Vad för video kamera?

ska med några kompisar sätta ingång med en skoterfilm, vi har inte någon budget på mer än 5000tusen kronor och undrar vilken videokamera vi ska använda när vi filmar? den ska gå att koppla in till en dator för lätt redigering osv ! någon som har nå tips?
 
Alla kameror går att ansluta till dator, förutsatt att datorn har en FireWire (IEEE 1394) anslutning. Om det saknas sådan anslutning, så finns enklare instickskort för ett par hundralappar till PC.

Använder du PC och Windows XP så finns ju Windows MoveMaker redan från början. Det duger alldeles utmärkt att börja med. Ett väldigt bra program att gå vidare med om MovieMaker inte räcker till är Adobe Premiere Elements.

Om det är första försöket med filmning skulle jag själv starta med en billig men bra Mini-DV kamera, t.ex. Panasonic NV-GS60 för c:a 2.500 kr. Den duger också som andrakamera om du/ni köper en mer avancerad videokamera så småningom.

Om ni ska vara ute och filma skoteråkning lär ni behöva några extra batterier. Originalbatteriet som följer med räcker sällan mer än någon timme. clasohlson har "piratbatterier" till de flesta vanligare märken som kostar mindre än hälften jämfört med original.

Mini-DV-band är förhållandevis billigt. Filma mycket när ni ändå är igång och pröva olika alternativa bildvinklar. Enkelt att vid redigeringen plocka bort det som inte blev bra.

Kolla också forumen på http://www.voodoofilm.org för att få fler tips.
 
Hur skall filmen visas?

Bäst kvalitet får du sannolikt genom att lägga den färdiga versionen på ett mini DV band men det förutsätter att kameran har den möjligheten att från datorn spara ned i mini-DV format. Brukar kosta lite extra. Vill du spara på en DVD behövs inte detta men du skall förstås ha en PC med DVD-brännare. Stor hårddisk på datorn är bra vid videoredigering.

Thure
 
I fråga om vad man kan/bör tänka på när man ska köpa en videokamera, så har jag skrivit ett ganska utförligt svar tidigare. Titta på följande tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41325

Ett konkret tips skulle kunna vara en kamera i stil med Panasonic NV-GS230 (4350:), för bilder och mer spec se t.ex. http://www.cyberphoto.se/

Givetvis finns det andra kameror och andra försäljare. Mina exempel är bara för att illustrera mina tips.

Mvh /Joel
 
Min åsikt om Panasonic är ganska klar.
Efter 5-6 filmade band och kanske 20 minuter uppspelning pajjade skiten.
Filmar inte så ofta så naturligtvis hade garantin gått ut.
Sökte på internet vad felet beror på och hittade flera forum där folk hade samma problem.

Är numera en nöjd Sony-ägare, än så länge.

/Ulf
 
Vattentät videokamera

Oregon ATC2K Aktionvideokamera 1500 kr
Sanyo Xacti CA65 5000 kr

"Vanliga" DV videokameror är känsliga för fukt. T.ex. en Sony som hamnar i vatten går inte att laga. Det räcker med att det är hög luftfuktighet för att den ska sluta fungera. Även om det är en utmärkt videokamera för övrigt så undviker man att använda den i friluftsammanhang som innehåller någon form av action, t.ex. skidåkning, paddling. Dessutom måste man ha en bra försäkring om olyckan skulle vara framme.

Jag kan tänka mig att en skoterfilm innehåller många inslag av action som kräver vattentät utrustning. Kanske en kombination av actionkamera och vanlig videokamera skulle vara optimalt.
 
Satsa på HD videokamera

Jag köpt en Sony Pc120, mini-dv 2003 när jag skulle resa med rosabussarna i Sydamerika. Den är kanonbra, lätt att ta med sig, fungerar utmärkt. Jag har haft med mig den på vandring i Nepal och på hög höjd (5600m) utan driftproblem. Jag har varit försiktig men haft den i tufft väder m m. Jag har servat den 1ggn (i Belgien betydligt billigare än Sverige).

Idag får du en HD videokamera med band eller disk för samma peng dvs ca 12.000.- så satsa på en sådan eller de billigare modellerna i samma serie.


anders
 
Kan bara hålla med. Min panasonic gs50 köpte jag för ca 7000 spänn för fyra år sedan. Filmade sedan tre 60 minutersband på tre år, förvarade den sedan i en kameraväska inne i mitt vapenskåp, plockar ut den när andra dottern var född och finner att den inte längre fungerar. Blir ingen bild när jag filmar, som om linsskyddet vore på. Känns så bittert så bittert. Kameran är ju knappt inkörd. Blir nog ingen mer panasonic för min del.

Min åsikt om Panasonic är ganska klar.
Efter 5-6 filmade band och kanske 20 minuter uppspelning pajjade skiten.
Filmar inte så ofta så naturligtvis hade garantin gått ut.
Sökte på internet vad felet beror på och hittade flera forum där folk hade samma problem.

Är numera en nöjd Sony-ägare, än så länge.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
nikel Video editor Fototeknik 1
mobmob JVC video & apple editering Fototeknik 1
BOBen mera video frågor.... Fototeknik 1
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.