterar bättre än de flesta kompakterna men är ju inte i närheten av ens de billiga instegs D-SLR'na.
 
Hej igen.
Har kollat många kameror (på nätet) och fastnade på :
Olympus SP570 vidvinkel 26mm+10Mp+ISO3200,
Panasonic Lumix DMC-FX2 vidvinkel 28mm+10,2Mp+ISO3200
eller Ricoh Caplio GX100 vidvinkel 24mm+10,3Mp+ISO1600.

Kollade även testbilder.
Vilen av dessa 3 hade Ni rekommenderat?
Och varför?
Idag kör jag med Panasonic Lumix DMC-FX01 ocg är ganska nöjd. Men den tar inte så bra bilder med blixt. Bara i dagsljus med ISO 100 är de ok.
 
Som nämnts, DP1. Anno mars -08 enda alternativet som tillnärmelsevis kvalar in enligt din önskelista.

Angående 24mm: betänk då att given vinkel kortsida-kortsida för alla 4:3-kameror är trängre än densamma för DP1:ans format 3:2.

Angående ISO: DP1:an har ju 800 som högst men väl värt att nämnas i sammanhanget är att du kan "pusha" den en hel del med väl bibehållen kvalitet; subjektivt så klart men vida överlägset andra kameror i samma storleksklass. 1600 inkluderas inte osannolikt i firmwareuppdatering.

Thomas
 
Vad ger du upp?

Som sagt var vidvinkel och vidvinkel, det är fortfarande horisontell respektive diagonal bildvinkel som är intressant. Vill du ha motsvarande 24mm d v s 92 grader diagonal bildvinkel, måste du krypa betydligt längre ner i mm.....
//J
 
Som jag förstått det har du redan en Panasonic DMC-FX01.. Jag tror inte du ska förvänta dig någon revolutionerande skillnad till de kameror du räknat upp. Visst är de väl förbättrade på vissa punkter, men jag har svårt att tro att du kommer märka så mycket i praktiken. Fråga dig istället vad du verkligen behöver; under vilka situationer upplever du dig begränsad med din nuvarande kamera och hur mycket skiljer sig i praktiken de kameror du sett ut från den du nu har.. Sen är det svårt att bara gå efter tekniska specifikationer, man måste kolla testbilder. Att man kan ställa in en kamera på iso3200 säger ingenting om att den verkligen går att använda på iso3200.. Richohn ska ju t ex ge rätt fult brus redan över iso400 och så är det tyvärr med de flesta kompaktkameror men om ISO egenskaper är viktiga så ta en närmare titt på Fujis F-modeller eller den nya Sigma DP-1. Olympusen är ju en s k "superzoom". Personligen tycker jag de faller undan lite eftersom de har lite av såväl systemkamerans nackdel; att inte vara smidig som en "riktig" kompakt, som kompaktkamerans nackdel med liten sensor. Om du funderar på en sån så är min rekommendation att istället skaffa en systemkamera, t ex en begagnad 400D el liknande som är rätt smidig och som man kan få för runt 4000 kr. En sån är helt överlägsen kompakterna bildmässigt.
 
dave1

Du har rätt. Jag har redan kollat på olika bilder. Skillnaden är inte så stor som jag hade önskat mig. Dock DP1 tar perfekta bilder. Men priset...
Jag får vänta ett tag till. Samsung ska släppa en NV24HD som "ska vara ok".
Även Sony, Panasonic och Ricoh ska släppa nya modeller i slutet av april.

Det är en månad bara...
 
dave1

Du har rätt. Jag har redan kollat på olika bilder. Skillnaden är inte så stor som jag hade önskat mig. Dock DP1 tar perfekta bilder. Men priset...
Jag får vänta ett tag till. Samsung ska släppa en NV24HD som "ska vara ok".
Även Sony, Panasonic och Ricoh ska släppa nya modeller i slutet av april.

Det är en månad bara...

Och sen släpper några andra nya modeller i maj, och sen...;)
 
Jag hoppas att Ni kommer att förstå mig.
Jag vill byta mig till en kamera som är minst dubbelt så bra som den jag har.
Men den ska inte vara dubbelt så dyr!

Tack för förstående, och Era trevliga försökt att hjälpa mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
sheazar Hjälp att hitta bild Fototeknik 9
Sandrae Hjälp! - minneskort ej formaterat Fototeknik 4
peter1969 Hjälp! Teknisk idiot..... Fototeknik 9
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
liiini HJälp (: Fototeknik 1
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
Oni Hjälp! Fototeknik 0
kristofer_wallmark Behöver hjälp med val av makroobjektiv! Fototeknik 25
jansta Hjälp med att finna rätt fotoryggsäck Fototeknik 8
Laila HJÄLP! Fototeknik 9
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Larr problem att bestämma mig Fototeknik 2
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
dr_ljungberg Ljusstyrka - Ge mig mer...! Fototeknik 3
miffaren SKJUT MIG DENNA DAG.. DENNA LJUSA DAG!!! Fototeknik 7
Elmfeldt Ge mig lite kritik Fototeknik 6
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
smurfen Vad välja till diabilder?? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.